Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opel One Euro Car: spása evropské mobility?
8.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že by u Opelu začali nazývat věci pravými jmény? Bohužel, koncept One Euro je pojmenován podle toho, kolik vás ježdění s tímto autem bude stát.
Vývoj na současném automobilovém trhu bohužel vypadá tak, jako by na jeho konci mělo stát jedno normované euroauto, které v různých hávech nabídne prakticky tutéž techniku. Ne snad proto, že by to tak někdo přímo nařídil, pravidla na trhu jsou ale ze strany EU nastavována způsobem, že jim dříve nebo později půjde dostát jen několika málo, více či méně totožnými řešeními. Zatím máme k takovému konci ještě daleko, že nabídka automobilek postupně ztrácí svou pestrost je ale již nyní zcela nesporné. A to zatím vstoupilo v platnost jen pár skutečně devastačních pravidel, mnohem více nás jich teprve čeká. Však si v našem starším článku můžete přečíst, jaký ortel byl vynesen nad spalovacími motory, což konstrukci aut ovlivní zcela zásadně. A to prakticky bez možnosti zvolit jinou cestu.
Když jsem tedy dnes zahlédl koncept Opel One Euro Car, říkal jsem si, že ani tento výrobce sice neprozřel, ale možná aspoň začal nazývat věci pravými jmény. Však by bylo svým způsobem hezké přijet na autosalon ve Frankfurtu s určitým konceptem a říci: „Takto vypadá auto stvořené podle pravidel nastavených EU pro rok 2020. Ne, že by se nám nějak zvlášť líbilo, ale připravte se na něj, neboť nic jiného v tu chvíli za rozumnou cenu vyrobit nepůjde.” Bohužel, automobilky nemají ve zvyku nastaveným pravidlům příliš odporovat, a tak je i realita v tomto případě jiná - One Euro Car neznačí cosi jako „jedno euroauto”, ale cenu, kterou budete moci urazit za stovku uražených kilometrů v něm, předpokládáme v nákladech na spotřebovanou energii.
O celém díle zatím máme jen velmi omezené pensum informací, z pohledu na přiložené snímky je ale zjevné, že je ztvárněn ve stylu dalších podobných konceptů německých výrobců Audi Urban a Volkswagen Nils. Navíc jej pochopitelně pohání elektřina. Náhoda? Domluva? Těžko, to spíše konstrukční týmy nezávisle na sobě přemýšlel nad tím, jak vytvořit masově prodejné elektrické auto, neboť žádné jiné jim od vysokých pokut za emise CO2 zbytku jejich portfolia neuleví. A došli k těmto podivným vozům podobným někdejšímu Messerschmittu KR200, který jsme probírali již v článku o Audi Urban. A ono není divu.
Takové auto totiž musí být především levné, což samo o sobě omezuje již množství použitých akumulátorů. Pokud dnes na trhu stojí 1 kWh energetické kapacity v alespoň trochu použitelných Li-ion akumulátorech okolo 1 200 dolarů a během dalších let má tato cena klesat jen zvolna, nelze zkrátka levnému elektromobilu nadělit „baterky” o kapacitě 50 kWh, neboť už ty by znamenaly náklad odpovídající bezmála milionu českých korun. Musíte tedy začít s mnohem menším paklíkem, který ale logicky zvládne po rozumnou dobu pohánět jen malé a lehké auto, navíc se i tak bude dlouho dobíjet. Takové si tedy těžko zvolíte na cestu na dovolenou, a tak mu rovnou můžete dát městský charakter, tedy i prostor jen pro jednoho nebo dva cestující. V tu chvíli vznikne něco bližšího kapotovanému skútru než kolu, výsledek ale dává smysl - u městského přibližovadla není dojezd v řádu desítek kilometrů větší problém a dobití vozu přes noc též ne.
Aktivita automobilek tedy má své opodstatnění, tato auta se opravdu mohou dostat na trh. Pokud tedy Evropská unie nezmění současná pravidla, nebo neskončí zcela. Na otevřeném trhu by se při dnešních výrobních i provozních nákladech na „pořádné auto” klasické koncepce těžko kdy podobná koncepce prosadila.
Ale zpět k Opelu One Euro. O tom dále víme už jen tolik, že jeho elektromotor postačí k dosažení rychlosti až 120 km/h a dojezdu necelých 100 kilometrů na nabití. Přesné parametry motoru ani akumulátorů nicméně neznáme. Zajímavé jistě je, že v zemích, kde mladí lidé mohou získat již v 16 letech řidičský průkaz na určitý typ vozu, má být tento oplík nabízen s maximální rychlostí omezenou na 45 km/h, ale to už příliš zní hudbou budoucnosti.
Uvnitř vozu, kam nás zatím Opel „nepustil”, můžeme očekávat místo pro dva cestující sedící za sebou. Nepřekvapí, že automobil sám pak má být určen hlavně do městského provozu, který má revolučně změnit. Posloužit pak má hlavně mladým řidičům s omezeným rozpočtem.
Další podrobnosti o tomto výtvoru zatím neznáme, automobilka je ale přislíbila odhalit příští týden na ve Frankfurtu. Jestli je na co se těšit, to už necháváme na vás.
Koncept Opelu One Euro Car zatím jen takto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva