Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Itálie se ústy svého ministra znovu ohradila proti zákazu spalovacích aut, argumentuje rozumně
18.2.2023 | Petr Miler
Italové v tomto ohledu „zlobí” už delší čas, nakonec se ale pokládají stejné otázky jako snad každý rozumný člověk. Proč probůh k současně tak blízkému i vzdálenému datu nařizovat stoprocentní změnu bez podstatných výjimek?
Itálie má dál problém s automobilovými plány EU pro rok 2035. Ty předepisují, že všechna nová auta prodávaná v na území Evropské unie musí být od tohoto data bezemisní, což nutně neznamená, že budou jen elektrická (protože ani ta ve skutečnosti bezemisní nejsou). Návrh se ale v tuto chvíli jeví jako úplný zákaz spalovacích vozů, kdy výjimkou budou jen ta nejlepší auta pro nejbohatší.
Italové si něco takového nepřáli a nepřejí. A stále nejsou přesvědčeni, že to je realizovatelné bez drastických společenských i ekonomických dopadů, ačkoli nevidí podstatný přínos pro cokoli jiného. K plánům EU se dříve vyjádřila negativně premiérka Giorgia Meloni i ministr dopravy Matteo Salvini, nyní se k nim přidal také ministr zahraničí Antonio Tajani.
Corriere Della Sera k věci uvádí, že Tajani nedal najevo jen svůj nesouhlas, ale přišel i s vlastním alternativním návrhem - stanovit limit na 90 místo 100 procent elektrických aut v prodeji. V roce 2035 by tedy nikoli všechna nová auta, ale „jen” 90 procent z nich bylo papírově bezemisních. To by italskému průmyslu i obyčejným Italům dalo víc času na přizpůsobení se.
Pokud nedojde k úpravám, hrozí podle vrcholných italských politiků ztráta stovek tisíc pracovních míst a konec řady firem. Itálie na tomto poli určitě má důvod nezůstat potichu, neboť právě z ní pochází koncern FCA, který se sloučila se Stellantisem do ještě většího konglomerátu, jednoho z nejdůležitějších na automobilovém poli v celé Evropě.
Tajaniho dále podporuje Adolfo Urso, ministr pro hospodářský rozvoj v Itálii. Časový rámec navržený EU podle Ursa jednoduše nelze sladit s italskou realitou. Podle Ursa nejde jen o samotný automobilový průmysl, ale také o počet dobíjecích stanic. Urso konkrétně zmiňuje Nizozemsko: „V Itálii je v současné době 36 000 dobíjecích míst ve srovnání s 90 000 v Nizozemsku,“ uvádí. A prodeje elektromobilů v Itálii navzdory nemalým podporám také moc nejedou, loni se jich tam prodalo ještě méně než o rok dříve, přičemž tržní podíl EV zůstal na 3,7 procenta. To nemá daleko k české realitě.
Dodejme, že jakoukoli snahu o racionalizaci této debaty vítáme a jakýkoli jiný než černobílý přístup k věci je jistě správný. Na druhou stranu nám ale přijde celkem jedno, jestli půjde o 80, 100 nebo 90 procent. Jakékoli podobné nařízení bude v principu nesmyslné - EU musí rozvázat automobilkám ruce, aby mohly přijít s tím nejlepším řešením v tom kterém čase, v té které situaci. A tu nikdo ze současných politiků pro rok 2035 nedokáže odhadnout. Tedy krom toho, že oni už u vesla s největší pravděpodobností nebudou a případné následky jejich špatných rozhodnutí budou muset řešit jiní.



Ani fakt, že Fiat tlačí elektrický model 500, nemění nic na kritickém přístupu Italů k nařizování elektromobilů. Aktuálně by chtěli, aby aspoň nebylo tak plošné a prakticky neznalo výjimek. Foto: Fiat
Zdroj: Corriere Della Sera
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 8 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
dnesNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
1.4.2025Takhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva