Jeden z největších evropských propadáků posledních let si zkouší napravit reputaci, konečně nepůsobí lacině

Na tohle auto lidé v Evropě opravdu nezabrali, jeho prodeje se dnes pohybují na samotném minimu toho, co má ještě smysl obstarávat. Modernizace XT4 je tak vítaná, cílem je zabodovat i na jiných trzích podobně jako v Číně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jeden z největších evropských propadáků posledních let si zkouší napravit reputaci, konečně nepůsobí lacině

21.2.2023 | Petr Prokopec

Jeden z největších evropských propadáků posledních let si zkouší napravit reputaci, konečně nepůsobí lacině

/

Foto: Cadillac

Na tohle auto lidé v Evropě opravdu nezabrali, jeho prodeje se dnes pohybují na samotném minimu toho, co má ještě smysl obstarávat. Modernizace XT4 je tak vítaná, cílem je zabodovat i na jiných trzích podobně jako v Číně.

Když byl v roce 2018 představen zcela nový Cadillac XT4, měla americká automobilka poněkud velké oči. 4,6metrovému SUV dokonce dopřála více než patnáct minut slávy, neboť zakoupila reklamní prostor v průběhu 90. ročníku předávání Oscarů. První objednávky pak začala přijímat jen pár dnů poté, co se XT4 ukázal na autosalonu v New Yorku. Ještě v roce 2018 pak bylo zákazníkům předáno přes osm tisíc vozů, což lze považovat za slušný počin. Zvláště když většina byla zaregistrována ve Státech a prodána během pouhých tří měsíců.

Hned následující rok se XT4 vyšvihl na svůj prodejní vrchol, americká klientela totiž koupila 31 987 aut a ta kanadská dalších 3 205 vozů. Kromě toho SUV bodovalo rovněž v Mexiku a v Číně dokonce uchvátilo 47 054 zákazníků. Ještě lépe si pak v Říši středu vedlo v následujícím období, ve Státech nicméně jeho obliba již začala klesat. S rokem 2021 již bylo na americkém trhu spojeno jen 11 579 registrací, a jakkoliv loni pro změnu přišel 88procentní růst, rekord již překonán nebyl.

Ještě mnohem tragičtější je ale bilance vozu v Evropě, kde se - možná k vašemu údivu - též oficiálně prodává. Pro starý kontinent dostal dokonce dieselový motor, který jinde není k dispozici, ani to ale k ohromení klientely nestačilo. Prodávat se tu začal až v roce 2020, kdy nebyl k dispozici po celých 12 měsíců, v roce 2021 pak oslovil 405 kupců. Loni jich bylo 512, což je na jednu stranu slušný nárůst, takhle málo aut tu ale prodá málokdo. Jde nepochybně o jeden z největších evropských prodejních propadáků posledních let, však i všechny nelimitované modely Ferrari se v Evropě prodávají lépe než XT4.

Existuje hned několik důvodů, proč XT4 nakonec nezabodoval tak, jak si Cadillac představoval. Kritizováno je hlavně jeho hlučné pohonné ústrojí, stejně jako podvozek, který vám na zhoršeném povrchu dá vědět o jakémkoli kamínku. Zrovna to je u SUV stěžejní nedostatek, XT4 však dále strádá rovněž v případě méně kvalitních materiálů v interiéru. I americká média protěžující domácí produkci tak spíše lidem doporučují sáhnout po Audi Q3, BMW X1 či X2 nebo Volvu XC40.

Je otázkou, nakolik vše změní facelift, se kterým se Cadillac aktuálně pochlubil. Zvenčí přitom XT4 profituje hlavně z nové přídě, kam se nastěhovala přepracovaná světla. Ta působí elegantněji než předchozí jednotky, které asi nejvíce vystihovalo spojení „laciný nevkus“. U vrcholné výbavy Sport pak lze počítat rovněž s agresivnějším nárazníkem nebo černým výpletem čelní masky, stejně jako s unikátním designem 20palcových litých kol. Základ používá 18palcové ráfky.

Více než na exteriér se nicméně automobilka zaměřila na interiér. Analogový přístrojový štít a 8palcová obrazovka multimédií tak byly nahrazeny monstrózním 33palcovým digitálním panelem s rozlišením 9K, který kabinu rázem posunuje na mnohem vyšší úroveň. Součástí multimédií jsou i mapy a aplikace od Googlu, stejně jako bezdrátové propojení telefonu s funkcemi Android Auto a Apple CarPlay. K mání je pak i 13reproduktorový audio systém AKG Studio.

Cadillac souběžně s tím upravil i jednotlivé výbavové stupně, přičemž ve všech případech lze počítat s vyšším standardem než dříve. Automobilka nicméně již v tiskové zprávě nezmiňuje, že by zapracovala na odhlučnění pohonné jednotky. A jelikož pod kapotou znovu najdeme přeplňovaný dvoulitr naladěný na 238 koní, dá se předpokládat, že menší komfort než u konkurence bude i nadále problémem. Zda na vykompenzování bude stačit onen displej, se teprve ukáže.

Do prodeje má faceliftovaný XT4 zamířit v létě, kdy budou oznámeny i ceny. Ty minimálně díky přepracované kabině poněkud narostou, Cadillac navíc na vylepšená multimédia s větší obrazovkou bude potřebovat také více čipů. Registrace tak i přes nemalá vylepšení nejspíše nahoru skokově nevyletí. Ale nechme se překvapit, ze dna se odráží vždy nejsnáz.


Jeden z největších evropských propadáků posledních let si zkouší napravit reputaci, konečně nepůsobí lacině - 1 - Cadillac XT4 2023 facelift prvni foto 01Jeden z největších evropských propadáků posledních let si zkouší napravit reputaci, konečně nepůsobí lacině - 2 - Cadillac XT4 2023 facelift prvni foto 02Jeden z největších evropských propadáků posledních let si zkouší napravit reputaci, konečně nepůsobí lacině - 3 - Cadillac XT4 2023 facelift prvni foto 03Jeden z největších evropských propadáků posledních let si zkouší napravit reputaci, konečně nepůsobí lacině - 4 - Cadillac XT4 2023 facelift prvni foto 04
XT4 se dočkal modernizace, která mu přinesla nejen pohlednější čelní partie, ale hlavně 33palcový displej v kabině. Do prodeje inovované SUV zamíří v létě, k mání pak nejspíše stejně jako model před faceliftem bude i v Evropě. Foto: Cadillac

Zdroj: Cadillac, Zdroj dat o prodejích: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.