Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar XJ_e: méně elektřiny, více benzinu, více smyslu
30.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jaguar se svým partnery vyvinul a postavil realisticky působící hybridní koncept v karoserii XJ. Britské občany už to stálo přes 300 milionů.
Součástí Festivalu rychlosti v Goodwoodu je kromě jiného také pavilon Fos-Tech, který je vyhrazen různým druhům konceptů od plug-in hybridů, přes studie s vodíkovými články, až po elektromobily. V těchto dnech byste tam našli třeba Tata Megapixel, Opel RAK-e a ve světové premiéře také nový Jaguar XJ_e.
Na rozdíl od staršího prototypu nazvaného XJ Limo-Green s elektromotorem a 1,2litrovým motorem v roli generátoru vypadá další počin Jaguaru poněkud konvenčněji. Místo obvyklého pětilitrového osmiválce se pod přední kapotou krčí přímovstřiková řadová čtyřka o objemu 2,0 litru s turbodmychadlem o výkonu 240 koní z Range Roveru Evoque, která se nově dostala také do modelu XF.
Pohonná jednotka je spojena s upravenou osmistupňovou automatickou převodovkou, jejíž součástí je také elektromotor o výkonu 94 koní, napájený soustavou akumulátorů o kapacitě 12,8 kWh a neznámé hmotnosti. Celkový výkon auta je udáván součtem obou hodnot, tedy 334 koňských sil.
Automobilka tvrdí, že XJ-e umí akcelerovat z nuly na stovku za 6,5 sekundy, podle normy ujede čistě na elektřinu 40 kilometrů a díky nesmyslné metodice měření tak vychází průměrná spotřeba na 3,2 litru na 100 km. Nejvyšší rychlost vozu činí 250 km/h a jeho dojezd (při neznámem objemu nádrže, která může být jiná než v sériovém XJ) téměř 1 100 kilometrů.
Jaguar XJ_e vznikl v rámci projektu REEVolution, jehož součástí jsou kromě JLR (Jaguar-Land Rover) také společnosti Lotus Engineering, Nissan, Xtrac, Think, Axeon nebo EVO Electric. Vzájemná spolupráce několika firem je jistě v pořádku, pokud jsou zainteresované společnosti přesvědčeny o výhodách, bohužel ale ani tohle není zcela nezištná kooperace. Projekt není financován pouze soukromými prostředky zmiňovaných účastníků, ale odčerpává také peníze britským daňovým poplatníkům. Jen od roku 2010 jim spolkl v přepočtu přes 300 milionů korun.
Ačkoli systém pohonu XJ_e vypadá docela realisticky a nápadně podobně technice používané německými značkami, Jaguar o možné produkci zatím mírně mlží. Podle technického ředitele Boba Joyce koncept ukazuje, že se můžeme „v blízké budoucnosti těšit na nějaké zajímavé produkty JLR s nízkými emisemi uhlíku,“ to řekl pro britský Autocar.
Výkony, akcelerace i nejvyšší rychlost, to vše vypadá působivě, vážnost vozu však příliš nevylepšuje přehnaně optimistická průměrná spotřeba 3,2 l/100 km
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
před hodinou - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 2 hodinami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 4 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 09:56 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz