Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japoncům tuhne úsměv na rtech, po letech školení soupeřů je stihly masivní propady prodejů
30.5.2022 | Petr Miler
Velký počet mlýnů porazil i Dona Quijota, říká se. A velký počet problémů na mnoha úrovních zjevně dokáže porážet i ty největší a nejlépe připravené automobilky. Japonci byli dlouho nad věcí, teď už definitivně nejsou.
Čipová sága, jak bychom nazvali problémy automobilek s nedostatkem komponentů potřebných na výrobu aut, zejména pak čipů, začíná připomínat nekonečný příběh. Když se v roce 2020 objevila poprvé, spousta lidí tvrdila, že jde o krátkodobý problém, drobný výkyv rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou. Když naplno udeřila v roce 2021, slýchali jsme cosi o tom, že v polovině roku s ní bude amen. Jaký omyl - teprve tehdy začala být zásadním problémem, který dosud ani v nejmenším neodezněl.
Na konci loňského roku se začaly naděje optimistických automobilek upínat k polovině toho letošního, ani to už ale dávno neplatí. I firma, která byla na podobné patálie připravena lépe než jiné a pro letošek doufala v rekordní výrobu aut, musela své plány přehodnotit. Řeč je o Toyotě, která v posledních měsících pravidelně zavírá továrny a na některé její modely se čeká až čtyři roky. Díky jejímu specifickému řešení dodávek dílů potřebných pro výrobu aut se soupeřům mohla léta jen smát, teď už ale i ona ví, že každé dobré preventivní řešení se jednou vyčerpá.
Toyota přitom dosud byla značkou, která na nastalé situaci dokázala vydělat. Ne snad, že by její prodeje masivně rostly, ale buď stagnovaly nebo klesaly mnohem pomaleji než trh, což znamenalo citelné navyšování tržního podílu. Ještě koncem loňska bylo hej, nyní ale před sebou máme čerstvé globální výsledky Toyoty za dubne a tyhle časy jsou zjevně pryč.
Japonci konstatují, že za čtvrtý letošní měsíc prodali 763 708 aut, což nemusí znít jako tragédie, oproti loňsku je to ale už hodně výrazný, 11,1% propad. Navíc tak trochu jedou na výpary, neboť výroba klesla na 692 259 vozů, takže zjevně více auto prodávají než vyrábí. Tento výsledek nemá být dán nedostatkem zájmu, ale zejména zádrhely na straně výroby - nedostatkem polovodičů, lockdowny v Číně, konfliktem na Ukrajině... To všechno si vybralo svou daň.
Toyota se skutečně trápí všude. Doma je prodejně níže o 17 % na 103 143 autech, v Číně o 30,7 % na 111 134 autech, v USA o 17,1 % dole na 218 834. A výroba, jak jsme již naznačili, klesá ještě rychleji. Jistý si dnes skutečně nemůže být nikdo ničím a je na místě se ptát, jestli současné problémy s nedostatkem komponentů někdy skončí. A pokud ano, tak zda jinak než masivním poklesem poptávky. To by totiž byl pro výrobce ještě větší problém než současná situace.



Toyota už si nevýská, také na ni dopadl nedostatek dílů v plné síle. Více jak 11% meziroční pokles prodejů jen za duben je masivní. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
včeraMuž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
10.8.2025První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Je pro Moto2 lepší přípravou Moto3 nebo MS-SSP? včera 16:40
- Časový program GP Rakouska včera 16:00
- Debut Nagashimy v MotoGP? 11.8.2025
- Manuel Gonzalez chce zůstat v paddocku MotoGP 11.8.2025
- Vítězný double Marka Červeného 10.8.2025
Nejčtenější články
Lamborghini konečně vzalo hybridní pohon Temeraria a nacpalo ho do koše, hmotnost auta klesla o několik metráků
13.7.2025Mercedes po sérii požárů svolal do servisů desítky tisíc aut dvou typů, lidem vrací podstatně horší vozy
13.7.2025Auto z dob lidových sporťáků s řízením zadních kol v dokonale originálním stavu po 1. majiteli je dnes v prodeji naprostou raritou
13.7.2025Mazda konečně dostala do prodeje slibovaný sedan s pohonem zadních kol, srdce lidí si jím ale asi nezíská
13.7.2025Nárůst spotřeby elektřiny způsobený elektromobily v Nizozemsku ukazuje utopičnost přechodu jen na ně, tvoří jen 5 procent aut v provozu
13.7.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 08.12. 23:08 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 08.11. 23:04 - delphin
- Pneu koutek 08.11. 21:13 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.10. 23:28 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.10. 15:38 - Truck Daškam
- Toyota obecně 08.10. 10:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.10. 01:06 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 08.09. 17:33 - řidičBOB