Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem

Dělat facelift téměř každý rok musí lézt asi hodně do peněz. Jenže Jaguar není tak bohatá značka, aby si to mohla dovolit dělat jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem

29.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dělat facelift téměř každý rok musí lézt asi hodně do peněz. Jenže Jaguar není tak bohatá značka, aby si to mohla dovolit dělat jinak.

Pro britskou značku Jaguar patřící indickému koncernu Tata jsou zákazníci na severoamerickém trhu pořád dosti důležití, aby pro ně automobilka každým rokem připravila nějakou větší inovaci tak, jak to mají rádi. Samozřejmě profitovat z toho může klientela všude možně, jen je na místě otázka, jak budou některé trhy nadšené z toho, že se jim z nabídky motorizací pro XF a XJ vytratí atmosférické pětilitrové osmiválce.

Právě změny pod přední kapotou obou modelů je to, čím může být poslední modernizace charakterizována. Vzhled aut se nemění, jejich pohonné jednotky částečně ano. Co zůstává, je kompresorový agregát 5,0 V8 vrcholného XFR a třílitrový bi-turbo diesel, dále je spousta věcí jinak. Základem typové řady XF se stává turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr o výkonu 240 koní a točivé momentu 340 newtonmetrů, který je známý třeba z Range Roveru Evoque a jeho původ byste vypátrali u Fordu.

Dále tu máme nový kompresorový třílitr V6 s výkonem 340 koní při 6 500 ot./min. a nejvyšším točivým momentem 450 newtonmetrů v rozsahu od 3 500 do 5 000 ot./min. Obě pohonné jednotky jsou spojené s novou osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, přičemž u čtyřválce to stačí na akceleraci z 0 na 100 za 7,9 sekundy a maximálních 241 km/h. Šestiválec zvládne sprint na stovku za 5,7 s a jezdí elektronicky omezených 250 km/h.

V nabídce, patrně jako důslednější výplň v mezeře po chybějícím 5,0 V8 s atmosférickým plněním, se objevuje také další výkonová varianta kompresorového osmiválce se sníženým výkonem z 510 na 470 koňských sil a redukovaným točivým momentem ze 625 na 575 newtonmetrů. XF to ale pořád bude stačit na zrychlení na 100 km/h za 4,9 vteřiny (o dvě desetiny více) a obligátních 250 km/h. Spotřeba se podle norem a tabulek nemění - zůstává na hodnotě 11,3 litru na 100 km.

Také v případě dieselových motorů jsme zaznamenali jednu změnu. Jaguar vypustil dieselovou verzi 2,2 l s výkonem 190 koní a místo ni nastupují dvě jiné s pohonnými jednotkami o stejném objemu a výkonu buď 163 nebo 200 koní. První z nich má točivý moment 400, druhý pak až 450 newtonmetrů a zákazník pokaždé dostane nový osmikvalt ZF s hydrodynamickým měničem a systémem stop-start.

S příchodem nových motorů byl do portfolia zařazen také kombík XF Sportbrake, který se v prodeji objeví nejdříve v Británii a to koncem letošního roku za základní cenu 31 940 liber, v přepočtu asi milion korun, úplně relevantní pro nás ovšem tato částka není a na ceník si budeme muset ještě počkat.

Možná ještě stojí za zmínku také to, že Jaguar mění audio Bowers and Wilkins za nový systém Meridian. Pokud je ale pro vás důležitější jízda a rychlost, patrně by vás mohlo více zajímat to, že XF 5,0 V8 s kompresorem je nově k mání s paketem Speed, který posouvá omezovač rychlosti z 250 na 280 km/h a přidává pár spoilerů kvůli zvýšení stability.

Naprosto stejným způsobem probíhala také modernizace vlajkové lodi XJ, u které byste vizuální změny pro rok 2012/2013 hledali marně. Otevřením přední kapoty byste ale objevili analogickou paletu motorizací. Místo 5,0 V8 s výkonem 385 koní a točivým momentem 515 newtonmetrů i zde nastupuje 3,0 V6 s kompresorem a výkonem 340 koní, který má být schopen roztáhnout auto na stovku za 5,9 sekundy a vykázat přitom spotřebu 9,4 l/100 km.

Jinak počítejte s tím, že i zde vás prodejci zasypou spoustou informací o novém osmistupňovém automatu, systému stop-start, mírně vylepšené papírové spotřebě z toho vyplývající, a pokud si pečlivě nastudují tovární podklady, přidají k tomu sdělení o nové kalibraci tlumičů i pružin, jiném audiosystému Meridian s výkonem 825 wattů.


Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 1 - Jaguar XJ 2013 01Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 2 - Jaguar XJ 2013 02Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 3 - Jaguar XJ 2013 03Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 4 - Jaguar XJ 2013 04Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 5 - Jaguar XJ 2013 05Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 6 - Jaguar XJ 2013 06Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 7 - Jaguar XJ 2013 07
Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 8 - Jaguar XF 2013 01Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 9 - Jaguar XF 2013 02Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 10 - Jaguar XF 2013 03Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 11 - Jaguar XF 2013 04Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 12 - Jaguar XF 2013 05Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 13 - Jaguar XF 2013 06Jaguar XF a XJ 2012: 5,0 V8 ven, 3,0 V6 s kompresorem a 2,0 s turbem sem - 14 - Jaguar XF 2013 07
Vizuální změny o obou aut nehledejte, podstatou této modernizace byla obměna motorizací, převodovek a audia

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše