Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Giugiaro GEA: luxusní koncept Audi budoucnosti nabíízí autopilot a posilovnu
2.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není to překlep, novinka Italdesignu, dívající se daleko do budoucna, nabídne na palubě i cvičební zařízení. O pohon se ale stará 775 elektrických koní, nikoliv pasažéři.
Doplněno 3. 3.: Dostala se k nám pořádná fotosada Giugiara GEA, takže se o ni můžeme s vámi podělit. Joystick místo volantu je očividně stále spíš volantem než joystickem, i tak ale v praktičnosti na klasický kulatý volant zdaleka nedosáhne. A vyrobit postel ze sklopeného předního sedadla nejspíš bude náročnější a výsledek méně pohodlný, než se to podle původních informací zdálo.
Zatímco se Volkswagen Sport Coupé GTE Concept dívá tak nanejvýš do konce příštího roku, tmavomodrý stroj s názvem Giugiaro GEA, které představilo studio Italdesign, také vlastněné Volkswagenem, hledí do budoucnosti mnohem, mnohem dál. Je to luxusní elektromobil s možností autonomního řízení, s délkou 5 370 mm je o více než 23 cm delší než Audi A8 a právě do řad čtyř kruhů by se v budoucnosti mohla jeho produkční verze zařadit. Tedy, pokud by něco jako sériová výroba bylo v plánu.
Tento koncept je totiž sérii tak vzdálený, že se o výrobě uvažovat moc nedá, alespoň rozhodně ne v tomto desetiletí. Důvodem je zejména autopilot, který ještě má pořádně co zlepšovat, a to u všech, kdo ho vyvíjejí. Nejen samočinně však může GEA jezdit - vezmete-li do ruky joystick, který tu je místo volantu, můžete vůz ovládat i sami.
Na povel budete mít 774 elektrických koní, které zvládnou vůz rozjet až na 250 km/h a pramení z celkem čtyř elektromotorů - dva jsou na přední a dva na zadní nápravě. Nevíme, jakou technologii využívají baterie, jakou mají kapacitu ani jaký je odhadovaný dojezd, ale vzhledem k tomu, že GEA je koncept a že schopnosti elektromobilů s bateriemi jsou dobře známé, není to úplně podstatné. Zajímavější je hmotnost tohoto stroje, která se díky širokému použití karbonu, hořčíku a hliníku dostala na zhruba 2 000 kilogramů.
Zvenčí tento „stylový sedan se sportovním podtextem”, jak o něm hovoří Italdesign, zaujme mimo jiné i koly. Ta mají průměr 26 palců a paprsků je na každém z nich šedesát. A údajně jsou vyfrézována z jednoho kusu hliníkové slitiny, nejsou odlita, jak je to u kol běžné dnes. Tenká světla vpředu využívají technologii LEDek a laserů a pokud řídí člověk, svítí bíle. Když předáte otěže autopilotu, změní se jejich barva na modrou.
Giugiaro GEA nemá konvenční B-sloupek, do kabiny se nastupuje proti sobě otvíranými dveřmi. Tento stroj myslí zejména na pasažéry zadních sedadel; rozvor je 333 cm, takže tu bude místa jistě spousta. Interiér je podle dostupných informací plný luxusních a zároveň přírodních materiálů, čekejme tedy nepříliš lakované dřevo, vlněnou tkaninu a kožené potahy všeho myslitelného. Integrovaný smartphone na zadních místech umožňuje ovládat většinu funkcí vozu a také zvolit ze třech různých módů interiéru - Business, Wellness a Dream.
V režimu Business se z GEA stane pojízdná kancelář; zadním pasažérům se ze stropu vyklopí dva průhledné monitory pro práci. Sedadlo předního spolujezdce je možno otočit, aby spolu mohli cestující snáze hovořit, anebo je možno sedadlo sklopit a vytvořit tak pracovní desku. Počítejte také s připojením k internetu, bez kterého si dnes většinu kancelářské práce představit nedovedeme.
Mód Wellness není ani tak lázněmi, jako spíš posilovnou. Vzadu se vyklopí hliníková držadla, která mohou být použita pro cvičení horní půlky těla, z podlahy se vysunou plošky k posilování nohou. Mezi zadními sedadly také najdete ledničku na uložení chlazených nápojů, takže tam kromě koňaku můžete dát i vodu, která se při cvičení hodí víc. A na oněch výklopných obrazovkách si můžete pustit instruktážní video. Zda cvičením můžete nabíjet baterie, známo není.
Poslední režim Dream má být pro pasažéry co nejvíce uvolňující. Ambientní osvětlení interiéru se rozsvítí modrou barvou a zadní sedačky je možné různě sklápět. Pravé zadní místo lze dokonce ve spolupráci s pravou přední sedačkou složit do roviny a vytvořit tak postel. Asi tedy nebude pohodlná jako lůžko ve vaší ložnici doma, ale proč ne.
Je tedy nasnadě, že řidič v Giugiaru GEA není tak podstatný jako pasažéři. Bude mít ale k dispozici kromě výše zmíněného joysticku místo volantu také 12palcovu obrazovku jako přístrojový štít a na onom joysticku budou tři tlačítka, která budou automobil ovládat a přepínat mezi autonomním a manuálním řízením. Pro účely tohoto režimu také očekávejme dvojici pedálů.
Jak to bude s výrobou, jsme naznačili už začátkem článku - nepočítejme s tím, že by se v dohledné době tento stroj do produkce dostal. Některé z prvků bychom však v jiných sériových autech budoucnosti vidět mohli, jako například právě autopilot či třeba i vlněné tkaniny v interiéru. Nepočítejme ale s palubní posilovnou ani s koly frézovanými z jediného bloku kovu, i když...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.

















Giugiaro GEA je koncept luxusního auta budoucnosti s 26" koly
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
