Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jediná ztrátová Škoda posledních dekád dostane nástupce, přes varování mnohých
13.12.2020 | Petr Miler
Hned několik šéfů velkých automobilek říká, že takový model je past, nový generální ředitel Škody je ale zjevně přesvědčen, že něco jako ziskové Citigo-e iV vyrobit lze. I když se s ním firma už jednou spálila.
Letos se zavřela voda za jednou kapitolou existence Škody. Česká automobilka na sklonku léta potichu odpískala model Citigo-e iV, který dnes už koupíte leda ze skladových zásob. Důvod? Neoficiální informace z firmy opakovaně potvrdily, že firma na každém prodaném kuse prodělává přes 200 tisíc Kč a nabízí ho jen proto, že ji pomáhá snížit flotilové emise CO2. A tedy potenciální pokuty placené EU za jejich překročení - pro automobilky je lepší prodělávat na prodaných autech než ty samé peníze převést na účty EU.
V oficiální rovině firma takový postup odmítá, je ale jasné, že mlží - kdyby tomu tak bylo, proč by vůz vyřazovala z nabídky? Zájem o něj byl, a to dokonce takový, že překračoval uměle nastavené výrobní kvóty dané do kontextu právě s tím, aby počet vyrobených aut jen a pouze snížil emisní průměr, víc nic. Nyní má firma v nabídce mnohem dražší plug-in hybridy a elektrický Enyaq, které průměrné emise mohou snížit též a prodělat na nich může méně, nebo na nich nemusí prodělat vůbec.
Je tedy logické, proč je preferuje před malým elektromobilem a proč se také tvrdilo, že vůz žádného nástupce nedostane. Malé elektrické auto je podle jiných automobilek past, ze které koukají jen ztráty a nejlépe to nedávno popsal nový šéf Renaultu Luca de Meo: „Víme, že s nadcházejícími regulacemi budou malá auta tou cenou, kterou budeme muset zaplatit. Je to něco, co si regulátoři neuvědomují. Honba za splněním regulatorních požadavků bude penalizovat malá auta, dokud z nich neuděláte elektromobily. Na druhou stranu, ceny akumulátorů nejdou dolů, takže je to past,” říká de Meo.
Přesně do té se Škoda se Citigo-e iV chytila. I když šlo o velmi drahé malé auto, stejně bylo ztrátové. Člověk by tak skutečně čekal, že stejnou cestou se Češi nevydají, nový šéf firmy Thomas Schäfer ale nedávno naznačil, že s takovým vozem počítá. A nyní své myšlenky rozvedl v rozhovoru pro britský Auto Express.
Škodovka tak výhledově plánuje, že jakmile Volkswagen dokončí modifikovanou elektrickou platformu zvanou zatím MEB-entry, vypůjčí si ji a na jejím základě postaví něco levnějšího. „Je to lepší strana rodinných vztahů, nemusíte si dělat všechno sami,” říká Schäfer. Není pak nemístné si to vykládat tak, že zatímco VW počítá s malým elektrickým autem v ceně okolo 20 tisíc Eur (527 tisíc Kč), Škoda se bude chtít dostat na stejných základech s cenou níže.
Výsledkem by měl být nepřímý nástupce Citigo-e iV s délkou do čtyř metrů, Schäfer ale říká, že to není priorita. Nejprve tu bude Enyaq, pak jeho verze kupé a následně větší auto stojící těsně pod ním. Až poté lze pomýšlet na nový malý elektromobil, dříve jak o druhé polovině dekády začínající za necelé tři týdny se tady ale nebavíme v případě žádné elektrické novinky, vyjma druhé verze Enyaqu.
Je pochopitelně otázkou, jak bude svět za pět let vypadat, malé elektrické auto možná půjde vyrobit beze ztrát, možná nikoli. Konkurenti z Renaultu, PSA nebo FCA si to nemyslí, Škoda zjevně ano. Uvidíme, kdo bude mít pravdu, na závěr už tak dodáme jen to, že jakkoli Škoda počítá s něčím jako „elektrickou Octavií”, samotná Octavia ve své nikoli čistě elektrické podobě nyní figuruje v plánech firmy i za hranicí roku 2030. „Je to náš klíčový, klíčový model,” ujišťuje Schäfer.












Škoda Citigo zamířila do důchodu, značka na každém prodaném elektrickém kusu prodělávala statisíce korun a snížení průměrných emisí CO2 nyní dokáže obstarat jinak. Přesto se má nakonec dočkat nástupce díky sdílení techniky s VW, ale až ve vzdálenější budoucnosti. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 5 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejčtenější články
Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva