Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola
25.6.2024 | Petr Prokopec
Takto legendární stroje se obvykle do důchodu neposílají, při smýšlení Hondy z posledních let ale konec Super Cubu 50 vlastně nepřekvapí. Přístí rok bude tím vůbec posledním v jeho víc jak 60leté historii.
Záběr Hondy je opravdu neskutečný. Kromě aut se tato firma věnuje také zahradní technice, vodním skútrům či třeba generátorům. Zároveň je aktivní také v robotice či letecké branži. Hlavně se nicméně jedná o největšího výrobce motocyklů planety i historie. Jen během let 1959 až 2019 totiž Japonci prodali 400 milionů jednostopých strojů, což je něco neskutečného. Hlavní zásluhu na tom má moped Super Cub, který byl představen již v roce 1958. Od té doby se bez přestání vyrábí, a tak má nyní na kontě již 110 milionů prodaných exemplářů, pročež je vůbec neprodávanější motocyklem i motorizovaným dopravním prostředkem Hondy vůbec.
Poslední dobou nicméně malé mopedy značky začínají strádat. Zatímco v roce 1982 bylo dosaženo prodejního rekordu (přes 2,78 milionu kusů), loni bylo dle informací Nikkei zaregistrováno pouze 92 824 takových strojů. A jakkoli Honda má na domácím trhu 80procentní podíl, je zjevné, že aktuálně se šampaňské z lednice již nevytahuje tak často. Země vycházejícího slunce se navíc od příštího roku rozhodla zpřísnit emisní normy, a to i v případě mopedů, jejichž motor objemem nepřesahuje 50 kubických centimetrů. Pro značku by to znamenalo dodat Super Cubu katalyzátory.
Něco takového je v rámci malých motocyklů technicky náročné. Navíc se předpokládá, že kvůli příchodu nových technologií a přísunu nových komponentů by došlo na zdražení malých mopedů na stejnou úroveň, za jakou jsou prodávány motorky s větším 0,125litrovým motorem. Méně objemné verze by se tedy nemusely prodávat dobře, a proto se Honda rozhodla, že s touto řadu po 66 letech skončí. Ke konci příštího roku tedy bude s Super Cubem 50 konec, neznamená to nicméně, že by skončila celá modelová rodina. Měně legendární verze s vyšší kubaturou zůstanou v nabídce.
Zpřísnění emisních limitů tak mělo být jedním z posledních hřebíčků do rakve stroje. O zatlučení těch předchozích se postaral nárůst obliby kol a elektrických kol. I když Japonci přistupují k automobilům pomalu jako ke členům rodiny, v posledních letech přijali za svůj názor, že jde o ten typ dopravy, který je neohleduplný k životnímu prostředí. Což lze pochopit s ohledem na domácí demografii - Japonsko je s 378 miliony kilometrů čtverečních velké jako Německo, žije zde však daleko více obyvatel (125,1 mil. versus 83,8 mil.). Ti jsou navíc z velké části „nasáčkováni“ ve městech.
Kolo se tak stalo novou modlou, i proto, že je vnímáno jako efektivní prostředek v boji proti obezitě, to tedy jen v případě jejich neelektrických verzí. V následujících deseti letech se tak předpokládá strmý růst, a to jak u těch konvenčních, tak i těch elektrických.



Super Cub 50 se v této podobě vyrábí již léta, příští rok ale jeho životní dráha kvůli přísnějším emisním normám a zájmu elektrická kola skončí. Foto: Honda
Japonci již nějakou dobu prodávají také elektrickou verzi, která v prodeji zůstane. Ta se ale podobnou legendou stane jen stěží. Foto: Honda
Zdroje: Nikkei, Honda
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejnovější články
Šéfdesignér Mercedesu znovu perlí, vysmívá se interiérům Audi a BMW pro jejich „prťavé” displeje, prý jsou jako z roku 1995
před 2 hodinamiDalší automobilka zařízla hotový elektrický model těsně před jeho uvedením na trh, někteří konečně přichází k rozumu
před 3 hodinamiZatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 09.13. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.13. 10:38 - pavproch
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 09.12. 05:16 - AndreGlenn
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 09.12. 05:11 - JohnnyBryan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB