Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar si nechal patentovat ovládání zadního stěrače pohledem řidiče
11.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
K aktivaci zadního stěrače bude u britské značky stačit pohled do zpětného zrcátka. Zatím však není jisté, kdy se tato novinka objeví ve výrobě.
Britské automobilky Jaguar a Land Rover v posledních měsících představily hned několik technologických fines, které by měly součástí výbavy budoucích modelů. Zmínit můžeme třeba „průhledné“ sloupky či dotyková okna, na cyklisty pak pro změnu pamatuje systém Bike Sense. Tím ovšem snahy o inovaci zdaleka nekončí, právě naopak - zdá se, jakoby se obě značky teprve nadechovaly.
Nově se ukázalo, že Jaguar si již před dvěma léty nechal patentovat systém, který umožní řidiči ovládat zadní stěrač pouhým pohledem. Jakkoliv se zdá, že tato technologie je průlomová, ve výsledku nejde o nic jiného než o nové využití již známých systémů. Britové již letos odhalili řešení s označením Driver Monitor System (DMS), který monitoruje pohyby hlavy a očí řidiče s cílem včas odhalit, že nevěnuje náležitou pozornost řízení a nebo je unavený. Tento systém je ale možné využít i k pochopení záměrů řidiče ještě dříve, než vydá pokyn k té či oné operaci, třeba uvedení zadního stěrače do chodu.
Britové totiž vychází z premisy, že zadní stěrač nemusí sloužit svému účelu po celou dobu po aktivaci, ale pouze ve chvílích, kdy je to nezbytně nutné. Tedy v moment, kdy se řidič podívá do zpětného zrcátka. V tu chvíli přitom jeho otočení hlavy a daný pohled zaznamenají senzory, které bleskurychle vydají příslušný pokyn zadnímu stěrači.
Právě tuto situaci ale sám patent předem popisuje jako potenciálně problematickou. Při jízdě po velmi mokré silnici se totiž zvlášť u vozů se strměji klesající zádí (kombi, hatchback, SUV) může zadní okno ušpinit velmi intenzivně a velmi rychle a v momentě, kdy se řidič chce podívat za vůz, už může být pozdě stírat. V jiných situacích by toto řešení teoreticky mohlo ušetřit řidiči práci, naše zkušenosti s podobnými prvky příplatkové výbavy nejsou zrovna dobré.
Bližší informace o novince momentálně nejsou k dispozici, samotná podstata systému je ovšem z výše řečeného i níže vyobrazeného více než naznačena naznačena. Nyní tedy nezbývá nic jiného než počkat na tiskovou zprávu, případně pak na oznámení, kdy by daná technologie mohla zamířit do produkce a na kterém modelu Jaguaru se nejdříve objeví. SUV F-Pace by mohlo být první dobrou „obětí”...


Patent Jaguaru může vypadat převratně, využívá ale již zmámého řešení DMS pro trochu jiný účel
Příchod ovládání zadního stěrače za pomoci pohledu by klidně mohl být spojen s odhalením nového Jaguaru XF Sportbrake. Zda se tak ale skutečně stane, to je nyní ve hvězdách
Zdroj: Gizmag přes Daily Mail
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 7 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejnovější články
Devastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
novinkaElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 3 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 4 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 6 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva