Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedno z nejošklivějších aut současnosti rázem není tak ošklivé, snad mu to i sekne
12.10.2019 | Petr Prokopec
Těžko bychom mezi aktuálně prodávanými auty hledali takové, jehož vzhled budí mezi obecenstvem větší odpor, než je tomu v případě Toyota Mirai. Nová generace míří docela jiným směrem.
Vnímání designu aut je sice subjektivní záležitostí, přesto není nemístné předpokládat, že většina lidí by za jeden z vůbec nejošklivějších produkčních vozů, jaké kdy vznikly, označila první generaci Toyoty Mirai. Vodíkový sedan na to doplatil minimálním zájmem publika, jakkoliv se dá předpokládat, že jen vzhledem to nebylo. Technologie pevných článků má totiž mnohem menší podporu než bateriová elektrifikace, pročež vodík sice je nejrozšířenějším prvkem ve vesmíru, ovšem do svých aut jej pomalu nemáte kde natankovat.
Ve výsledku tedy nepřekvapí, že ze zhruba šesti tisíc vyrobených exemplářů bylo 99,9 procenta jen pronajato - stávající Mirai skoro nikdo nevlastní. Japonská automobilka ovšem doufá, že s příchodem druhé generace se vše změní a je nutné uznat, že štěstíčku vykročila skutečně naproti. Aktuálně byl totiž představen koncept nástupce, který se stejným názvem dorazí na vybrané trhy na sklonku příštího roku. Produkční verze se přitom nemá prakticky vůbec lišit, v podstatě se tak díváme na hotový vůz.
Designový posun, díky kterému Mirai již nepřipomíná Toyotu Prius, ale spíše elegantní „čtyřdveřová kupátka“ ve stylu Lexusů, má přitom své opodstatnění v aktuálním vnímání elektromobility. Zatímco dříve se výrobci snažili o co nejvýraznější vzhled, jímž by majitelé dávali najevo svou odlišnost, nyní se pro změnu vrací zpět k hlavnímu proudu. Bez alternativního pohonu totiž nepůjde splnit chystané emisní limity, což znamená, že taková auta bude nabízet každý výrobce. Touha odlišovat se od davů tedy pominula.
Nejde však pouze o vítané změny v rámci vzhledu, zajímavým vývojem prošla také technika. Stávající provedení totiž počítá s pohonem předních kol, nástupce ale vsadí na poháněnou zadní nápravu, což má zvýšit zájem o vůz. Zvětšena byla i jeho praktičnost, neboť tu máme délku 4 975 milimetrů, šířku 1 885 mm a výšku 1 470 mm. Oproti stávajícímu provedení tak novinka klesla o 65 mm blíže k zemi, zároveň však o 85 mm narostla do délky. Nejpodstatnější je ale změna rozvoru, který narostl o 140 mm na 2 920 mm.
Ani to pro Toyotu nepředstavuje konec inovací, další jsou spojené s hnacím ústrojím. To sice nebylo podrobněji popsáno, s ohledem na pohon zadních kol je ale zřejmé, že elektromotor se posunul zpod přední kapoty dozadu. Jaký ale bude dávat výkon, není jisté. Nicméně se změnou koncepce nejspíše bude spojeno více než současných 152 koní a 335 Nm točivého momentu. De facto tedy jediné jasno je v rámci dojezdu, který byl navýšen o 30 procent. Mirai by tak mezi jednotlivými zastávkami měla zvládnout až 630 km.
Znovu je ovšem třeba připomenout nedostatek čerpajících stanic i nedostatečnou podporu ze starny politiků. Přitom vodíková technologie se zdá být z praktického hlediska lepší volbou než bateriová elektrifikace, neboť nádrž máte plnou již za pouhých 5 minut. Kromě toho není třeba těžba vzácných kovů, které jsou stěžejní pro výrobu baterií. Problémem je ale mizerná efektivita celého řešení, jen přeměna vodíku v elektřinu probíhá s účinností okolo 60 %.
Přesto je možné, že druhou generaci Toyoty Mirai by mohl potkat větší úspěch než tu první. Napomoci tomu ostatně má i kabina, která se rovněž vyvarovala extravagance a sází spíše na eleganci spárovanou s celou plejádou displejů navazujících na sebe. Doplnit je navíc může i zpětné zrcátko sloužící jako obrazovka pro zpětnou kameru.



Současná Toyota Mirai opravdu není hezké auto, při vší úctě
Koncept Toyoty Mirai druhé generace, který je velmi blízký sériové verzi, byl představen naživo...
...i na oficiálních fotkách. Je nepopiratelně přitažlivější
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 3 hodinamiExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejnovější články
S novými auty je stále víc problémů, varují Němci, podle tamního profesora je defektů dvaapůlkrát víc než u starších vozů
před 2 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 3 hodinamiLamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
před 5 hodinamiToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
před 7 hodinamiNakládání Izraelců s elektromobily během konfliktu s Íránem připomíná další z jejich přehlížených rizik
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales