Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GM zastavil plánovaný začátek výroby hned několika elektromobilů, vysvětlení šéfky je jako z Orwella
25.10.2023 | Petr Prokopec
Samotný krok je s ohledem na současný vývoj nepřekvapivý, způsob, jakým jej automobilka vysvětluje, je ale směšný až trapný. Co za problém je říci, že lidé o tahle auta prostě nemají takový zájem, jaký si GM maloval?
Je stále zjevnější, že sázka na elektromobily nepřináší zajetým automobilkám to, co si od ní slibovaly. Namísto oslovení nových zákazníků, rostoucích prodejů a větších zisků tu máme nový nezájem, klesající odbyt, přebujelé skladové zásoby a obrovské ztráty. Je jedno, kam se podíváme, všude je to velmi podobný příběh - pokud Ford letos očekává, že mu elektromobily prodělají 98 miliard nebo dealeři VW u nás skladují skoro celoroční objem prodejů elektrických aut, které neprodají ani se slevami až půl milionu korun, o úspěchu nemůže být řeč.
Nebylo by tak od věci přiznat, že automobilky vykročily špatným směrem, uznat vlastní chybu ale dokáže málokdo. Nemají s tím problém jen politici, ale zjevně i vysoce postavení manažeři automobilek. Namísto pokání tak přichází kudrnatá prohlášení, která až trapnými slovy zastírají přesně výše zmíněné - že dotyční nasedli na mrtvého koně a dlouho odmítali sesednout. Teď, když to pod tlakem okolností konečně dělají, ovšem pořád tvrdí, že ten kůň do poslední chvíle jezdil a nově vytvořené strategie ho zaručeně oživí.
Až směšná jsou v tomto kontextu slova šéfky koncernu General Motors Mary Barra. Ta v dopise určeném akcionářům praví, že firma „zmírňuje zrychlení výroby elektromobilů”, přizpůsobuje se „pomalejšímu krátkodobému růstu poptávky” a zavádí vylepšení, kterými firma „ochrání ceny”. Kvůli tomu všemu automobilka přistoupila k „přesunutí startu” výroby hned několika elektrických modelů. Zmírňuje zrychlení? To je opravdu něco jako newspeak z Orwella, naprosto průhledný pokus neříci, že o tato auta není zájem, a proto je nemá smysl v tuto chvíli vyrábět a nabízet.
Jak dlouho budou postižené modely, tedy Chevrolet Equinox EV, Chevrolet Silverado EV RST a GMC Sierra EV Denali, čelit zastavení výroby, pardon „přesunutí jejího startu”, není zřejmé. Barra hovoří o „několika měsících”, což mohou být měsíce 3, ale také jich může být 30. Jediným měřítkem je, „aby byl zajištěn jejich úspěch”. Otázkou je, kdy a jak ho Barra chce dosáhnout. Třeba Equinox EV má totiž nabídnout 500 km teoretického dojezdu. A jakkoli se původně mluvilo o tom, že startovat bude okolo 30 tisíc dolarů (cca 697 000 Kč), šéfka GM již dříve zmiňovala, že pod hranicí 35 000 USD (813 tisíc Kč) nejsou elektromobily ziskové, a proto firma nic levnějšího nenabídne. Vůz tak snadno může stát 40 tisíc dolarů (933 tisíc Kč) i víc.
Z evropského úhlu pohledu to nejsou tak velké peníze, Americká realita je ale jiná. Benzinová verze téhož auta bude startovat na 26 600 USD (cca 620 tisíc Kč), tedy o stovky tisíc níž, navíc s prakticky neomezenou použitelností. GM si to zjevně začíná uvědomovat, proto byl ostatně už dříve odpískán začátek výroby elektrických variant Silverado a Sierra až na konec roku 2025. Značka prý potřebuje „lépe řídit své investice“. Aby to s výše zmíněnými modely nedopadlo podobně...
Absurdní je, že i za této situace šéfka GM dál hlásá, že závazek firmy elektromobilitě je „stejně silný jako dosud“. Realita je očividně jiná. Místo trojice bateriových novinek totiž máme v příštím roce čekat trojici těch spalovacích, neboť na trh dorazí nová generace Buicku Enclave a modernizovaný Chevrolet Traverce a GMC Acadia. Ve druhé půli roku je pak ještě doplní zcela nový - a spalovací - Chevrolet Equinox a GMC Terrain.
Elektromobilita se zkrátka koncernu GM nevyplácí, nikdo po ní netouží, proč by také měl? Automobilka do ní ovšem již investovala nemalé peníze, ještě větší pak získala od americké vlády. V takové situaci vlastně ani nemůže veřejně přiznat, že udělala chybu. Vážně je tedy třeba čekat na to, až se politiky budovaný ideologický domeček z karet zhroutí. Bolet nás všechny to bude jen o to víc.



Equinox EV se měl začít vyrábět v prvním pololetí příštího roku, aktuálně však byl rozjezd montážních linek zastaven. Prý se rozjedou o „pár měsíců” později, je ale otázkou, zda na to dojde aspoň příští rok. Foto: Chevrolet
Zdroj: General Motors
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Bugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včeraNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
včeraVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, o jehož existenci dosud nikdo nevěděl
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva