Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GM se kvůli elektromobilům zbavil dalších 5 tisíc lidí, jen tím ušetří přes 21 miliard Kč
5.4.2023 | Petr Prokopec
Bylo naivní si myslet, že přechod na obecně nepříliš chtěnou elektromobilitu přinese nová pracovní místa, jak si někteří malovali. A postup jednoho z největších automobilových koncernů světa to jen potvrzuje.
Za posledních pár měsíců jsem hned několikrát prokřižoval celou republiku. Potkal jsem se s bezpočtem známých, z nichž řada léta pracuje v automobilovém průmyslu - ať už pro samotné výrobce, nebo pro jejich dodavatele. Ať už jsem ale mluvil s kýmkoli, nesetkal jsem se s nikým, kdo by se vyloženě těšil na elektrickou budoucnost. To je ve značném rozporu s příspěvky těch, kteří uvádí, kterak se zákazníci na bateriový pohon těší, stejně jako celý průmysl. Nic z toho mne ovšem nepřekvapilo, neboť politiky naplánovaný odchod od spalovacích aut je spojen s celou řadou lží a polopravd.
Jednou z nich jsou slova o nárůstu počtu pracovních míst. Něco takového skutečně nelze brát vážně, přičemž k pochopení celé situace vám stačí jen pár tříd základní školy. I průměrný žák totiž dokáže spočítat, že když třeba v případě koncernu VW stojí za zhruba deseti miliony nových aut ročně 667 647 zaměstnanců, na poloviční množství jich rozhodně nebude třeba tolik. Zvláště když na výrobu elektromobilů je třeba daleko méně součástek. Navíc pak v jejich případě ještě více přichází ke slovu automatizace a roboti.
Pravdivá jsou jistě slova o tom, že výrobci budou nabírat. Potřebují totiž experty ze zcela jiných odvětví, není to ale tak, že by je přibírali k dosavadním zaměstnancům, z těch podstatnou část potřebovat nebudou už kvůli tomu, že dražších a hůře použitelných elektromobilů se bude prodávat, a tedy i vyrábět méně.
Třeba Ford již s propouštěním začal, loni v létě totiž automobilka dala padáka třem tisícům zaměstnanců. Letos v únoru se přidal Stellantis, který musela opustit tisícovka lidí. A nyní došlo i na posledního člena Velké trojky, tedy koncern General Motors. Ten je zatím nejradikálnější, neboť v brzké době propustí 5 000 zaměstnanců.
O tom jsme už mluvili v souvislosti s emailem, který lidem zaslala šéfka GM Mary Barra. Ta zaměstnancům nabídla štědré odstupné, pokud zmizí dobrovolně a v podstatě rychleji než pára nad hrncem. Koncernu má redukce pracovních ušetřit výhledově 1 miliardu dolarů, tedy asi 21,41 miliardy Kč, i když krátkodobě do ní bude muset investovat v podobě oněch odstupných.
Podle mluvčího GM „tyto kroky umožní, abychom měli i nadále tah na branku a mohli jsme vytvořit konkurenceschopnější značku“. Otázkou nicméně je, zda něco takového může být vůbec reálné. Výrobci totiž stále více připomínají politiky, kteří na svět koukají skrze zelené brýle s velmi úzkým průzorem. Vidí tak vlastně jen papírové snížení emisí CO2, ale nic dalšího.



V loňském roce bylo prodáno jen 854 kusů elektrického Hummeru, letošek je pak ještě větší tragédií - za leden a únor má značka na kontě pokaždé jen jeden prodaný exemplář. I z toho je patrné, jak skvělá budoucnost je s bateriovým pohonem spojena. Foto: GMC
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 8 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 2 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 4 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 5 hodinami
 Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc
 před 7 hodinami
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter