Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z nejstarších automobilových značek světa končí, s ní i tři čtvrtiny zaměstnanců
17.2.2020 | Petr Prokopec
Letošní rok bude ve světě aut opravdu náročný a může si vynutit řadu velmi bolestivých kroků. Toto je je jeden z nich - koncern GM ukončil existenci Holdenu a s ní i účast na řadě trhů.
Australská automobilka Holden je definitivně po smrti. Stalo se tak dílem rozhodnutí koncernu General Motors, který opouští veškeré trhy, na nichž se jezdí vlevo. Pokud si uvědomíme, že taková auta tvoří na celosvětové produkci všech automobilek rovnou čtvrtinu, jde v případě donedávna jedné z největších automobilek světa o překvapivé rozhodnutí. Nicméně s příchodem elektrifikované éry stoupl enormně tlak na výrobce, kteří musí na jedné straně utahovat opasky a na druhé investovat miliardy do nových technologií. GM se tak snaží „očistit“ od všeho, co pro koncern není jednoznačně ziskové.
Konec Holdenu tak byl byl prakticky nevyhnutelný, GM automobilku demontuje už několik let. V roce 2013 totiž bylo oznámeno ukončení výroby vlastních australských aut, čímž víceméně skončila éra trvající od roku 1948. Samotná značka ovšem fungovala mnohem delší dobu, založena totiž byla již v roce 1856, v roce 1917 pak začala vyrábět karoserie vozidel. Díky tomu Holden v roce 1931 odkoupil právě americký koncern GM, který si následně po zhruba půlstoletí mohl užívat faktu, že pod něj spadá nejúspěšnější australská automobilka.
Prodeje nicméně začaly klesat, důsledkem čehož bylo zmiňované oznámení o ukončení výroby. Na tento smutný okamžik pak došlo 20. října 2017, kdy z montážních linek sjel poslední Commodore osazený pohonem zadních kol. Holden tím sice definitivně neskončil, neboť přišel s novou generací, ta však byla jen stěží adekvátním nástupcem - jednalo se totiž pouze o Opel Insignia s odlišným logem. A jakkoliv se pod kapotu nastěhoval i šestiválec, primární roztáčení přední nápravy zkrátka Australany nenadchlo.
Stejně tak se s úspěchem nesetkala ani přeznačkovaná Astra, pročež GM loni oznámilo, že i tyto importované modely nakonec zařízne. Nabídka se tak smrskla pouze na SUV Chevroletu dovážená z Ameriky, jimž následně divize GMSV (General Motors Specialty Vehicles) přesunula volant z levé strany na pravou. Koncern GM přitom doufá, že právě toto oddělení se mu podaří zachovat i do dalších let. Ovšem jen proto, aby se firma starala o konverze Chevroletů Camaro, Corvette či Silverado.
Značka Holden u toho již nebude, místo toho zůstane na čelních maskách i nadále zlatý americký kříž. GM nicméně zmiňuje, že bude ctít veškeré závazky, které v Austrálii má. Koncern tedy pokryje veškeré záruky a zároveň bude skrze svou servisní síť držet po 10 let náhradní díly, jak přikazuje zákon. Poté se ovšem nad značkou Holden definitivně uzavře voda a australská automobilka bude historií, na níž budou vzpomínat už jen nostalgici u protinožců.
Dá se předpokládat, že podobná parte budeme v příští letech sepisovat jen častěji. Elektrifikace si zkrátka vyžádá nemalé oběti a jistý si svou existencí nemůže být snad nikdo. Ze situace zatím profitují Číňané, kteří ostatně po GM přebírají i část byznysu, neboť - jak jsme již zmínili - koncern zcela opouští trhy s pravostranným řízením. Mezi ty nepatří jen Austrálie a Nový Zéland, ale také Thajsko, kde se vyrábí Chevrolety. Tuto továrnu letos převezme čínský Great Wall Motor.
„Vždy jsem říkala, že uděláme správnou věc, i kdyby byla jakkoliv tvrdá, a tohle je jeden z těch případů. Naše mezinárodní operace prochází restrukturalizací, zaměřujeme se na ty trhy, kde máme šanci dosáhnout návratnosti a upřednostňujeme ty investice, které povedou k růstu mobility budoucnosti, zvláště pak v oblasti elektromobilů a autonomních vozidel,“ pokusila se daný krok obhájit Mary Barra, šéfka amerického koncernu.
Její slova přitom lze pochopit, jakkoliv se tím uzavírá 164letá existence australské firmy. Radost z toho nebudou mít zbývající zaměstnanci, jejichž řady v posledních letech už notně prořídly. Rovných 600 z nich přijde o práci do konce letošního roku, zbývajících 200 se pak postará o ony záruky a servis, což znamená, že před sebou mají maximálně desetileté prodloužení kariéry. Pak si ovšem i oni budou muset hledat nový job.


Holden letos skončí, americký koncern GM se rozhodl definitivně pohřbít svou australskou odnož
Zdroj: General Motors
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejnovější články
Také nejnáročnější okruh světa si na Vánoce připravil dárek, oznámil nové ceny za vjezd pro rok 2026
před 2 hodinami
Nový Ford Mondeo dál potají žije svůj druhý život. Ukázal se v novém a vypadá ještě líp, při jeho cenách máme co závidět
před 3 hodinami
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
před 5 hodinami
Elektrické fiasko Porsche nekončí. Automobilka hází ručník do ringu v Číně, zavře svou nabíjecí síť
před 6 hodinami
Mazda kdysi postavila auto, které se vešlo do cestovního kufru. Vidíte ho vážně celé, na fotce nic nechybí
včera
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 12.25. 04:39 - NadiaEira
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
