Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci jdou těžce proti proudu, v době elektromobilů ukázali nový šestiválec s RWD
21.6.2021 | Petr Prokopec
Buď je to geniální tah nebo bláznivý krok do neznáma, tak či onak se nám líbí. V době, kdy i litrový tříválec začíná být příliš, se Japonci vytasili s novým šestiválcem a dokonce se zadním pohonem.
Mazda je automobilkou, která si získala naše sympatie. Až dosud nekráčela slepě s davem, ale zkoušela i mnohá revoluční řešení. Za všechny můžeme zmínit Wankelův rotační motor či „diesel na benzin“. S ohledem na stále tvrdší emisní limity se může zdát, že čas velkých experimentů je u konce a proti proudu jít už ani nepůjde. Jenže ona to není tak úplně pravda.
Ano, japonská automobilka oznámila, že během let 2022 až 2025 představí 13 elektrifikovaných aut a do roku 2030 bude nějakým způsobem elektrifikováno 100 procent jejích modelů, osypky z toho ale dostávat nemusíte. Míra elektrifikace bude lišit v závislosti na modelu i trhu. Automobilka tedy neposílá spalovací motory do důchodu a chce s nimi nejen pokračovat, ale dokonce jejich nabídku rozvíjet. Bude je tedy integrovat do modulární architektury SkyActiv uzpůsobené různým pohonům. A právě z toho důvodu Japonci vyvíjí zcela novou platformu, s níž mimo jiné spárují i řadové šestiválce.
Čtete správně, Mazda už i vyrukovala s prvními snímky, jež naznačují, jak flexibilní nová architektura bude. Máme tu čtyřválcový benzinový motor s plug-in hybridní nebo šestiválec 48voltovou mild-hybridní technikou, stejně jako diesel s mild-hybridní technikou. Chybět ovšem nebude ani ryzí elektromobil, u kterého se počítá s návratem Wankelu, ovšem pouze jakožto prodlužovačem dojezdu. U aut založených na nové platformě se primárně počítá s pohonem zadních kol, možné je však i připojení přední nápravy.
Je vskutku otázkou, zda japonská automobilka může uspět, neboť v podstatě míří do stejného teritoria, v jakém najdeme Alfu Romeo Giulia a Stelvio. Ani v jednom případě se ovšem nedá mluvit o úspěchu. Mazda nicméně cítí, že zejména BMW částečným přesunem ke čtyřválcům a pohonu předních kol udělalo na trhu dostatečný prostor, který je třeba vyplnit. V podstatě tak dostaneme někdejší mnichovský standard, jen ne přímo od mnichovské značky.
Mazda přitom má do roku 2030 sestavený pětibodový plán, jenž kromě elektrifikace počítá také s autonomním řízením, které můžeme očekávat příští rok. Dále tu pak máme online modernizaci, v jejímž rámci automobilka podepsala dohodu se čtyřmi dalšími japonskými výrobci ohledně sjednocené komunikace a služeb. To má napomoci lepšímu vzájemnému propojení aut a okolního prostředí, jež povede k mnohem uvolněnějšímu řízení a budoucnosti bez nehod.
Efektivnější bude také výroba, stejně jako chce Mazda do ochrany životního prostředí daleko více uvrtat i své zákazníky. Japonci si totiž zjevně velmi dobře uvědomují, že elektromobily jsou tu hlavně kvůli politikům a aktivistům. Ač se ryze elektrický pohon má v roce 2030 podílet na celkových registracích jednou čtvrtinou, skutečného environmentálního efektu chce značka dosáhnout tím, že udělá práci za vlády a vzdělá lidstvo v oblasti emisí CO2. Zní to všechno sympaticky, až čas ale ukáže, zda to také bude fungovat na trhu. Či na tom, co z něj zbude.
Mazda odhalila novou platformu s pohonem zadních kol i šestiválcovými motory. Ty pak bude ve větší či menší míře doplňovat hybridní ústrojí. Mimo to se ovšem vrátí i Wankel, a to jako range-extender čistě elektrického modelu. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda