Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu
28.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rolls-Royce je automobilovou značkou, s níž v podstatě nikdo přímo nesoupeří, třebaže Bentley se mu blíží. Japonci ale svého konkurenta mají, po 21 letech konečně i v nové generaci.
Tuto limuzínu favorizuje císař, politici, bohatí byznysmeni i vysoce postavení členové Yakuzy. Říká si Toyota Century a jde opravdu o japonské ztvárnění Rolls-Roycu, ten nejluxusnější vůz, jaký Země vycházejícího slunce světu kdy dala. S první generací přitom automobilka vyrukovala v roce 1967 u příležitosti nedožitých stých narozenin Sakichi Toyody, zakladatele celého impéria. Tato skutečnost ostatně ovlivnila i jméno tehdy zcela nového modelu.
Nyní se píše rok 2018 a Toyota vyrukovala s třetí generací, což je na oněch více než padesát let opravdu málo. Dáno je to faktem, že originál vydržel v prodeji až do roku 1997. A i jeho nástupce se vyznačoval dlouhověkou životností. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby se čtvrtou generací automobilka vyrukovala až někdy za dvacet let. Umožní ji to přitom konzervativní design a hybridní technika pod kapotou.
Stejně jako první generace i ta zatím poslední počítá s osmiválcovou pohonnou jednotkou, jenž nahrazuje dosavadní dvanáctiválec. Pětilitrový objem se přitom nezměnil, výkon však vyšplhal z 280 na 381 koní (točivý moment pak na 500 Nm). Kromě toho byly chybějící čtyři válce nahrazeny elektromotorem, jenž přihazuje dalších 224 koní a 300 Nm. Celkově tak souprava může nabídnout maximálně 431 koní (výkonové špičky obou motorů se zjevně nepřekrývají, kdyby vám neseděly počty).
O jízdní dynamice se automobilka nezmiňuje, ostatně v tomto případě není ani tak podstatná. Dá se totiž předpokládat, že majitele nikdy neuvidíte za volantem, nýbrž vždy jen v zadní části vozu. Zmínit proto můžeme pouze kombinovanou spotřebu 7,3 l/100 km, jenž odpovídá japonskému normovanému cyklu. Kromě palivové nádrže pak má Century k dispozici nikl-metal hydridové baterie o zatím neznámé kapacitě.
Jelikož tím je výčet odhalené techniky prakticky u konce, můžeme motorový prostor opustit. Zamíříme raději k rozměrům, kde se počítá s délkou 5 335 milimetrů, šířkou 1 930 mm a výškou 1 505 mm. Rozvor pak narostl o 65 mm na 3 090 mm, z čehož profitují hlavně cestující vzadu. Ti zároveň ocení i snížení podlahy o 15 mm, jenž má usnadnit nastupování a vystupování. Strop byl oproti tomu zvýšen.
Jakmile přitom otevřete zadní dveře, jenž jsou oproti Rolls-Roycu ryze konvenční, bude vás nejspíše čekat jedno překvapení, a tím je velurový potah sedadel i některých dalších částí kabiny. Dané čalounění totiž na Starém kontinentu rozhodně nemáme spojené s absolutním luxusem, v Japonsku je tomu ale s ohledem na tradice jinak. A pokud na tom navíc trváte, dodá vám značka místo něj kůži.
Dále je možné počítat s dřevěnými dekory, látkovým stropem zdobeným mřížovaným motivem či multimédii pro zadní sedadla, jenž zahrnují 20 reproduktorů, 12kanálový zesilovač a dvojici displejů. Větší 11,6palcový přitom slouží zábavě, zatímco skrze 7palcový lze ovládat klimatizaci a masážní strojek zabudovaný do levého zadního sedadla. Z toho pravého předního se pak vyklápí podložka pod nohy.
Kromě luxusu Toyota samozřejmě zapracovala také na bezpečnosti, díky čemuž lze již standardně počítat s autonomními brzdami, detekcí chodců i aut ve slepém úhlu, monitoringem jízdních pruhů či adaptivním tempomatem a světly. Design zadních lamp přitom odpovídá originálu z konce 60. let, použita však samozřejmě již byla technologie LED. Totéž lze ostatně říci o čelních partiích.
Zmínit dále můžeme ještě systém Helpnet, který je automatickým asistentem reagujícím v případě nehody. Jakmile jsou totiž aktivovány airbagy, vůz se spojí s policií a hasiči. Na základě dat získaných senzory, jimiž je nová Toyota Century doslova protkána, pak systém navíc dokáže vyhodnotit, zda jde o lehčí či těžší nehodu a v případě potřeby si vyžádá i přílet vrtulníku.
Lze již jen dodat, že kromě výše zmíněného Toyota zapracovala na elektronicky ovládaném vzduchovém podvozku i odhlučnění. Dojít tedy mělo k maximalizaci komfortu. Za to si přitom automobilka účtuje tučných 19,6 milionu yenů. To je 3 968 500 Kč, na Toyotu velké peníze, také lze ale tuto sumu vnímat jinak - jako Rolls-Royce za poloviční cenu. S ohledem na zachování exkluzivity i náročnou ruční výrobu se má měsíčně prodat 50 aut. Ani to ale není úplně málo, uvážíme-li, že jinde než v Japonsku Century oficiálně nekoupíte...































Toyota představila svou novou vlajkovou loď. Limuzína Century bude i nadále vyhrazena pouze japonskému trhu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejčtenější články
Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025Šéfka čínské značky založené Mercedesem říká, že její auta jsou 10krát lepší než samy Mercedesy, v Evropě už prodává superrychlý kombík
11.4.2025Drazí Němci v Číně padají ke dnu raketovým tempem. A snad už ani nečekají, že by to ještě mohli spravit
11.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 11:23 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.12. 10:37 - budik
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch