Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar Land Rover otočil, autonomní řízení už vyvíjí, dokonce i do terénu
12.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Britové ještě loni tvrdili, že autopilot není nic pro ně. Teď chystají systém, který převezme část povinností řidiče i mimo silnice.
Ještě před rokem automobilky Jaguar a Land Rover odmítaly autonomní řízení, neboť lidé dle jejich názoru nejsou náklad, který je jen tak možné převážet z bodu A do bodu B. Šéf vývoje Wolfgang Epple tehdy prohlásil, že řízení auta zaměstnává levou hemisféru mozku, která je zodpovědná za emoce. S tím následně souvisí i pořízení nového vozu, neboť zákazník bude podvědomě chtít takový model, za jehož volantem se opětovně dočká své pravidelné dávky endorfinu.
Nicméně rok se s rokem sešel a Britové změnili názor. Možná se jim do toho nechtělo, ale vnější tlak je velký. Autonomním řízením se dnes zabývá nejen každá prémiová automobilka, ale také řada mainstreamových. Zákazníci v luxusním segmentu požadují, aby jejich vozy byly našlapané technikou od podlahy až po střechu, a pokud v některé oblasti nemá konkrétní výrobce co nabídnout, mohou také jednoduše zamířit ke konkurenci.
Z toho důvodu Jaguar Land Rover nakonec nehodlá jít proti proudu, ale naopak splyne s davem. Tomu hodlá navíc utéct. Nevyvíjí pouze autonomní řízení, které zvládne pohyb po zpevněném asfaltu, ale bude s řidičem v úloze pasažéra pokračovat také v terénu. Vše je přitom založeno na senzorech, které toho vidí více než člověk, a umělé inteligenci, jež má velice rychlé reakce.
„Nechceme budoucí technologie plně automatizovaného řízení omezit pouze na asfalt. Když řidič sjede ze silnice, chceme, aby pokračovaly v jeho podpoře a asistenci,“ říká ke změně názoru Tony Harper, šéf divize zabývající se vývojem pokročilých systémů. „Chceme proto zajistit, že v budoucnu, pokud si užíváte výhod jízdy z automatem na silnici na počátku cesty, dosáhnete bez řízení svého cíle, i když ten se nachází v drsném terénu či na polní cestě.“
Veškeré budoucí produkty Jaguaru či Land Roveru tak budou používat systémy zvané Surface Identification (Identifikace povrchu) a 3D Path Sensing (třídimenzionální mapování cesty), jejichž součástí jsou kamery, utrazvukové a radové senzory či LIDAR. S jejich pomocí pak bude možné plně identifikovat povrch před vozem bez ohledu na to, zda prší či sněží.
Nové technologie přitom dokážou zmapovat povrch až pět metrů před vozem, pročež dají systému Terrain Response dostatek času, aby automaticky přizpůsobil nastavení vozu daným podmínkám. Současně jsou vyhledávány nerovnosti či vodní plochy, pro jejichž zvládnutí je upravováno tempo vozu.
Další novinkou je systém Overhead Clearance Assist, který pro změnu monitoruje, zda nemáte náklad na střeše, který by se mohl střetnout s nízko položenými větvemi. A aby toho nebylo málo, pak tu máme komunikační službu Off-Road Connected Convoy, jež umožňuje bezdrátovou spolupráci mezi vozidly. Ty si proto na dálku mohou předat např. ideální nastavení podvozku.
„Tento komunikační systém dokáže propojit konvoj aut v jakémkoliv terénním prostředí. Pokud jedno vozidlo zastaví, ostatní jsou upozorněny - pokud přitom jeho kola zapadnou do díry nebo budou klouzat na balvanu, bude tato informace ihned předána ostatním,“ dodává Harper. Aktuálně se ovšem již nezmiňuje o tom, kdy celý paket technologií dorazí do výroby. Vůbec bychom se ovšem nedivili, kdyby tomu bylo až za pár let s novým Range Roverem.











Britové otočili. Nově tak již autonomní řízení neodmítají, ale naopak jej hodlají upravit jakémukoliv povrchu, nikoliv jen zpevněnému asfaltu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před hodinou
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 3 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 08:06 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
