Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z posledních bašt velkých motorů padá, nevylučuje razantní downsizing
23.9.2019 | Petr Prokopec
V dnešním světě existuje jen minimum značek, které by ve velké míře inklinovaly k objemnějším motorům. Mercedes a jeho větší AMG byly doposud zárukou, nyní automobilka říká, že také u nich počítá s použitím přeplňovaných čtyřválců.
Přesně před osmi lety se na autosalonu ve Frankfurtu ukázal Mercedes-Benz SLK55 AMG. Malý dvoumístný roadster dostal v Affalterbachu pod kapotu 5,5litrovou atmosférickou osmiválcovou jednotku, jenž produkovala 421 koní. Tedy na danou dobu nemalý výkon, díky kterému vůz zvládal sprint z klidu na stovku za 4,1 sekundy a nejvyšší rychlost 280 km/h. Celý svět tak rázem měl o čem mluvit, tak velký motor v tak malém autě byl nevídanou věcí.
Proč o tom ale mluvíme? Zejména proto, že časy se od té doby neskutečně změnily. Automobilky se tak dnes pomalu stydí za to, že by zákazníkům nabízely objemné pohonné jednotky. O vysoký výkon je ale nehodlají ochudit, což znamená, že zasáhnout musí přeplňování ve spolupráci s menším objemem. Platí to i o Mercedesech-AMG, zrovna v jejich případě ale nadále šlo mluvit o baště velkých motorů - všechny větší modely používají čtyřlitrové osmiválce se dvěma turbodmychadly, nebo alespoň šestiválce. I těmto časům je konec.
Značka už se oficiálně netají tím, že nový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec M139 neponechá pouze modelům jako A45 AMG, tedy těm s motory vpředu napříč. Šéf sportovní divize Tobias Moers totiž naznačil, že agregát lze uložit i podélně a od začátku jeho vývoje se počítá s tím, že poslouží i větším autům.
Pohonná jednotka produkující v základním naladění 388 koní a 480 Nm, respektive 421 koní (tedy přesně jako onen osmiválec v SLK55) a 500 Nm, tedy zamíří do modelů, jenž disponují pohonem zadních kol. S jistotou by měly nahradit šestiválcové agregáty v modelových řadách 43 a 53, jestli se stanou i alternativou k motorům V8, ukáže teprve čas.
Moers dále připustil větší míru hybridizace, než jakou automobilka užívá dosud. To by jen nahrávalo možnosti nahradit čtyřválci i motory V8, neboť s elektrickou asistencí není problém vyšroubovat výkon jednotky až za hranici hranici 600 koní. Z označení 63 by jistě nesešlo, z osmi válců a dvou turb ale jistě ano.
Je fascinující si uvědomit, jak moc se svět aut pod tlakem zejména evropských regulací změnil. Před osmi léty byl novinkou atmosférický, 5,5litrový osmiválec ve třídě SLK, dnes se jako o možné novince bavíme o čtyřválcovém hybridu třeba pro třídu E. Jestli vás to těší, nebo nikoli, budete nejlépe vědět sami.














































































Mercedes přiznal, že nový dvoulitr M139 byl vyvinut s úmyslem nasadit jej i pod kapotu modelů, které disponují primárně pohonem zadních kol
Zdroj: Paultan
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 11 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Lada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
před 10 hodinamiNejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 11 hodinamiSliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva