Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedno z nejošklivějších aut současnosti rázem není tak ošklivé, snad mu to i sekne
12.10.2019 | Petr Prokopec
Těžko bychom mezi aktuálně prodávanými auty hledali takové, jehož vzhled budí mezi obecenstvem větší odpor, než je tomu v případě Toyota Mirai. Nová generace míří docela jiným směrem.
Vnímání designu aut je sice subjektivní záležitostí, přesto není nemístné předpokládat, že většina lidí by za jeden z vůbec nejošklivějších produkčních vozů, jaké kdy vznikly, označila první generaci Toyoty Mirai. Vodíkový sedan na to doplatil minimálním zájmem publika, jakkoliv se dá předpokládat, že jen vzhledem to nebylo. Technologie pevných článků má totiž mnohem menší podporu než bateriová elektrifikace, pročež vodík sice je nejrozšířenějším prvkem ve vesmíru, ovšem do svých aut jej pomalu nemáte kde natankovat.
Ve výsledku tedy nepřekvapí, že ze zhruba šesti tisíc vyrobených exemplářů bylo 99,9 procenta jen pronajato - stávající Mirai skoro nikdo nevlastní. Japonská automobilka ovšem doufá, že s příchodem druhé generace se vše změní a je nutné uznat, že štěstíčku vykročila skutečně naproti. Aktuálně byl totiž představen koncept nástupce, který se stejným názvem dorazí na vybrané trhy na sklonku příštího roku. Produkční verze se přitom nemá prakticky vůbec lišit, v podstatě se tak díváme na hotový vůz.
Designový posun, díky kterému Mirai již nepřipomíná Toyotu Prius, ale spíše elegantní „čtyřdveřová kupátka“ ve stylu Lexusů, má přitom své opodstatnění v aktuálním vnímání elektromobility. Zatímco dříve se výrobci snažili o co nejvýraznější vzhled, jímž by majitelé dávali najevo svou odlišnost, nyní se pro změnu vrací zpět k hlavnímu proudu. Bez alternativního pohonu totiž nepůjde splnit chystané emisní limity, což znamená, že taková auta bude nabízet každý výrobce. Touha odlišovat se od davů tedy pominula.
Nejde však pouze o vítané změny v rámci vzhledu, zajímavým vývojem prošla také technika. Stávající provedení totiž počítá s pohonem předních kol, nástupce ale vsadí na poháněnou zadní nápravu, což má zvýšit zájem o vůz. Zvětšena byla i jeho praktičnost, neboť tu máme délku 4 975 milimetrů, šířku 1 885 mm a výšku 1 470 mm. Oproti stávajícímu provedení tak novinka klesla o 65 mm blíže k zemi, zároveň však o 85 mm narostla do délky. Nejpodstatnější je ale změna rozvoru, který narostl o 140 mm na 2 920 mm.
Ani to pro Toyotu nepředstavuje konec inovací, další jsou spojené s hnacím ústrojím. To sice nebylo podrobněji popsáno, s ohledem na pohon zadních kol je ale zřejmé, že elektromotor se posunul zpod přední kapoty dozadu. Jaký ale bude dávat výkon, není jisté. Nicméně se změnou koncepce nejspíše bude spojeno více než současných 152 koní a 335 Nm točivého momentu. De facto tedy jediné jasno je v rámci dojezdu, který byl navýšen o 30 procent. Mirai by tak mezi jednotlivými zastávkami měla zvládnout až 630 km.
Znovu je ovšem třeba připomenout nedostatek čerpajících stanic i nedostatečnou podporu ze starny politiků. Přitom vodíková technologie se zdá být z praktického hlediska lepší volbou než bateriová elektrifikace, neboť nádrž máte plnou již za pouhých 5 minut. Kromě toho není třeba těžba vzácných kovů, které jsou stěžejní pro výrobu baterií. Problémem je ale mizerná efektivita celého řešení, jen přeměna vodíku v elektřinu probíhá s účinností okolo 60 %.
Přesto je možné, že druhou generaci Toyoty Mirai by mohl potkat větší úspěch než tu první. Napomoci tomu ostatně má i kabina, která se rovněž vyvarovala extravagance a sází spíše na eleganci spárovanou s celou plejádou displejů navazujících na sebe. Doplnit je navíc může i zpětné zrcátko sloužící jako obrazovka pro zpětnou kameru.



Současná Toyota Mirai opravdu není hezké auto, při vší úctě
























Koncept Toyoty Mirai druhé generace, který je velmi blízký sériové verzi, byl představen naživo...










...i na oficiálních fotkách. Je nepopiratelně přitažlivější
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nejnovější články
Ferrari si nechalo patentovat nové řešení spalovacího motoru, může mu vdechnout nový život
před 11 hodinami
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
včera
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
