GM se kvůli elektromobilům zbavil dalších 5 tisíc lidí, jen tím ušetří přes 21 miliard Kč

Bylo naivní si myslet, že přechod na obecně nepříliš chtěnou elektromobilitu přinese nová pracovní místa, jak si někteří malovali. A postup jednoho z největších automobilových koncernů světa to jen potvrzuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

GM se kvůli elektromobilům zbavil dalších 5 tisíc lidí, jen tím ušetří přes 21 miliard Kč

5.4.2023 | Petr Prokopec

GM se kvůli elektromobilům zbavil dalších 5 tisíc lidí, jen tím ušetří přes 21 miliard Kč

/

Foto: General Motors

Bylo naivní si myslet, že přechod na obecně nepříliš chtěnou elektromobilitu přinese nová pracovní místa, jak si někteří malovali. A postup jednoho z největších automobilových koncernů světa to jen potvrzuje.

Za posledních pár měsíců jsem hned několikrát prokřižoval celou republiku. Potkal jsem se s bezpočtem známých, z nichž řada léta pracuje v automobilovém průmyslu - ať už pro samotné výrobce, nebo pro jejich dodavatele. Ať už jsem ale mluvil s kýmkoli, nesetkal jsem se s nikým, kdo by se vyloženě těšil na elektrickou budoucnost. To je ve značném rozporu s příspěvky těch, kteří uvádí, kterak se zákazníci na bateriový pohon těší, stejně jako celý průmysl. Nic z toho mne ovšem nepřekvapilo, neboť politiky naplánovaný odchod od spalovacích aut je spojen s celou řadou lží a polopravd.

Jednou z nich jsou slova o nárůstu počtu pracovních míst. Něco takového skutečně nelze brát vážně, přičemž k pochopení celé situace vám stačí jen pár tříd základní školy. I průměrný žák totiž dokáže spočítat, že když třeba v případě koncernu VW stojí za zhruba deseti miliony nových aut ročně 667 647 zaměstnanců, na poloviční množství jich rozhodně nebude třeba tolik. Zvláště když na výrobu elektromobilů je třeba daleko méně součástek. Navíc pak v jejich případě ještě více přichází ke slovu automatizace a roboti.

Pravdivá jsou jistě slova o tom, že výrobci budou nabírat. Potřebují totiž experty ze zcela jiných odvětví, není to ale tak, že by je přibírali k dosavadním zaměstnancům, z těch podstatnou část potřebovat nebudou už kvůli tomu, že dražších a hůře použitelných elektromobilů se bude prodávat, a tedy i vyrábět méně.

Třeba Ford již s propouštěním začal, loni v létě totiž automobilka dala padáka třem tisícům zaměstnanců. Letos v únoru se přidal Stellantis, který musela opustit tisícovka lidí. A nyní došlo i na posledního člena Velké trojky, tedy koncern General Motors. Ten je zatím nejradikálnější, neboť v brzké době propustí 5 000 zaměstnanců.

O tom jsme už mluvili v souvislosti s emailem, který lidem zaslala šéfka GM Mary Barra. Ta zaměstnancům nabídla štědré odstupné, pokud zmizí dobrovolně a v podstatě rychleji než pára nad hrncem. Koncernu má redukce pracovních ušetřit výhledově 1 miliardu dolarů, tedy asi 21,41 miliardy Kč, i když krátkodobě do ní bude muset investovat v podobě oněch odstupných.

Podle mluvčího GM „tyto kroky umožní, abychom měli i nadále tah na branku a mohli jsme vytvořit konkurenceschopnější značku“. Otázkou nicméně je, zda něco takového může být vůbec reálné. Výrobci totiž stále více připomínají politiky, kteří na svět koukají skrze zelené brýle s velmi úzkým průzorem. Vidí tak vlastně jen papírové snížení emisí CO2, ale nic dalšího.


GM se kvůli elektromobilům zbavil dalších 5 tisíc lidí, jen tím ušetří přes 21 miliard Kč - 1 - GMC Hummer EV 2022 nova sada 01GM se kvůli elektromobilům zbavil dalších 5 tisíc lidí, jen tím ušetří přes 21 miliard Kč - 2 - GMC Hummer EV 2022 nova sada 02GM se kvůli elektromobilům zbavil dalších 5 tisíc lidí, jen tím ušetří přes 21 miliard Kč - 3 - GMC Hummer EV 2022 nova sada 03
V loňském roce bylo prodáno jen 854 kusů elektrického Hummeru, letošek je pak ještě větší tragédií - za leden a únor má značka na kontě pokaždé jen jeden prodaný exemplář. I z toho je patrné, jak skvělá budoucnost je s bateriovým pohonem spojena. Foto: GMC

Zdroj: Carscoops

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše