Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejdrsnějších autobusů světa jezdí po Islandu, pokoří i speciál Tatry
19.1.2021 | Petr Miler
Autobus běžně není tím dopravním prostředkem, nad kterým by bylo možné žasnout, v tomto případě vám ale nezbude nic jiného. Zakázkový speciál islandské cestovky je zkrátka něco.
Kdyby někdo skládal žebříček nejnudnějších výrazů, slovo „autobus” by mělo slušné šance na umístění na samém vrcholu. Je to něco, co jitří emoce asi jako třímetrová noční košile, věc, do které nasednete, ona vás někam odveze a pak z ní zase vystoupíte. Jde o něco tak plochého, že v autobusech s úspěchem promítali Slunce, seno, jahody ještě 30 let po tom, co tento film vznikl. Jak už to ale bývá, výjimky existují.
Občas někdo postaví autobus, nad kterým lze žasnout a kupodivu nezřídka u toho bývají české firmy. Už několik zajímavých děl na tomto poli postavil Torsus a své k tomuto tématu řekla také Tatra. I její dílo ale bledne před speciálem, který pro firmu Sleipnir Tours stvořil 59letý mechanik Astvaldur Oskarsson. A dal si vážně záležet.
Už ze zmíněného je patrné, že se pohybujeme kdesi na severu, tentokrát až na dalekém Islandu. Podle tamní mytologie slovo Sleipnir označuje Odinova osminohého oře a pro Oskarssonův autobus je to vážně příhodné označení. Jde totiž o osmikolého „plechového oře” schopného pobrat desítky pasažérů a přemístit je prakticky kamkoli. Jeho primárním cílem je ale pohyb na vrchol ledovce po zasněžených pláních, které dokáže pokořit díky osmi obřím, nízkotlakým pneumatikám. Něco takového ani ona Tatra nesvede.
Je to skutečně pořádné monstrum s 15 metry délky, které díky zmíněným obřím kolům a pneumatikám nerozhodí ani 3 metry široké jámy. Pohon 8x8 je samozřejmostí, na kola pak míří masivní výkon 633 kW (850 koní), který vůz dokáže i na sněhu rozpohybovat až na 60 km/h. Dokážete si představit jízdu šedesátkou po sněhu v něčem takovém? To už skutečné nuda nebude.
Pochopitelně, takový stroj nejezdí lacino - potřebuje 45 litrů paliva na každých 100 kilometrů, na druhou stranu, existují i náročnější auta. Navzdory drsnému zevnějšku i pohonu je ale velmi pohostinný uvnitř, jak nejlépe ukáží fotografie. Mezi koly se dokonce nachází speciální prostor pro skladování pochutin následně servírovaných přímo v horách.
Jeho typickým cílem je Langjokull, kam vozí cestující za 10 000 islandských korun za jednoho (asi 1 670 Kč), což jistě není málo peněz. Stvořit něco takového ale nebyl levný špás, Sleipnir přišel firmu, která přijala stejné jméno, na 70 milionů islandských korun, tedy skoro 12 milionů korun českých. Musí to být zajímavé svezení, na výlety na Island - nebo v podstatě kamkoli - ale teď bohužel není úplně nejvhodnější doba.









Vskutku pozoruhodný autobus si nechala postavit islandská cestovka pro převoz lidí na tamní ledovec Langjokull, k jinak nudným strojům stejného ražení má od pohledu daleko. Foto: Sleipnir Tours
Zdroj: Motor1
Bleskovky
Tesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
před 7 hodinamiFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
včeraPřekvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025
Nejnovější články
Prodeje elektromobilů v USA náhle nabraly směr, který vyděsil automobilky. A to má to nejhorší teprve přijít
před 3 hodinamiMuž si před dvěma léty koupil nové Ferrari. Rozpadat se začalo hned po koupi a nefunguje dodnes, firma roky odmítala záruční opravu
před 4 hodinamiZnačka, která se rozhodla zbavit svá auta zadních oken, nedokáže ani po dvou svolávacích akcích opravit nefunkční parkovací kamery
před 6 hodinamiTesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
před 7 hodinamiNissan v rámci rozsáhlých škrtů rozhodl o zavření jedné ze svých historických továren, tisíce lidí čeká vyhazov
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva