Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar začíná vyrábět řadový šestiválec bez turba, v dnešní době je to skoro zázrak
28.6.2020 | Petr Miler
Neděláme si legraci, v roce 2020, na prahu začátku účinnosti nejpřísnějších limitů spotřeby historie začíná evropská automobilka vyrábět atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,8 litru.
Pokud se alespoň trochu vyznáte v autech a jejich vývoji za poslední dekády, víte, jak to bylo a je. Automobilky sice postupným vývojem přišly na to, že nejlepší koncepcí pro pohon většiny benzinových vozů jsou nepřeplňované motory s větším objemem a počtem válců, protože nabízí nejlepší poměr výkonu, životnosti a spotřeby ve skutečném světě. K tomu jsou znělé a kultivované a díky své linearitě a bezprostředním reakcím i velmi vyzpytatelné a dobře ovladatelné. Ještě tak před 15 až 20 léty výrobci tvrdili, že tohle je po všech pokusech s turby, elektřinou a kdo ví čím vším svatý grál, pak to ale někdo vymyslel za ně.
Prim už přestala hrát realita skutečná, ale papírová. Zejména Evropská unie (ale nejen ta) začala tlačit na minimalizaci papírové spotřeby, se kterou si kvůli charakteru místních testů takové motory nerozuměly. Pryč tak musely válce i objem, na jejich místo přišla turba, navíc se přidaly i tvrdší regulace jiných emisí než CO2 (což je ve skutečnosti spotřeba paliva, nic jiného) a výsledkem je, že si dnes můžete koupit krásnou novou Octavii s motorem 1,0, třemi válci, turbem a filtrem pevných částic. Děkujeme pěkně.
Rychlost této změny byla i z pohledu jednoho lidského života ohromná. Však třeba lidé z BMW - a to nežertujeme - ještě kolem roku 2000 tvrdili, že nikdy nepostaví ostrý model divize M s přeplňovaným motorem. A dnes nenabízí celá firma ani jeden konvenční model bez něj. Opakovaně jsme tak zmiňovali, že krom pár dožívajících exotů, jako jsou šestiválce Porsche či desetiválce a dvanáctiválce Lamborghini nemá žádný nepřeplňovaný motor šanci vstoupit do výroby, ale zázraky se dějí. Tedy aspoň do doby, než si přečtete poznámky malým písmem pod čarou.
Jaguar totiž oznámil, že vyrábět začíná nepřeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,8 litru. Štípnul jsem se, kouknul na datum, ale nic nenasvědčovalo spánku, posunu v čase ani nenadálému návratu 1. dubna. Britové skutečně vyrábí atmosférický motor 3,8 R6, nejde ale o vývojově nový agregát. Jde o jednotku pro klasický model XK, což by nemuselo vadit, kdyby si ji mohl koupit každý. Jenže ani to není pravda.
Abyste tento motor mohli získat, musíte nejdříve u Jaguaru prokázat, že jste vlastníkem původního XK a pak vám motor velkoryse prodá za 14 340 liber přesně. Tedy asi za 422 tisíc Kč. To není zrovna málo, výměnou ale Britové nabízí i možnost „vypálit” na motor i původní výrobní číslo, protože zrovna oni mohou. Zajímavá možnost, jistě, ke skutečnému návratu podobné strojovny do výroby pro kohokoli, navíc v novém autě, to ale má bohužel dost daleko.



Zdroj: Jaguar
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
před 11 hodinamiNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch