Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Google už má oficiálně svou automobilku, říká si Google Auto LLC
3.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Internetový gigant Google si pro vývoj autopilotů zřídil dceřinou společnost a registroval ji jako automobilku. Spolupracuje s firmou Roush.
Automobilky nevznikají každý den a pokud ano, většinou o tom nepíšou světová média. Pokud jste ale internetový gigant a jste velmi daleko s výzkumem aut bez řidiče, není s podivem, když jsou vaše kroky tímto směrem pod drobnohledem. Samozřejmě hovoříme o Googlu a jeho dceřinné společnosti Google Auto, která je stále relativně nová.
Ovšem, jejím hlavním cílem je vyvíjet a testovat autopiloty, takové, které nebudou potřebovat volant ani pedály. Prototyp takového stroje se představil už před víc než rokem, jezdil tehdy po parkovišti, protože nic jiného nesvedl a kvůli zákonům o dopravě ani nemohl. Ve videu nicméně byly vidět pochvalné komentáře seniorů a matek s dětmi.
Firma Google Auto je registrovaná u mnoha národních i mezinárodních organizací jako výrobce automobilů a stejně tak je vedena u kalifornských úřadů. Údajně je také zapsána v dokladech Lexusů RX, které Google v současnosti používá pro testování svých autopilotních technologií, jako výrobce. Tyto Lexusy jezdí spousty testovacích kilometrů a samozřejmě nejsou dokonalé, ale dost pravděpodobně jsou čím dál lepší.
Firma Google Auto je registrovaná jako automobilka a jako limited liability company (LLC), tedy americká obdoba naší společnosti s ručením omezeným, od roku 2011. Hlavní důvod pro vyčlenění takto specifických aktivit do vlastní dceřinné společnosti bývá ten, že ručení za závazky je oddělené. Pokud se tedy Google Auto dostane do problémů, věřitelé se nedostanou k majetku mateřské firmy. A je více než pravděpodobné, že náklady zde budou obrovské a úspěch v podnikání je pochopitelně vždy nejistý; však i sám Google ve „svém revíru” nejednou chyboval.
Brzy po představení zmíněného auta bez volantu a pedálů oznámil Chris Urmson, tehdy nově jmenovaný ředitel Google Auto, že vznikne stovka testovacích prototypů autonomních vozů. Google při jejich stavbě měl spolupracovat s michiganskou firmou Roush. Pokud vám to jméno něco říká, nemýlíte se - jedna z jejích divizí se jmenuje Roush Performance a je proslulá úpravami Fordů Mustang.
Urmson tehdy hovořil o tom, že tyhle prototypy nebudou mít volant ani pedály. Co se nicméně o několik měsíců později představilo, však vypadalo trochu jinak, a to kvůli legislativě. Tedy, zvenčí nikoliv, opět to bylo roztomilé autíčko, které v sobě ukrývá průlomové technologie. Uvnitř ale byl volant i pedály, protože dle zákonů musí člověk vždy být schopen převzít plnou kontrolu.
Prototypy měly být registrovány jako lehká vozidla o nízké rychlosti, tedy stroje s maximálkou do 25 mph (40 km/h). Také to měly být elektromobily s pohonem zadních kol a výkonem 30 - 40 koní. Důvod pro takovéto parametry byl jednoduchý - tato kategorie vozidel neprochází tak přísnými a náročnými testy, než může na silnice.
Žádné z těchto aut ale není určeno pro prodej zákazníkům, jak tvrdil Chris Urmson v korespondenci s NHTSA. Není to s podivem - Google je s vývojem autopilotů dost daleko a svá tajemství si patřičně střeží, jak je vidno i z jeho snahy neříkat úřadům úplně vše o vývoji. A kdyby byla tato auta v prodeji, konkurenci by netrvalo dlouho si jedno koupit a do posledního šroubku rozebrat a prozkoumat.
To nicméně neznamená, že v budoucnosti neuvidíme tyto stroje v běžném prodeji. Ostatně, nabízet tato auta lidem a vydělat peníze je jistě jedním z hlavních cílů jejich vývoje. „Ambice Googlu vždycky byly jít od výzkumu ke kompletnímu produktu,” říká Sebastian Thrun, jeden z vědců stojících za spuštěním projektu autopilotů Google. Nicméně, kdy tato auta uvidíme na silnicích v rukou běžných smrtelníků, je zatím otázkou.


Google je automobilka skoro jako každá jiná, jen zatím auta neprodává (ilustrační foto)
Zdroj: Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sachsenring bez «Bestie» včera 19:35
- Pre Sachsenring včera 10:00
- Pre Donington 9.7.2025
- BMW R12 Toprak Passion: stavba od brněnských FSB Motor Works 9.7.2025
- Časový program Grand Prix Sachsenringu 9.7.2025
Nejnovější články
Japonci dál posouvají možnosti nového řešení spalovacího motoru. S téměř nulovými emisemi ho nasadí ve světové rallye
před hodinouOjetá SUV BMW lákají v bazarech na velké motory za malé ceny. Detailní data TÜV ukazují, na co si dát pozor
včeraStudie ukázala, kolik kapacity baterií ztrácí elektromobily postupem času. Tragickou bilanci někteří zkouší podat jako dobrou zprávu
včeraK mání je neobvyklé BMW M3 s posuvnými zadními dveřmi. Vypadá jako rozbité, ale je to speciální tovární úprava
včeraPorsche trvá na tom, že stvořilo nejlepší elektromobil světa. Je to ale nejhůř prodávané auto značky, za 2 roky přišlo o polovinu kupců
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva