Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
I v USA s blížícími se volbami brzdí s absurdními elektrickými plány, nadšení dál opadá také v Číně
25.2.2024 | Petr Prokopec
Problémy s naplněním svých elektrických vizí nemají jen automobilky, i politici naráží na zeď reality, která v tomto případě těžce voní po odporu voličů. Nezájem většiny publika o elektromobily je zřejmý a mohl by lámat vazy nejen manažerům automobilek.
Letos v listopadu proběhnou ve Spojených státech prezidentské volby. Vítězství by v nich rád dosáhl Donald Trump, který touží po návratu do Bílého domu. Jeho agenda je široká, v nemalé míře se ale opírá také o boj proti elektromobilitě, kterou demokratický kandidát a stávající hlava USA Joe Biden naopak směle podporuje. Nebo podporoval? Aktuálně si i jeho kabinet uvědomuje, že zarputilým hraním této karty riskuje nejen všechny problémy, které zmiňujeme dnes a denně, ale také svou politickou budoucnost.
Bidenova administrativa tak podle New York Times zvažuje, že by ještě letos změnila cíl, podle nějž měly mít elektromobily v roce 2032 podíl na celkových prodejích nových vozů plných 67 procent. Je to naprosto utopické, což vládě říkají i jindy nadšení výrobci. Ti jí dali jasně najevo, že takovou rychlostí k dosažení dvoutřetinového podílu elektromobily na celkovém odbytu aut dojít prostě nemůže. Loni bylo ostatně ve Státech bylo prodáno přibližně 1,1 milionu elektromobilů, což je pouhých 7 procent z celkových registrací. Navíc je třeba dodat, že o 34 procent všech prodejů se postarala Kalifornie. A zhruba polovinu z celkového množství prodaných elektrických aut má na kontě Tesla, u ostatních výrobců bateriový pohon na prodejích podílí jen ze 3 procent.
Právě to je ostatně i důvod, proč automobilky jako Ford či General Motors radikálně změnily směr. Ještě v prvním loňském pololetí o elektromobilitě mluvily s takovým nadšením, jako kdyby byly globálními lídry. Na začátku července se nicméně ukázalo, že obě těžce zaostaly za svými vlastními plány. Jak modrý ovál, tak GM proto následně začaly redukovat výrobu a přesouvat zdroje k hybridní technice.
V USA je tedy jasně patrné, že dochází na útlum dosavadního nadšení. A k vývoji tímto směrem nedochází jen tam, podobně je na tom i největší automobilový trh světa, tedy Čína, jak rozebírá Wall Street Journal. Ta o stoprocentní elektromobilitu během pár let ani nestojí, přesto ji podporuje. Tamní vláda, která je většinovým vlastníkem celé řady automobilek včetně těch největších, si je ale stále tíživěji vědoma nejen narůstajících skladových zásob, ale také nevyužité kapacity mnoha továren. Proto navýšila tlak na výrobce, aby expandovali do zahraničí. Souběžně s tím navíc začíná redukovat dříve velmi štědré dotace. To rozpoutalo cenovou válku, jakou především menší elektrické automobilky nemohou ustát. Zjevně krachující HiPhi to poznává na vlastní kůži.
Dle analytiků by to mohlo vést k ještě většímu převisu nabídky nad poptávkou, a to nejen v Číně. Z něčeho takového by na jednu stranu mohli profitovat zákazníci, neboť bez enormních slev se přeplněné sklady dealerů nevyprázdní, ale za jakou cenu? Takový stav by umocnil ztráty z elektrických experimentů jak pro automobilky, tak skrze dále klesající ztráty hodnoty elektrických aut i pro jejich stávající majitele. Obojí by mělo jistě za následek další snížení ochoty takové vozy nabízet resp. kupovat.
Nic jiného se ale ve od začátku nedalo čekat, čtyřicet let komunistické vlády nás dostatečně naučilo, že centrálně plánované hospodářství zkrátka nefunguje a jít proti trhu a vůli zákazníků je nesmysl, který jeho tvůrce dříve nebo později vytrestá. Nerozum přeplácených politiků ale bohužel daňové poplatníky stál hodně, a i přes aktuální vývoj je jisté, že ještě nemalé miliardy proletí komínem.



Tesla sice nadále zůstává elektrickým fenoménem, ovšem i ona již musela přistoupit k radikálním slevám, aby dokázala prodávat to, co vyrobí. Ochlazení zájmu je tak jasně patrné, na což již začínají reagovat politici. Zvlášť ve chvíli, když mají před volbami. Foto: Tesla
Zdroj: New York Times, Wall Street Journal
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Pokud máte Hondu s tímto typem kol, raději byste s ní měli okamžitě přestat jezdit
před 2 hodinami
Elektrický Renault Mégane je takový propadák, že mu Francouzi znovu vrátí spalovací motor
před 3 hodinami
Líbánky skončily. Řidiči elektromobilů mají brzy začít platit za každý ujetý km poté, co se ukázalo, že ideologie silnice neopraví
včera
Jeremy Clarkson a James May jsou v slzách, o víkendu zemřel jejich bývalý kolega z Top Gearu
včera
Mercedes ani 4 měsíce po zastavení výroby nedokáže rozprodat své nechtěné elektromobily, nabízí na ně slevy už přes 1 milion Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
