Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai v EU zařízlo všechny ostré spalovací modely kvůli elektromobilům. Teď, vážně
24.2.2024 | Petr Miler
Jestli se pro něco elektrický pohon obzvlášť nehodí, pak jsou to vozy s vyššími energetickými nároky. Výkonné modely patří mezi ně a přecházet právě s nimi na elektrický pohon ve chvíli, kdy je patrné, že na zákazníky nefunguje podle očekávání, zavání naprostým odtržením od reality.
Slova „nebýt to tristní, bylo by to snad i vtipné” si asi uložím do clipboardu, protože jimi půjde brzy začínat nejméně každý druhý článek. A tento není výjimkou. Z kroků některých automobilek mám v poslední době velmi surreální pocity, neboť postrádají jakoukoli vazbu na aktuální vývoj, tržní realitu, logiku, cokoli takového. Jsou naprosto nesmyslné a jdoucí tím posledním možným obhajitelným směrem. Je to jako když se díváte na vědomostní soutěž, jeden z účastníků odpoví na položenou otázku třeba: „Banán!” Moderátor řekne: „Ne,” vyzve dalšího soutěžícího a ten odpoví: „Je to banán?” No není to banán, není, cokoli jiného než to mohlo mít aspoň teoretickou šanci na úspěch.
Přesně tak se nyní zachovalo Hyundai. Automobilka, která se dlouho zdála být jednou z těch, která v případě elektrických aut nejedná dogmaticky - tedy nabízí je, prodává je, ale nevnucuje je a považuje je za jedno z možných řešení, nikoli to jedno jediné - zastavila výrobu všech ostrých spalovacích modelů divize N pro trhy Evropské unie. K dispozici už budou jen elektrická provedení takových aut. Do nabídky se tak nevrátí Kona N a mizí z ní typy i20 N a i30 N.
Nejsem zrovna fanoušek Hyundai, jako člověk pohybující se v automobilové komunitě ale nemohu nevnímat, že se zejména kolem i30 N, ale nakonec i kolem i20 N začala vytvářet už slušná skupina nadšených příznivců podobně jako kdysi kolem modelů GTI od VW. Jsou to obecně povedená, zábavná auta za slušné peníze, kterých se prodávalo docela dost, jen v české inzerci vidím aktuálně přes 30 kusů i30 N vyrobených v posledních pěti letech, to není málo. Nakonec i Hyundai ví, který trh byl pro tyto dva modely největší - byla to Evropa. A právě proto v Evropě končí, to dá rozum.
Není to spekulace, Hyundai řadě kolegů včetně těch z Carscoops potvrdilo, že se spalovacími N je amen (ameN?): „Výroba spalovacích modelů N pro evropský trh byla ukončena v únoru v souladu s naším závazkem nabízet zákazníkům jen auta s nulovými emisemi do roku 2035 a fungovat 100% uhlíkově neutrálně do roku 2045,” stojí v prohlášení automobilky. Tohle je vážně trochu jako ten banán. Je to mimořádně absurdní vyjádření uvážíme-li, že jsme v roce 2024, modely N prodejně fungují a prodeje elektrických aut váznou. Přijít zrovna teď s takovým krokem naprosto postrádá jakoukoli vazbu na realitu. Ale plán byl zřejmě jasný - spalovací modely N nesmí projet a dál už se na nic nehledí.
„V Evropě Hyundai vyvíjí Hyundai N jako průkopníky vysoce výkonných elektromobilů. Zákazníci budou těžit z technologického vývoje, díky kterému budou elektromobily v budoucnu ještě atraktivnější,” stojí dále v prohlášení značky, které by se mohlo vyjímat v zelené edici svazácké ročenky. Je to další hloupost - zrovna pro výkonné modely se elektrický pohon kvůli limitům akumulátorů nehodí vůbec a nic se na tom v dohledné době nemůže změnit. I hodně velké baterie elektromobilů mají kapacitu odpovídající asi 20 litrům paliva v nádrži spalovacího auta. A majitelé Hyundai N budou nejlépe vědět, jak snadné je s takovými vozy jezdit „za dvacet na sto”. Takže tu máme auto na pár desítek km jízdy, protože 100 procent kapacity akumulátorů stejně využít nepůjde? Z toho si zákazníci opravdu „zatěží”.
A těžit jistě budou i z cen. Zatímco i20 N dosud s cenou startovalo na 639 990 Kč a i30 N na 739 990 Kč, jediná elektrická alternativa v podobě Ioniqu 5 N stojí od 1 799 990 Kč. To bude panečku těžba, skoro bych se vsadil, že ze zákazníků dosavadních N si Ioniq nekoupí ani jeden člověk.



Hyundai i30 N... Foto: Hyundai



...a i20 N v Evropě skončily, jinde jedou dál. Automobilka tak klestí cestu snaze prodávat do roku 2035 jen elektromobily, alespoň tak vyznívají její slova. Upřímně, kdo je na to zvědavý, zvlášť v roce 2024? Foto: Hyundai
Zdroje: Hyundai, Carscoops
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
