Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hertz po tragickém kvartálu rozprodává dalších 30 tisíc elektrických aut, pro trh s nimi to bude těžká rána
15.11.2024 | Petr Miler
Ani všechny dosavadní výprodeje nepomohly vyřešit největší současný problém slavné autopůjčovny, a tak musí přistoupit k dalšímu, ještě většímu. Pikantní na celé situaci je, že firma tím v podstatě sama přiživuje to, co ji táhne ke dnu, ale má dnes na výběr?
Jen ztráta zdravého rozumu, ignorace elementární obchodní logiky a dogmatické uvažování několika málo lidí z nejvyššího vedení firmy přiměly asi nejslavnější autopůjčovnu světa vsadit prakticky všechno na auta, která se pro její hlavní byznys hodí ze všech nejméně. I to odhalilo pozdější zkoumání pozadí fiaska Hertzu s elektromobily, které firmu přivedly na hranici existenčních problémů. Trvají už skoro rok a ne a ne skončit, jak ukazují výsledky společnosti za poslední kvartál, který jí přinesl 31miliardový prodělek.
Dominantně, z víc jak tří čtvrtin se na něm podílela masivní ztráta hodnoty elektrických vozů zůstávajících ve flotile společnosti i po několika kolech velkých výprodejů. A problémy jí způsobují hned několikrát, neboť jsou pro firmu příliš drahé z pohledu vlastnictví, oprav i neefektivní z hlediska zájmu o jejich půjčování. Většina lidí prostě s elektrickým autem v neznámém prostředí při ne vždy známé intenzitě využití jezdit nechce, a tak zůstávají nevyužita, popř. se „do oběhu” dostávají jen za cenu výrazných slev. Ani jedno se Hertzu nevyplatí.
Dochází tak k nevyhnutelnému, jak informuje Bloomberg. Půjčovna se musí další části těchto aut zbavit a tentokrát to učiní s ještě větší razancí než dosud. Aby zastavila další finanční krvetok, pošle do prodeje ještě před koncem letošního roku dalších 30 tisíc elektrických aut, zejména pak Tesel. Paradoxem je, že si tím v prvé řad sama způsobí další finanční škody, neboť jde i optikou celého trhu s elektrickými vozy o tak významný počet, že ceny ojetin dál sníží a Hertzu se vrátí v podobě ještě intenzivnější ztráty hodnoty. Ale firma si musela spočítat, že to pro ni bude pořád levnější, než tato auta dál držet.
Co zbude z elektrické flotily firmy po tomto kroku, Hertz zatím neupřesňuje, z dřívější skvadry asi 100 tisíc vozů ale půjde nanejvýš o nízké desítky tisíc aut. Místo nich budou nakoupeny vozy se spalovacím pohonem, což Hertz označuje za projev snah „sladit povahu své flotily s tím, co si zákazníci chtějí pronajímat”. Bolesti z elektrického šoku ale bude pociťovat ještě dlouho - dřív než koncem roku 2025 společnost tuto transformaci prý nedokončí, a tak očekává, že se měsíční náklady na odpisy jednoho auta budou do té doby pohybovat na úrovni 537 USD (asi 12 900 Kč), téměř dvojnásobek průměru z dřívějších let a cílového stavu okolo 300 USD (cca 7 200 Kč), který má nastat od roku 2026.
„Stále je třeba udělat hodně práce,” říká k věci nový ředitel Hertzu Gil West. „Ale jsem přesvědčen, že vylepšení dosažená v průběhu tohoto čtvrtletí ukazují, že jsme na správné cestě,” dodal. Na finančních výsledcích je zatím nevidíme, ale budiž. Snad firma tyto nepříjemnosti přežije a řádně se z nich poučí.
Pokud slepou sázku na elektromobilitu nechápeme u automobilek, které může aspoň trochu omlouvat, že se nachází mezi mnoha mlýnskými kameny a nemohou si vybrat žádné opravdu dobré řešení, u Hertzu nic takového neplatí. Byznys okolo půjčování aut je relativně „čistý”, minimálně regulovaný a vítězit by u tak zkušené společnosti měla obchodní racionalita, která k mohutné sázce na elektrická auta nevedla v žádném případě a všichni soudní lidé to věděli. Zvítězila jen slepá víra, až náboženský přístup. A nic takového na trhu řízeném primárně stále ještě preferencemi zákazníků nefunguje. Hertz už na to přišel, automobilky to naplno poznávají právě teď a dál to poznávat budou.






Ani všechny dosavadní výprodeje elektromobilů Hertzu nestačily k tomu, aby firmu vytáhly z červených čísel. A tak se zejména Tesel Model 3 bude dál zbavovat ve velkém, ještě před koncem roku pošle do oběhu dalších 30 tisíc aut. A pro celý trh s ojetými elektromobily to nutně bude další velká rána. Foto: Hertz
Zdroje: Bloomberg, Hertz
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejčtenější články
Číňané ukázali, s čím skutečně chtějí ovládnout Evropu. Toto je jejich nový kombík se spalovacím motorem
26.3.2025Někdo nacpal do rodinného VW motor z policejního Passatu. Stvořil skrytou zbraň se stovkou za 4,8 s, teď ji prodává
26.3.2025Nová verze Audi A5 vás chce připravit o víc peněz, litry v zavazadelníku i iluze o německých prémiových autech
26.3.2025Kvůli clům na auta z Číny budeme propouštět a zastavovat výrobu, říká šéf Seatu. I to způsobují nepromyšlené kroky EU
26.3.2025Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila
27.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle