Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci zkouší znovu prorazit v umírající třídě aut odvážně střiženou novinkou, vypadá jako z jiného světa
12.8.2022 | Petr Miler
Obecně vzato nic proti tomu - když přestanou fungovat osvědčené recepty, chce to odvážně zkusit něco jiného. Máme ale pocit, že tady je té odvahy snad až příliš, novinka posouvá třídu MPV jinam nejen vizuálně.
Může se zdát, že doby slávy Mitsubishi v Evropě jsou minulostí, zase tak špatné to ale se značkou tří diamantů není. Přes nepříliš oslnivou nabídku si tu po dekády v podstatě drží svou pozici - s prodeji se pohybuje mezi asi 70 a 200 tisíci aut ročně a většinou jej najdeme někde na průměru těchto čísel. Pomineme-li složitý loňský rok, pak se značka s prodeji držela po léta okolo 130 tisíc prodaných aut za každých 12 měsíců, to není zase tak zlé.
Většina lidí by přesto měla problém vyjmenovat více než pár jednotek modelů, které jsou či byly v Evropě k mání a jen málokdo by si vzpomněl na vůz zvaný Grandis. Ten tu byl k dispozici mezi léty 2004 a 2010, na většině trhů se ale ani tak dlouho neohřál. Rodinné MPV nikdy neoslovilo více jak 10 tisíc Evropanů za rok a svým odchodem v podstatě předznamenalo to, s čím se tato třída potýká dodnes. Je to vymírající segment, do kterého málokterá z velkých značek značek přichází s jakoukoli novinku. Ne tak Mitsubishi.
Ačkoli od Grandisu jsme v Evropě žádné takové auto s diamantovým logem neviděli, jinde a zejména pak v Asii prodává značka třeba několik verzí typu Delica. Nejsou v tom samy, od roku 2017 je na trhu také 4,5metrový, tedy stále kompaktní MPV Xpander. Vždy se pyšnil docela odvážným vzhledem, který ještě dále posouvalo provedení Cross. A právě to nyní prošlo ještě odvážnějším faceliftem.
Než se k němu dostaneme, je třeba říci, že Xpander jako takový je prodejně docela úspěšný, za čtyři roky si zejména v Asii, Jižní Americe a v Africe našel 370 tisíc kupců. To je v dnešní době na MPV docela úctyhodný počin. I mimo Evropu ale zájem o auta této třídy upadá, a tak Mitsubishi nechce, aby vůz zapadl. Výrazným faceliftem posunulo jeho vzhledovou agresivitu ještě dál, teď vypadá jako vetřelec z jiného světa. A prvky verze Cross jako oplastování a zvýšená světlá výška na 220 mm dělají z vozu spíše poloviční SUV. Řekli bychom, že na auto této třídy sloužící hlavně rodinám s dětmi to celé působí trochu nepatřičně, ale třeba to uvidíte jinak.
Auto se dočkalo nových světel, nárazníků a masky chladiče. Značka podle svých slov skutečně chtěla dopřát vozu vizáž bližší SUV, s čímž koresponduje také zvětšení světlé výšky o 2 cm. Až sedmimístný interiér pak zamířil spíše minimalistickým moderním směrem, technika naopak zůstává jen jemně upravená. Motorem je atmosférická jedna-pětka s výkonem 106 koní, která spolupracuje s automatem CVT s nyní prý jemnějším chodem. Vzhledem k nárůstu světlé výšky pak byl modifikován i podvozek, jehož tlumiče mají též zajišťovat plavnější svezení.
Jak moc se vám takový „balíček” líbí, zvažte sami, v Evropě bychom s ním ale nepočítali. V Indonésii, kde se auto představilo a hned se i prodává, ale bodovat může. Nejde totiž o nic extra drahého - ceny začínají na 309 950 rupiích, tedy asi 499 tisících Kč. Uvážíme-li, co všechno tohle auto nabízí, není to na dnešní dobu nemístná suma. Zda se Xpanderu podaří zastavit odliv zákazníků z třídy MPV alespoň mimo starý kontinent, ukáže až čas, bez šance ale není.
Japonci výrazně faceliftovali Xpander Cross, aby s ním mohli znovu zkusit prorazit ve třídě MPV tak trochu pod rouškou SUV. Těmto autům se ve zbytku světa sice daří více než v Evropě, klesající zájem o ně je ale patrný i tam. Za ceny v přepočtu od 499 tisíc Kč Xpander může prorazit. Foto: Mitsubishi
Zdroj: Mitsubishi
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 2 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 3 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 4 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 6 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 16:41 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis