Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
General Motors Super Cruise 2014: poloviční autopilot má blízko k produkci
1.5.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Cadillac do dvou let vypustí na silnice auta schopná poradit si s provozem bez řidiče. O plně automatický systém se ale jednat nebude.
Než se v běžném prodeji objeví automobily schopné dorazit do jakékoli cílové destinace pouhým nadiktováním adresy autopilotovi, pár let asi ještě uplyne, přesto jsou však systémy částečného automatického řízení dost pokročilé na to, aby se už letos mohly začít prodávat.
Prvenství si bude moci s největší pravděpodobností zapsat Mercedes, jehož nová třída S (W222) bude veřejně představena během dvou týdnů. Elektronika tohoto vozu podle tvrzení Daimleru zvládne bez zásahu řidiče minimálně jízdu po dálnici, a protože podobnou technikou disponuje rovněž BMW, dost možná jej dostane také nástupce současné řady 7.
Úspěšné zkoušky má za sebou také internetový gigant Google, který jeden ze svých experimentálních Priusů schopných jezdit bez zásahu člověka poskytl na bezplatné testování nevidomému Stevemu Mahanovi a těsně před uvedením techniky automatického řízení do prodeje je rovněž koncern General Motors.
Loni jsme psali, že jeho modely luxusní značky Cadillac by mohly dostat systém nazvaný Super Cruise v roce 2015, teď se podle prohlášení zástupců firmy zdá, že se tento systém objeví alespoň v jednom modelu značky už v příštím roce. A nejnovější uvolněné materiály GM nasvědčují, že by tomu tak skutečně mohlo být.
Na níže přiloženém videu a obrázcích se můžete podívat, jak celé řešení funguje. Z videosnímku je patrné, že vozy GM nebudou na začátku schopné přejíždět samostatně z pruhu do pruhu, nicméně automaticky brzdit, zrychlovat a držet vytyčený směr podle podélného značení na silnici bez problému zvládnou. Jde zkrátka o totéž, co nabízí řada dnešních aut včetně třeba nové Octavie a jejího Lane Assistantu, jen to dokáže dělat spolehlivě a tudíž po neomezeně dlouhou dobu, nikoli jen po 10 sekund.
Aby to bylo možné, musí mít systém k dispozici o něco více vstupů. Pracuje tak s několika kamerami, radary i ultrazvukovými senzory, aby co nejlépe věděl, co se děje kolem něj. Podle GM pak má být schopen reagovat na vzniklé situace rychleji a přesněji než řidič (což je velmi odvážné tvrzení) a zcela tak zastat práci řidičových nohou a rukou. To je jakási druhá fáze vývoje podobných systémů, kdy za třetí se považuje i umožnění řidiči úplně odvrátit pozornost od provozu a za čtvrtou samostatný přesun vozu bez lidské posádky v něm.
S plně nezávislým automobilem chce GM přijít nejpozději do roku 2030, mezi léty 2014 a 2030 se tak zřejmě budeme setkávat s rozličnými stavy vývoje mezi fázemi dva a čtyři.



Super Cruise je spíše adaptivní tempomat, který dokáže i po neomezenou dobu samostatně měnit směr vozu. Úplný autopilot je stále v nedohlednu, Super Cruise přesto musí vyvolávat důvěru řidiče - všimněte si odstraněného airbagu...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před 2 hodinami
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    