Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
I u nás stále prodávaná legenda SSSR dostala po 56 letech klimatizaci, řešená je svérázně
20.10.2021 | Petr Miler
Je docela pravděpodobné, že si někteří majitelé za všechna ta léta nainstalovali klimatizaci do vozu sami, přímo z továrny ji ale Buchanka dostává skutečně poprvé. A je přesně tak svérázná jako auto samo.
Legendární Buchanka se začala vyrábět v roce 1965. Za tu dobu prošla řadou úprav a její nabídka poznala spoustu specifických variant, ve své podstatě je to ale stále stejný vůz. Mimo Rusko se dnes prodává jako UAZ Classic a je tomu tak kupodivu i u nás, kde ceny u brněnského CanoCaru startují na 446 tisících korunách za osobní verzi Combi a 520 tisících Kč za asi nejzajímavější provedení Expedition. To rozhodně není málo na tak morálně staré auto, jeho schopnosti jsou ale stále stejně mimořádné. Hodně uveze a konstrukce založená na žebřinovém rámu mu zajišťuje výborné terénní schopnosti.
V Česku dostupným UAZům se ale dnes věnovat nechceme, zaujala nás tisková zpráva firmy, která informuje o výrobě první sériové Buchanky vybavené klimatizací. Po 56 letech ve výrobě nepůjde o světový rekord v rychlosti zařazení tohoto prvku do nabídky, rčení „lepší pozdě nežli později” ale platit nepřestalo. Jde navíc pouze o první vůz z řady, dostupnost tohoto prvku se bude jen rozšiřovat.
UAZ přiměla k tomuto převratnému kroku popularita vozu v Jižní Americe, zejména pak v Chile, kam se od předloňska vyváží. Jeho letošní prodeje jsou už teď třikrát vyšší než v loňském roce, což je v současné době obdivuhodný počin, vzhledem k tamnímu klimatu si ale zákazníci stěžovali právě na nemožnost interiér ochladit. A tak Rusové přišli s řešením.
Ve spolupráci s firmou Elinge dali za vznik skutečně svéráznému řešení, které nemá nic společného s těmi, která jsme v osobních autech běžně zvyklí vídat. Klimatizační jednotka byla v tomto případě připevněna na střechu a interiér zásobuje „zimou” nezávisle na zbytku ventilace též průduchy ve střeše. Řidič má k dispozici zvláštní ovladač, kterým může regulovat rychlost ventilace od 1 do 3 a nebo stroj vypnout. Interiér pak chladí výkonem až 5 kW.
Zvlášť pro jakýsi mikrobus to asi bude funkční řešení, takže proč ne, v Chile za něj jistě bude rádi. První postavený vůz s „klimou” je vyvedený právě ve zmiňovaném provedení Expedition s 2,7litrovým benzinovým čtyřválcem naladěným na 112 koní. Jeho výkon má na starosti pětistupňová manuální převodovka, která jím zásobuje všechna čtyři kola. Standardem je i uzamykatelný diferenciál a offroadové pneumatiky.
Jak jsme již zmínili, UAZ má v plánu nabídku klimatizace dále rozšiřovat, takže se má brzy objevit i na domácím trhu a tím pádem bude k dispozici též u nás. Co dodat? Snad jen popřát hodně zdaru do dalších 56 let, pak by tento vůz mohl dostat třeba i ventilovaná sedadla...
Legendární Buchanka se nově prodává i s továrně montovanou klimatizací. Zatím je k dispozici pro Chile, kam míří i první vyrobený kus, postupně ji ale dostanou i další varianty pro další trhy. Foto: UAZ
Zdroj: UAZ
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024