Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
IT Navia: první autonomní vůz je v prodeji, nemůže však na silnice
10.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
První produkční autonomní vůz je v prodeji. Nemá volant, pedály ani sedadla a nepozná semafory. Nepochází z Japonska, nýbrž z Francie a Británie.
Zástupci automobilového světa na lasvegaské přehlídce elektroniky CES nejsou jen nový infotainmentový systém Kie a koncept Kia Cub, ale také Induct Technology Navia, první produkční vůz, který nepotřebuje řidiče.
Tento stroj nepochází z Německa, jak by se mohlo při tamním pokroku vývoje možná zdát, nýbrž od malé firmy, která se zabývá moderními technologiemi a sídlí nedaleko Paříže. Na jeho vývoji spolupracovala britská firma Oxis Energy, která se v současné době zabývá vývojem lithium-síro-polymerové baterie. Zkoušky probíhaly v Culham Science Centre nedaleko Oxfordu.
Navia je plně elektrické auto, které získává energii pomocí indukčních smyček v podvozku a v silnici. Existuje také verze na baterie, která zvládne maximální rychlost cca 20 km/h a nabíjí se šest hodin. Další verze má superkapacitor místo baterií, který funguje tak, že na každou ujetou míli je potřeba na 15 vteřin zastavit, aby člověk mohl jet dál. Tato verze však musí jezdit jen po určených trasách, nelze s ní jezdit všude, asi podobně jako varianta s indukčními smyčkami.
Navigaci po trase obstarávají laserové senzory v každém rohu auta, které skenují okolí až do vzdálenosti 180 m a umí určit pozici překážky přesně na centimetry. Pokud nějakou objeví, zastaví a rozhodne, kudy ji bezpečně objet - když žádnou takovou cestu nenajde, zůstane stát a na vás je, abyste telefonem přivolali pomoc.
Ve voze není žádný volant, pedály a dokonce ani sedadla - uvnitř se stojí. Vůz si přivoláte smartphonem a cíl zadáte pomocí tabletu na palubě. Pak už se jen díváte po okolí. Moc krajiny ale neuvidíte - tahle věc totiž nesmí na veřejné silnice jednak proto, že to neumožňuje legislativa, a jednak proto, že si nerozumí se semafory.
Společnost Induct říká, že tento povoz je vhodný pro velké kampusy univerzit, nákupní střediska nebo pro industriální parky pro těch posledních pár set metrů, které byste jinak museli jít pěšky. Z hlediska na chůzi zvyklých Čechů by se chtělo tomuto vozu dát jméno Naiva místo Navia, avšak firma prý již má čtyři závazné objednávky i přes cenu 170 tisíc liber za kus, tedy cca 5,5 milionu korun. A hádejte odkud - z Ameriky.



IT Navia je první autonomní vůz, který si můžete koupit. Nemá však sedačky a nepozná semafory, takže nesmí na silnice.
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
dnes
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
včera
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nejčtenější články
Mercedes ukázal nové GLB „v chlaďáku”. Z toho, co udělal s jeho interiérem, vám zamrzne úsměv na tváři
12.11.2025
Nezájem nutí Audi dál měnit plány. Jeho poslední elektrické modely někde ani „nebudou uvedeny na trh”
12.11.2025
Už i Tesla má problém s váznoucími prodeji, a tak začala svá auta levně pronajímat komukoli
12.11.2025
Elektrický Renault Mégane je takový propadák, že mu Francouzi znovu vrátí spalovací motor
12.11.2025
Toyota chce z nového dvoulitru dostat až 400 koní v době, kdy ostatní s takovými motory končí, ukázala ho v akci
12.11.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.11. 20:24 - řidičBOB
- IT poradna 12.11. 19:38 - abgx1
- BMW Divize 12.11. 13:47 - pavproch
- Onboard videa 12.10. 21:11 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 12.10. 11:16 - jerry
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.09. 09:27 - Snowman000
