Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Greenpeace v Německu rozjela boj proti konkrétním typům aut, chce je prakticky zničit
22.11.2021 | Petr Prokopec
Máte pocit, že proti autům - a zejména pak konkrétním typům aut - se toho dnes dělá tolik, až z toho zůstává rozum stát? Aktivisté z Greenpeace mají dojem přesně opačný.
Není tomu tak dlouho, co jsme podrobněji rozebírali německý systém dotací elektroaut. Politici se loni v reakci na příchod koronaviru rozhodli státní podporu takových vozů navýšit na bezprecedentní úroveň, a řada lidí tak vozy s elektrickým pohonem získává prakticky zadarmo. Vláda přitom peníze nalila i do kapes lidí, kteří již měli elektromobil dříve objednaný bez možnosti o této podpoře byť jen něco tušit. Jejich směrem tedy již nebyl třeba již žádný stimul, ovšem i tak se peněz dočkali, přičemž politici je pochopitelně nevytáhli z vlastní kapsy, nýbrž z peněženek ostatních daňových poplatníků.
Když si k tomu přidáme, že Němci drasticky zvyšují zdanění konkrétních paliv, jsou konvenční auta bita jako nikdy dříve, ačkoli jsou objektivně nejčistší a nejefektivnější ve své historii. To ale nezajímá organizaci Greenpeace, která brojí za další utahování šroubů. Navrhuje tak nový systém zdanění, kdy by lidé odváděli peníze do státní kasy podle množství emisí toho kterého auta, jakkoli tak už všemi dosud zmíněnými způsoby nepřímo činí.
Pokud by si tedy pořídili elektromobil, pochopitelně by neplatili nic, místo toho by nadále mohli počítat se státním bonusem. V případě, že by sáhli po voze se spalovacím či hybridním ústrojím, jenž by měl na kontě jen nízké emise, by poté platili jen nízké poplatky. Ty vysoké by přitom byly spojené hlavně s auty s objemnými motory, která evidentně aktivistům leží hodně v žaludku.
Nejde přitom o jedinou změnu, dále totiž Greenpeace požaduje, aby firemní auta byla zatížena stejným zdaněním, jako je tomu u osobních. V současné době totiž platí systém, který první zmíněná výrazně zvýhodňuje resp. méně znevýhodňuje. Zatímco třeba ve Francii musíte u firemního vozu s vysokými emisemi CO2 odvádět státu 9 000 Eur (cca 229 tisíc Kč), v Německu jde o 1 500 Eur (38 tisíc Kč). A protože se firemní auta na celkových registracích podílí dvoutřetinovým podílem, byl by další drastický zásah do ekonomiky.
Němci přitom dosavadním přístupem podporují domácí průmysl, neboť hned 86 procent firemních aut mají na kontě německé automobilky. Ty pak podobně jako u nás poskytují vozy zaměstnancům i k soukromým cestám, za což platí prakticky jen mizivé poplatky. V tomto segmentu trhu tak výkonnostní průměr činí 160 koní, zatímco u soukromých vozů 115 koní. Rozdílný je i typický roční nájezd (30 000 km versus 15 000 km).
Greenpeace dále vadí, že firmy ve srovnání se soukromníky objednávají jen poloviční množství elektromobilů. Bohužel jí už nedochází to, že právě pro vysoké nájezdy jsou elektromobily nevhodné. A jakýkoliv moderní vůz je vždy čistší než ten starší, který nahrazuje. Pokud tedy dochází k pravidelné obnově firemních vozových parků, dochází i ke snižování emisí a současně udržování ekonomiky v chodu.
Nic z toho ovšem Greenpeace nevidí, místo toho tlačí na 100procentní elektrifikaci firemních aut, což by ale jen znamenalo, že se inovace částečně zastaví - pro řadu využití nelze na elektrické modely vůbec pomýšlet. Pokud by tedy došlo na požadované na změny, logicky by klesly prodeje a tím může celé soukolí přerozdělování peněz jiných dostat citelnou ránu. Však kde poté bude vláda brát peníze na zvýhodnění elektromobilů? Greenpeace je ze svých kapes rozhodně nevytáhne.
Greenpeace jsou nově trnem v oku německé firemní vozy, stejně jako by organizace ráda více zdanila i auta s objemnými motory. Jako obvykle své požadavky nedomýšlí do důsledku. Foto: Greenpeace
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch