Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jak Volvo vyvíjí nové malé vozy? I jeho vlastní Golf bude jako skládačka z Lega
10.8.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Budoucí generace Volva V40 a spřízněného SUV XC40 bude postavena na základě „vzájemných propojovacích článků“. Modulární se tak stane i klimatizace.
Švédská automobilka na počátku letošního roku oznámila, že nemalou měrou urychlí vývoj svých nových modelů. Každý takový by měl být hotov za pouhých 20 měsíců, což je v porovnání se zavedenými pořádky velký posun. Takové Volvo V40 totiž potřebovalo ke svému zrodu více než dvojnásobných 42 měsíců. A druhá generace SUV XC90 byla vyvinuta za stále dlouhých 30 měsíců, přestože již stojí na modulární platformě. Oproti tomu třeba taková Toyota či Mazda potřebují na každou svou novinku zhruba 26 měsíců, a to přitom nejde o dokonalé vzory v rámci rychlosti.
Snahám Volva se tedy nedivíme, otázkou však bylo, v jakých oblastech a jak k urychlení vývoje dojde. Odpověď dorazila nyní souběžně s otevřením nového centra China Euro Vehicle Technology (CEVT), které sídlí ve švédském Göteborgu a jež zafinancovala mateřská automobilka Zhejiang Geely Holding Group. Daná divize by přitom měla být „zodpovědná za vývoj všech budoucích automobilů nižší střední třídy, které budou pokrývat veškeré potřeby značek Volvo Auto a Geely Auto“.
Šéfem nového centra byl jmenován Mats Fagerhag, který měl dříve na starosti jako hlavní inženýr platformu Phoenix, která byla určena pro veškeré budoucí modely Saabu. K jejímu ostrému nasazení sice již nedošlo, nicméně základní principy si Fagerhag jistě dobře pamatuje. To je přitom pro Volvo klíčové, neboť chystané nové modely budou postaveny na základě architektury „vzájemných spojovacích článků“.
Pokud se ještě nechytáte, pak zmíníme, že s danou technikou jako první přišel výrobce nákladních vozů Scania. Ta samá značka přitom Fagerhagovi radila, jak dané principy použít při vývoji platformy Phoenix. A nyní se daný systém objeví pod povrchem další švédské automobilky, přičemž současně jej převezmou také Číňani. Ti sice zatím žádné konkrétní modely nespecifikovali, v plánu však mají i útok na evropské trhy.
Volvo oproti tomu již zmínilo, že nová architektura CMA bude podepírat novou generaci modelu V40 i spřízněné kompaktní SUV XC40. Jelikož jde přitom o vozy s rozličným cenovým rozpětím, bude při jejich vývoji využito právě oněch „vzájemných spojovacích článků“. Základem samozřejmě bude modulární platforma, u které lze naspecifikovat délku, šířku, výšku, rozvor a dokonce i velikost kol.
Následně dojde k aplikaci zmiňované unikátní technologie, kdy jednotlivé moduly budou vyvinuty tak, aby poskytly „různé výkonnostní stupně“. Např. ten čelní zahrnující přední zavěšení a řízení bude uzpůsoben „rozdílným požadavkům na ovládání, hlučnost a vibrace“. Modulární bude i klimatizace, která počítá s manuální či automatickou verzí, jednou nebo vícero zónami a různým počtem filtrů.
Jinými slovy, Volvo de facto počítá s univerzální skládačkou typu Lego, kdy do sebe jednoduše zacvakáte jednotlivé kostičky podle toho, zda zrovna potřebujete modrou, červenou, zelenou či jinou barvu. I z toho důvodu asi nepřekvapí, že centrum CEVT zvládne pokrýt veškerý vývoj od platformy přes motory a převodovky až po konstrukci karoserií a návrh externího i interního designu.
Součástí nové architektury bude také hybridní ústrojí, které počítá s elektrifikovanou zadní nápravou. I s tímto principem má přitom Fagerhag zkušenosti z doby, kdy pracoval na platformě Phoenix. Mimo to ovšem Volvo počítá také s mechanickými čtyřkolkami. Dodat pak již můžeme pouze tolik, že do prodeje by první vlaštovka vyvinutá centrem CEVT měla dorazit nejdříve za dva a půl roku.








Aktuálně nabízená Volva V40 a V40 Cross Country jsou de facto až na pár designových prvků zaměnitelná. Do budoucna však značka slibuje mezi dvojicí V40 a XC40 značnější rozdíly díky nové architektuře a technologiím
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta
před 2 hodinamiNejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch