Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z největších specialistů na spalovací motory na světě říká, že je bude vyrábět i dlouho po roce 2035
3.6.2024 | Petr Prokopec
Je to firma, která měla prsty snad ve všem, co si lze v souvislosti se spalovacími motory představit. Od rallyových speciálů přes Formuli 1 a vzácné supersporty až po motor pro chystané Bugatti. Právě Cosworth by tak měl nejlépe tušit, co tyto jednotky čeká. A s jejich pohřbem opravdu nepočítá.
Je skutečně budoucností automobilové dopravy už jen bateriový elektrický pohon? Na to by dnes vsadil asi už je ten nejoptimističtější ekologický aktivista. Zájem o elektromobilitu začíná výrazně pokulhávat za očekáváními, neboť uspokojena už byla první vlna zájemců, která neměla hluboko do kapsy a chtěla dát najevo svůj „zelený postoj”. Ten je ale spíše papírový než reálný, neboť bateriový pohon opravdu není zdaleka tak bezemisní už v případě výroby a i provozně jej může zastínit kdejaký diesel.
Je tedy na místě se připravit na to, že spalovací motory ze světa hned tak nezmizí. A nejde tu jen o to, že pohánět budou nadále nespočet starších aut, vyrábět a prodávat se budou i nová. A jak se zdá, ta nejlákavější bude mít na svědomí Cosworth. Britská společnost totiž uvedla, že výhled do budoucna nebyl nikdy lepší, a to právě díky tomu, že zájem o spalovací jednotky nikam nezmizel, z nabídek ale takto koncipovaná auta mizí, a tak jsou lidé jsou ochotni za ně platit stále víc peněz.
Klíčem k prosperitě se stala partnerství, jaká Cosworth uzavřel s Astonem Martin či automobilkou Gordona Murrayho. Oběma firmám dodává vysokootáčkové dvanáctiválce s jistou mírou elektrifikace. Ta je zde ale zastoupena v minimální míře, přičemž ústrojí má učinit skutečně a nikoli pouze papírově efektivním. Většina lidí totiž opravdu po sobě nechce nechat zdevastovanou planetu, souběžně ale chtějí fungující produkt a touží i po emocích, které v nich auta vzbuzují.
„Spalovací motor je novým luxusem. Stojí za tím emoce, vášeň, zvuk a dokonce i jeho vůně,“ říká Florian Kamelger, nedávno nově jmenovaný šéf Cosworthu. Předseda představenstva firmy Gerald Forsythe pak dodává, že nastal ideální čas pozvednout věci „na novou úroveň“, jak uvádí Autocar. K tomu nejspíš už došlo, neboť britská společnost je spojována rovněž s 8,3litrovým atmosférickým šestnáctiválcem, který zamíří pod kapotu nového Bugatti.
Další Forsythova slova to jen potvrzují: „Jsme přesvědčeni, že spalovací motory mají dlouhou budoucnost, jež ale bude spojena s luxusním sektorem - a je to právě tato oblast, kde vidíme největší příležitost pro další růst,“ říká. Do této koncepce nové ústrojí Bugatti zapadá i proto, že chystané spalovací motory Cosworthu mají být „tak udržitelné, jak jen to bude možné“. Počítat tedy lze jak se syntetickými palivy, tak s jistou elektrifikací, která se u hypersportu, jenž bude zakrátko odhalen, projevuje použitím hned několika elektromotorů.
Britové ale nesází pouze na jednu kartu, velké šance vidí právě v oněch syntetických palivech, která dovolí spalovacím jednotkám existovat i po roce 2035, i kdyby nařizování jiných řešení zašlo tak daleko, jak si dnes zastánci této strategie malují. „Otázkou není, zda palivo či spalovací motory zničí svět. Tou správnou otázkou je, zda automobil a vůbec jeho výroba a celkový životní cyklus mohou být tak udržitelné, jak jen je to možné. Na tyto věci se rozhodně podíváme,“ dodal Kamelger s tím, že vyloučen není ani návrat do Formule 1. I proto, že Cosworth je jako dodavatel motorů spojen se 167 vítězstvími a v historickém žebříčku nejúspěšnějších konstruktérů pohonných jednotek se nachází na třetí příčce za Ferrari a Mercedesem.



Britové vidí ve spalovacích motorech budoucnost, zájem o ně neutuchá, naopak. Spojován je ale stále více se sportovním a luxusním segmentem. Foto: Cosworth
Zdroje: Cosworth, Autocar
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejčtenější články
Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila
27.3.2025Porsche za cenu Octavie od Xiaomi je z jedné vody načisto nejbezpečnější čínské auto historie, je to další špatná zpráva pro Evropu
27.3.2025Mazda najednou končí hned se čtyřmi modely, v Česku tvoří skoro pětinu jejích prodejů
27.3.2025Audi TT se má vrátit v té nejtrapnější možné podobě, vysnil si ho tak sám od reality odtržený šéf
27.3.2025Nový šéf Nissanu ohlásil uprostřed krize obří modelovou ofenzívu, Japonci nabídnou dokonce i vlastní klon Dacie Duster
27.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle