Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut
26.1.2023 | Petr Prokopec
Velcí výrobci se předhání v plánech na to, kolik elektrických aut prodají - zda to bude k tomu či onomu roku polovina nebo rovnou většina produkce. Toyota vidí, že zájem je mizivý a výroba nesmyslně náročná, a tak vzdušné zámky nestaví.
Pokud se považujete za snílky a fantasty, nejspíše nastal ideální čas na změnu zaměstnání. O velmi lukrativní džob byste se mohli ucházet u řady výrobců aut, kterým ekonomická a technická realita zjevně již nic neříkají. Místo toho je stejně jako politiky, jež rozhodují o dalším směřování, zaslepila zelená ideologie. Kupříkladu Ford tak loni zmínil, že již v roce 2026 by rád globálně vyráběl a prodával 2 miliony elektrických aut ročně. To je přitom daleko větší množství aut, než jaké značka loni dodala ve Státech (1,9 milionu vozů). Elektrickým pohonem přitom disponovalo pouze 61 575 z nich.
Je jasné, že globální registrace modrého oválu jsou mnohem vyšší. A stejně tak lze očekávat, že prodeje elektromobilů dále porostou. Nicméně ani tak nevěříme, že by Ford mohl ve velmi krátkém horizontu dosáhnout svého cíle. Stačí si ostatně jen uvědomit, že třeba v rámci Evropy se v případě elektromobilů nepohybuje ani mezi nejlepší desítkou. To ovšem znamená, že povětšinou prodává méně než 3 tisíce bateriových aut měsíčně. V roce 2026 tak značka přinejlepším dosáhne nižších stovek tisíc prodejů.
Pro Ford to pochopitelně bude znamenat pohromu a zároveň půjde o varování pro všechny, kteří mají od elektromobility nereálná očekávání. Je sice pravdou, že je zde nemalý politický tlak, na druhé straně jsou ale pořád zákazníci se svými neomezenými potřebami a omezenými rozpočty. Elektromobily jdou proti obojímu.
Ve srovnání s tím je Toyota automobilkou, která nesází vše na jedinou kartu. A už vůbec ne na tu elektrickou, kterou rozhodně nepovažuje za trumf. Japonský výrobce totiž uvedl, že letos by měl prodat 10 tisíc exemplářů elektrického SUV bZ4X. Tento odhad se týká pouze Spojených států, globální prodeje by tedy měly být vyšší. Nicméně Toyota si skutečně neslibuje žádné zázraky, mimo jiné i proto, že výrobu vozu považuje za neekologickou.
Vůz si tedy loni našel cestu jen do zhruba 1 200 amerických domácností, což je značný nepoměr ve srovnání s takovým Fordem Mustang Mach-E, který má na kontě zhruba 40 000 registrací. A třeba Tesla za loňský rok ve své domovině prodala více než 200 tisíc exemplářů Modelu Y. Automobilka však skutečně na bateriový pohon nehodlá více tlačit. Uvádí totiž, že ze stejného množství vstupů, jaké jsou třeba na jedno bZ4X, vyrobí šest kusů plug-in hybridu RAV4 Prime či dokonce 90 exemplářů hybridního Priusu.
Právě z tohoto srovnání je vlastně zjevné, proč jsou elektromobily nesmyslné i z ekologického hlediska. Či proč řada výrobců nemá čipy a baterie stěží zlevní. Racionální argumenty ale pro většinu automobilek i politiků dávno ztratily smysl - už tu jde jen o to vykročit tou správnou, elektrickou nohou. A zpátky ni krok, i kdyby trakaře padaly.






Elektrické SUV bZ4X je pro Toyotu klíčovým elektrickým modelem, přesto jej letos neplánuje v USA prodat více než 10 tisíc kusů. Nevidí v něm větší potenciál, naopak vidí limity z hlediska ekologické bilance. Foto: Toyota
Zdroj: Car and Driver
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva