Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar I-Pace je venku. Britská Tesla dá stovku za 4 sekundy, ujede až 500 km
15.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové koncepční SUV dostalo 400 elektrických koní a prostornější kabinu i zavazadelník, než jaké nabízí větší model F-Pace.
Očekávané se stalo skutečností. Z tajuplné novinky Jaguaru pro letošní autosalon v Los Angeles se doopravdy vyklubalo elektrické SUV. To se zatím ukázalo v koncepční formě, nicméně do prodeje by měl model I-Pace dorazit již za dva roky. Britská značka dokonce vstoupila na pěšinu prošlapanou Teslou a začala na vůz přijímat rezervace. V jednom se však od Američanů liší, zálohy zatím ještě nevybírá. Přesto se ale dá předpokládat, že zrovna tento model Jaguaru by mohl být prvním, který začne být nabízen masově přes internet.
Budoucnost ale prozatím nechme stranou, místo toho se budeme soustředit na samotný koncept. Začneme u dimenzí, auto je 4 680 mm dlouhé, 1 890 mm široké a 1 560 mm vysoké. Ve srovnání s již existujícím SUV F-Pace je menší v každém ohledu, nicméně příchod elektrického ústrojí razantním způsobem proměnil poslední zbývající - a v tomto ohledu zásadní - rozměr, a sice rozvor. Ten činí 2 990 mm, zatímco větší model nabízí 2 874 mm.
Uvnitř tedy Jaguar I-Pace nabízí maximum prostoru pro posádku (vzadu je před koleny až 71 mm místa), což ještě umocňuje užití tenkých sedadel. Ta jsou v přední řadě posazena velice nízko, řidič a spolujezdce sedí v pozici Jaguarem nazvanou zvanou Sports Command. Automobilka nám chce jejím prostřednictvím dokázat, že i ve vozech s vyšší stavbou karoserie může být řidič spjat s vozovkou a cítit se sportovně.
Vedle akčnosti Jaguar zdůrazňuje i praktičnost. Absence středového tunelu převodovky automobilka umožnila umístit mezi sedadla schránku o objemu osmi litrů. Dalších 28 l najdete pod přední kapotou, zadní zavazadlový prostor pak standardně pobere 530 l. Navíc je mimořádně dlouhý, což jeho využití ještě vylepšuje. Za maximálním pocitem vzdušnosti v kabině pak stojí panoramatická střecha.
Ještě než se přesuneme k pohonnému ústrojí, musíme zmínit takřka stoprocentní absenci klasických tlačítek. Místo nich dorazil 12palcový TFT přístrojový štít, kterému společnost dělá rozšířený head-up displej, 12palcová dotyková centrální obrazovka a malý 5,5palcový monitor, který je určen klimatizaci. Vše pak doplňuje volant s ovládacími prvky nabízejícími haptickou odezvu.
Nyní se již můžeme věnovat dvěma elektromotorům, z nich každý váží okolo 38 kilogramů a měří 500 milimetrů na délku. Přední i zadní nápravu zásobují shodně 200 koňmi, celkově tedy souprava nabízí koní 400. Kombinovaný točivý moment za ideálních podmínek dosahuje700 Nm. S touto silou I-Pace zvládá zrychlení z klidu na stovku za 4 sekundy, jeho dojezd pak byl dle cyklu NEDC vypočítán na 500 km.
Energie poskytují lithium-iontové akumulátory o kapacitě 90 kWh, které jsou složeny z 36 článků „váčkovitého“ tvaru. Díky tomu mají větší hustotu a termální výkon, načež zvládají operovat při nižší teplotě a mohou vydržet déle než klasické akumulátory užívající válcové články. Jejich dobití na 80 % pak u rychlodobíjecích stanic zabere 90 minut.
Usazení baterií do podlahy nikterak nesnížilo výše zmiňovanou praktičnost, zároveň pak přispělo i ke snížení těžiště. Hmotnost je navíc ideálně rozložena mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, přesné číslo ovšem Jaguar nezmínil. Značka však dodává, že I-Pace užívá stejných dvojitých lichoběžníků a zadní víceprvkové nápravy Integral Link jako model F-Pace.
Závěrem můžeme zmínit, že koncept je vybaven 23" litými koly obutými do pneumatikami o rozměru 265/35. Produkční verze je jistě bude mít menší, přesto je jasné, že zde se s jízdou v terénu příliš nepočítá. Nicméně i tak je vůz vybaven systémy All Surface Progress Control a Adaptive Surface Response, jež navyšují trakci v kluzkých podmínkách.
Tím jsme se ale dostali do skutečného finále, kdy již jen dodáme, že I-Pace byl představen médiím poněkud neobvykle za pomoci virtuální reality a speciálních brýlí. Jaguaru příprava této prezentace zabrala zhruba 12 týdnů a dle všech zúčastněných působila mnohem lépe, než jak se zdá na papíře. Možná jsme tedy svědky nového trendu v představování aut.

















Kromě speciální virtuální prezentace se Jaguar I-Pace ukázal rovněž naživo...

































































...i na velké sadě oficiálních fotek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
včera
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
včera
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
včera
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
včera
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
