Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z mála automobilek přiznala, že elektromobil z jejích zákazníků nikdo nechce, zůstane u spalovacích motorů
21.8.2023 | Petr Prokopec
Co myslíte, že by se dozvěděla Škoda, kdyby se svých zákazníků zeptala na to samé? Velmi pravděpodobně by byla odpověď stejná, nakonec prodeje značky třeba u nás obstarávají elektromobily z 1,3 procenta. Jenže Škoda se neptá, Zenvo se zeptalo.
Minulý týden dánská automobilka Zenvo představila svůj nový model Aurora, jehož název si většina Čechů a vůbec Východoevropanů skoro jistě spojí hlavně s ruským křižníkem, který měl zahájit Velkou říjnovou socialistickou revoluci. Původní význam tohoto slova je ale pochopitelně jiný, doslova jde o úsvit. V anglicky hovořících zemích se dnes používá nejčastěji pro označení polární záře nebo světelných úkazů, které jsou výsledkem poruch v magnetosféře Země. A právě na tu vůz skandinávské značky odkazuje.
Aurora má totiž u Zenva otevírat novou éru, jež by měla být mnohem plodnější než uplynulých šestnáct let, která uplynula od založení firmy. Dánové na to mysleli již při vývoji novinky, a proto v případě jejího karbonového monokoku vážícího pouhých 120 kilogramů počítali s daleko širším využitím. Ještě patrnější je ovšem chystaná expanze u 6,6litrového dvanáctiválce, na kterém Zenvo spolupracovalo se společností Mahle. Jednotka je totiž modulární, odvozen z ní tak může být šesti- i osmiválec.
„Tento monokok můžeme použít i pro další projekty, přičemž dalším produktem, který se v nabídce objeví, bude vůz, kterému říkáme juniorský hypersport. Bude tedy menší, kompaktnější a bude také méně stát. Aurora startuje na 66 milionech korun, menší model bude pravděpodobně k dispozici od 40 či 44 milionů korun,“ přiblížil chystanou budoucnost Christian Brandt, šéf designového oddělení značky. Přitom potvrdil, že na vývoji tohoto vozu se již usilovně pracuje. O přesné konstrukci motoru ale zjevně zatím rozhodnuto nebylo.
„Daný agregát byl navržen s ohledem na modularitu. Můžeme mu tedy odebrat pár válců a přijít s osmiválcem, stejně tak můžeme přijít s šestiválcem. Máme zde čtyři turba, přičemž každé plní tři válce. Snadno tedy můžeme přikročit ke zmenšení jednotky a představit dvakrát přeplňovanou verzi se šesti válci,“ dodal Brandt. Je tedy možné, že by automobilka přišla i s vozem bez jakéhokoli spalovacího motoru?
Jedním slovem ne. Ačkoli je Aurora plug-in hybrid schopný zvládnout 35 km čistě na elektřinu, ryze elektrický vůz Dánové odmítají. Důvod? Nikdo o něj nestojí. „Známe naše klienty, mluvili jsme s nimi už během vývoje, právě proto nabízíme V12. Nikdo totiž nechtěl šestiválec či osmiválec, stejně jako elektrický pohon. Elektromobil opravdu nechtěl vůbec nikdo,“ zmínil dále designový šéf značky. Zenvo tedy nehodlá ani přemýšlet o tom, že by kráčelo stejnou cestou jako třeba Rimac Nevera. Jedním z důvodů je hmotnost, která by zamířila až příliš vysoko. Aurora i s dvanáctiválcem váží jen 1 450 kg, navíc v těžší silniční verzi, Rimac váží skoro o tunu víc. A není o tolik silnější.
Brandtova slova lze vnímat jako balzám na duši, i v Evropě se zjevně stále nachází automobilky, pro které je klient pořád na prvním místě. Bohužel, drtivá většina lidí na modely Zenva nikdy nedosáhne. Nezbyde jim tedy nic jiného, než zůstat u spalovacích ojetin. To bude problém pro výrobce cílící na elektromobilitu, litovat je nicméně nemůžeme. Příležitost kráčet dál cestou zdravého rozumu měli, bohužel ji nevyužili. Nyní tak budou za svou servilitu směrem k Bruselu platit, EU se na žádné kompromisy zjevně přistupovat nechce.




Aurora se dočká sourozenců od Zenva, kteří budou používat její monokok a také pohonné ústrojí. To bude moci být jak dvanáctiválcové, tak i šesti- nebo osmiválcové, nikdy však elektrické. Foto: Zenvo
Zdroj: Motor1
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 2 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
