Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rivian dál ztrácí půdu pod nohama. Rozjel nové propouštění, jeho akcie se propadly už o 93 procent
20.4.2024 | Petr Prokopec
V poslední době už několikáté kolo výpovědí není masivní, ale také není zdaleka první. Ruku v ruce s tím klesá i hodnota firmy, jejíž akcie jsou dole už o 93,3 procenta ve srovnání s momentem, kdy vstoupila na burzu.
Automobilce Rivian nelze upřít, že automobilový obohatila o zajímavé inovace. S tou pro mě nejpůsobivější přišla už u své prvotiny, pick-upu R1T, který má před zadními koly schránku procházející napříč vozidlem. Jde o jakýsi dodatečný zavazadlový prostor, který ovšem můžete využít třeba jako základ pro své výlety mimo civilizaci. Stačí totiž výklopné plochy osadit mobilní kuchyňkou, dovnitř instalovat skříňky na nádobí, a když k tomu ještě přihodíte matraci do korby, rázem máte jednoduchý dům na kolech.
Rivian nicméně stejně jako řada nových i zavedených automobilek vsadil na to, že elektrický pohon aut je budoucností a spalovací vozy v řádu několika málo let zašlape do země za neutuchajícího jásotu zákazníků. K něčemu takovému má realita velmi daleko, většina lidí elektromobilitu odmítá pro její cenu, nepoužitelnost a nakonec i diskutabilní ekologický přínos.
Pohled na finanční trhy tak rázem připomíná jízdu na horské dráze, jenž ovšem posledních pár měsíců míří jediným směrem, a to dolů. Tempo Rivianu je pak rychlejší než třeba u takové Tesly a jen dokládá, že bublina nafouknutá investory splaskla. Když totiž tato automobilka vstoupila v listopadu 2021 na burzu, prodávala se jedna akcie za 172 dolarů (cca 4 080 Kč). Dnes má ovšem hodnotu necelých 9 USD (215 Kč). Rivian tedy v řádu dvou a půl let přišel o víc jak 93,3 procenta své hodnoty.
Něco takového již nelze přejít mávnutím ruky a prohlášením, že nějak bylo a nějak bude. Automobilka tak oznámila, že stav zaměstnanců sníží o jedno procento. To na první pohled nezní hrůzostrašně, stejně jako na ten druhý, kdy si uvědomíme, že jde o zhruba 150 lidí. Je tu ovšem ještě pohled třetí a až ten naplno vyjevuje reálný stav věcí. Nejde totiž o první propouštění v poslední době - naposledy přitom Rivian rozdal výpovědi 10 procentům lidí v únoru.
Ještě předním dostalo v prosinci 2023 padáka 20 zaměstnanců bateriové divize, propouštělo se ale již i v roce 2022. Šéf značky R.J. Scaringe přitom nově dodal, že „Rivian není imunní vůči existujícím ekonomickým a politickým nejistotám“. Tím poukázal nejen na stále menší zájem zákazníků, ale hlavně také na zákonodárce, kteří dříve nastavené limity začínají postupně uvolňovat. I jim totiž došlo, že onen urychlený přechod k elektromobilům je zkrátka nereálný, jen to zatím nechtějí otevřeně říkat.
Otázkou je, zda Rivian měnící se nálady na trhu přežije. Automobilka sice ve srovnání s minulostí snížila své ztráty, ovšem v loňském posledním kvartálu stále prodělávala na každém prodaném voze 43 372 dolarů (1 029 000 Kč). V reakci na to Tim Fallon, výkonný viceprezident pro výrobu v továrně v Normalu uvedl, že navýšena by měla být efektivita montážních linek, stejně jako půjdou dále dolů výrobní náklady. Propouštění je jednou z cest k tomu vedoucích.
![Rivian dál ztrácí půdu pod nohama. Rozjel nové propouštění, jeho akcie se propadly už o 93 procent - 1 - Rivian vyroba oficialni 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Rivian dál ztrácí půdu pod nohama. Rozjel nové propouštění, jeho akcie se propadly už o 93 procent - 2 - Rivian vyroba oficialni 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Rivian dál ztrácí půdu pod nohama. Rozjel nové propouštění, jeho akcie se propadly už o 93 procent - 3 - Rivian vyroba oficialni 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Rivian zavelel k vyšší efektivitě, což se projevuje hlavně stále častějším propouštěním. Značka se navíc drasticky propadla na burze, její budoucnost je tak nejistá. Foto: Rivian
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva