Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň
9.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Aby nějaký vůz nabízel na výběr dva typy převodovky, není ani dnes až tak výjimečné. Tento ale nedává na výběr jen při koupi, oba nabízí pořád.
I když možností výběru v posledních letech ubývá, pořád se najde dost aut, která vám při koupi umožňují vybrat si mezi automatickým nebo manuálním řazením. Většina lidí má v tomto ohledu předem jasno a pokud váhají, mohou sáhnout po jisté kombinaci obojího. Pod tím si dnes můžeme představit robotizovaný manuál - technicky to je manuální převodovka, řidič ale sám neřadí, to za něj dělá automatika. Teoreticky je to zajímavý nápad z hlediska snížení ztrát při přenosu výkonu a zdánlivé spojení výhod obojího, v realitě existuje ale jen hrstka robotizovaných manuálů, které by nespojovaly spíše nevýhody obojího.
Toyota na to v případě konceptu GR HV, podivného to hybridu vzniklého z modelu GT 86, jde z opačné strany. V útrobách je šestistupňová automatická převodovka, která ale dostala navíc i normální řadicí páku s kulisou ve tvaru písmene H. A po stisku jednoho tlačítka, která má na sobě červené písmeno M, ji můžete začít používat, jako byste měli normální manuál. Tedy, skoro, má to jeden háček.
Hovoří se o tom, že „nemusíte používat spojku” - jestli ve voze vůbec je spojkový pedál, netušíme, na fotkách jsou vidět jen pedály brzdy a plynu a nelze jednoznačně říci, jestli je tu ještě nějaký třetí, schoval by se případně za středovým tunelem. Co vidět je, je pět tlačítek, označených P, R, N, D a zmíněné M. A také normální řadicí páka, navíc se startovacím tlačítkem v hlavici jako u Mercedesu SLR McLaren.
Jak to přesně funguje, netušíme, ale odhadujeme, že převodovka je klasický automat s hydroměničem, který řadí sám, dokud nezmáčknete tlačítko M. Pak řadíte pákou, která ale ve skutečnosti není páka, nýbrž elektronický volič - a podle toho, kam ho posunete, převodovka zvolí správný kvalt. Je to ovšem jen naše spekulace, reálně může být toto řazení typu „budu všechno, co si budeš přát” řešeno i jinak. Na přesný popis si musíme počkat do tokijského autosalonu, kde se vůz ukáže in natura, za krajně neobvyklé ale můžeme řešení jeho řazení označit už nyní...
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 1 - toyota gr hv concept razeni 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 2 - toyota gr hv concept razeni 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 3 - toyota gr hv concept razeni 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 4 - toyota gr hv concept razeni 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 5 - toyota gr hv concept razeni 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 6 - toyota gr hv concept razeni 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 7 - toyota gr hv concept razeni 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 8 - toyota gr hv concept razeni 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 9 - toyota gr hv concept razeni 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 10 - toyota gr hv concept razeni 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 11 - toyota gr hv concept razeni 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Automat ovládáte tlačítky, manuální režim pákou. Zní to zajímavě, ale nebude to jen stará technika v novém kabátě?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včeraNejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024
Nejnovější články
Němci vyzkoušeli jedno z nejspolehlivějších „normálních” moderních aut, tuto Toyotu lidé v bazarech zbytečně přehlíží
včeraPodívejte se, jak pořád jediný technik kompletně skládá motory V8 od AMG, je to pastva pro oči
včeraElektromobily ztrácí hodnotu tak brutálně, že už jsou jako ojetiny levnější než spalovací vozy, přesto netáhnou
včeraPorsche chce už příští rok skončit téměř se všemi spalovacími sporťáky. Nevěříme tomu, že to skutečně udělá
včeraTesly kvůli politice EU razantně zdraží, varuje sama Tesla. Může to tak být, ale může jít i o špinavý trik
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva