Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai v EU zařízlo všechny ostré spalovací modely kvůli elektromobilům. Teď, vážně
24.2.2024 | Petr Miler
Jestli se pro něco elektrický pohon obzvlášť nehodí, pak jsou to vozy s vyššími energetickými nároky. Výkonné modely patří mezi ně a přecházet právě s nimi na elektrický pohon ve chvíli, kdy je patrné, že na zákazníky nefunguje podle očekávání, zavání naprostým odtržením od reality.
Slova „nebýt to tristní, bylo by to snad i vtipné” si asi uložím do clipboardu, protože jimi půjde brzy začínat nejméně každý druhý článek. A tento není výjimkou. Z kroků některých automobilek mám v poslední době velmi surreální pocity, neboť postrádají jakoukoli vazbu na aktuální vývoj, tržní realitu, logiku, cokoli takového. Jsou naprosto nesmyslné a jdoucí tím posledním možným obhajitelným směrem. Je to jako když se díváte na vědomostní soutěž, jeden z účastníků odpoví na položenou otázku třeba: „Banán!” Moderátor řekne: „Ne,” vyzve dalšího soutěžícího a ten odpoví: „Je to banán?” No není to banán, není, cokoli jiného než to mohlo mít aspoň teoretickou šanci na úspěch.
Přesně tak se nyní zachovalo Hyundai. Automobilka, která se dlouho zdála být jednou z těch, která v případě elektrických aut nejedná dogmaticky - tedy nabízí je, prodává je, ale nevnucuje je a považuje je za jedno z možných řešení, nikoli to jedno jediné - zastavila výrobu všech ostrých spalovacích modelů divize N pro trhy Evropské unie. K dispozici už budou jen elektrická provedení takových aut. Do nabídky se tak nevrátí Kona N a mizí z ní typy i20 N a i30 N.
Nejsem zrovna fanoušek Hyundai, jako člověk pohybující se v automobilové komunitě ale nemohu nevnímat, že se zejména kolem i30 N, ale nakonec i kolem i20 N začala vytvářet už slušná skupina nadšených příznivců podobně jako kdysi kolem modelů GTI od VW. Jsou to obecně povedená, zábavná auta za slušné peníze, kterých se prodávalo docela dost, jen v české inzerci vidím aktuálně přes 30 kusů i30 N vyrobených v posledních pěti letech, to není málo. Nakonec i Hyundai ví, který trh byl pro tyto dva modely největší - byla to Evropa. A právě proto v Evropě končí, to dá rozum.
Není to spekulace, Hyundai řadě kolegů včetně těch z Carscoops potvrdilo, že se spalovacími N je amen (ameN?): „Výroba spalovacích modelů N pro evropský trh byla ukončena v únoru v souladu s naším závazkem nabízet zákazníkům jen auta s nulovými emisemi do roku 2035 a fungovat 100% uhlíkově neutrálně do roku 2045,” stojí v prohlášení automobilky. Tohle je vážně trochu jako ten banán. Je to mimořádně absurdní vyjádření uvážíme-li, že jsme v roce 2024, modely N prodejně fungují a prodeje elektrických aut váznou. Přijít zrovna teď s takovým krokem naprosto postrádá jakoukoli vazbu na realitu. Ale plán byl zřejmě jasný - spalovací modely N nesmí projet a dál už se na nic nehledí.
„V Evropě Hyundai vyvíjí Hyundai N jako průkopníky vysoce výkonných elektromobilů. Zákazníci budou těžit z technologického vývoje, díky kterému budou elektromobily v budoucnu ještě atraktivnější,” stojí dále v prohlášení značky, které by se mohlo vyjímat v zelené edici svazácké ročenky. Je to další hloupost - zrovna pro výkonné modely se elektrický pohon kvůli limitům akumulátorů nehodí vůbec a nic se na tom v dohledné době nemůže změnit. I hodně velké baterie elektromobilů mají kapacitu odpovídající asi 20 litrům paliva v nádrži spalovacího auta. A majitelé Hyundai N budou nejlépe vědět, jak snadné je s takovými vozy jezdit „za dvacet na sto”. Takže tu máme auto na pár desítek km jízdy, protože 100 procent kapacity akumulátorů stejně využít nepůjde? Z toho si zákazníci opravdu „zatěží”.
A těžit jistě budou i z cen. Zatímco i20 N dosud s cenou startovalo na 639 990 Kč a i30 N na 739 990 Kč, jediná elektrická alternativa v podobě Ioniqu 5 N stojí od 1 799 990 Kč. To bude panečku těžba, skoro bych se vsadil, že ze zákazníků dosavadních N si Ioniq nekoupí ani jeden člověk.



Hyundai i30 N... Foto: Hyundai
...a i20 N v Evropě skončily, jinde jedou dál. Automobilka tak klestí cestu snaze prodávat do roku 2035 jen elektromobily, alespoň tak vyznívají její slova. Upřímně, kdo je na to zvědavý, zvlášť v roce 2024? Foto: Hyundai
Zdroje: Hyundai, Carscoops
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 11 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejčtenější články
Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB