Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci jdou těžce proti proudu, v době elektromobilů ukázali nový šestiválec s RWD
21.6.2021 | Petr Prokopec
Buď je to geniální tah nebo bláznivý krok do neznáma, tak či onak se nám líbí. V době, kdy i litrový tříválec začíná být příliš, se Japonci vytasili s novým šestiválcem a dokonce se zadním pohonem.
Mazda je automobilkou, která si získala naše sympatie. Až dosud nekráčela slepě s davem, ale zkoušela i mnohá revoluční řešení. Za všechny můžeme zmínit Wankelův rotační motor či „diesel na benzin“. S ohledem na stále tvrdší emisní limity se může zdát, že čas velkých experimentů je u konce a proti proudu jít už ani nepůjde. Jenže ona to není tak úplně pravda.
Ano, japonská automobilka oznámila, že během let 2022 až 2025 představí 13 elektrifikovaných aut a do roku 2030 bude nějakým způsobem elektrifikováno 100 procent jejích modelů, osypky z toho ale dostávat nemusíte. Míra elektrifikace bude lišit v závislosti na modelu i trhu. Automobilka tedy neposílá spalovací motory do důchodu a chce s nimi nejen pokračovat, ale dokonce jejich nabídku rozvíjet. Bude je tedy integrovat do modulární architektury SkyActiv uzpůsobené různým pohonům. A právě z toho důvodu Japonci vyvíjí zcela novou platformu, s níž mimo jiné spárují i řadové šestiválce.
Čtete správně, Mazda už i vyrukovala s prvními snímky, jež naznačují, jak flexibilní nová architektura bude. Máme tu čtyřválcový benzinový motor s plug-in hybridní nebo šestiválec 48voltovou mild-hybridní technikou, stejně jako diesel s mild-hybridní technikou. Chybět ovšem nebude ani ryzí elektromobil, u kterého se počítá s návratem Wankelu, ovšem pouze jakožto prodlužovačem dojezdu. U aut založených na nové platformě se primárně počítá s pohonem zadních kol, možné je však i připojení přední nápravy.
Je vskutku otázkou, zda japonská automobilka může uspět, neboť v podstatě míří do stejného teritoria, v jakém najdeme Alfu Romeo Giulia a Stelvio. Ani v jednom případě se ovšem nedá mluvit o úspěchu. Mazda nicméně cítí, že zejména BMW částečným přesunem ke čtyřválcům a pohonu předních kol udělalo na trhu dostatečný prostor, který je třeba vyplnit. V podstatě tak dostaneme někdejší mnichovský standard, jen ne přímo od mnichovské značky.
Mazda přitom má do roku 2030 sestavený pětibodový plán, jenž kromě elektrifikace počítá také s autonomním řízením, které můžeme očekávat příští rok. Dále tu pak máme online modernizaci, v jejímž rámci automobilka podepsala dohodu se čtyřmi dalšími japonskými výrobci ohledně sjednocené komunikace a služeb. To má napomoci lepšímu vzájemnému propojení aut a okolního prostředí, jež povede k mnohem uvolněnějšímu řízení a budoucnosti bez nehod.
Efektivnější bude také výroba, stejně jako chce Mazda do ochrany životního prostředí daleko více uvrtat i své zákazníky. Japonci si totiž zjevně velmi dobře uvědomují, že elektromobily jsou tu hlavně kvůli politikům a aktivistům. Ač se ryze elektrický pohon má v roce 2030 podílet na celkových registracích jednou čtvrtinou, skutečného environmentálního efektu chce značka dosáhnout tím, že udělá práci za vlády a vzdělá lidstvo v oblasti emisí CO2. Zní to všechno sympaticky, až čas ale ukáže, zda to také bude fungovat na trhu. Či na tom, co z něj zbude.




Mazda odhalila novou platformu s pohonem zadních kol i šestiválcovými motory. Ty pak bude ve větší či menší míře doplňovat hybridní ústrojí. Mimo to se ovšem vrátí i Wankel, a to jako range-extender čistě elektrického modelu. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ford upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 3 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 4 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 6 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 7 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB