Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedno z největších SUV Volkswagenu se ukázalo v novém, vystačit si musí už jen s jediným motorem
18.2.2025 | Petr Prokopec
Je to vážně kus auta, navíc prodávaný za velmi dobré peníze, a tak není divu, že se na trhu setkal s dobrou odezvou. Jeho nová iterace přichází s výrazně agresivnější karoserií a zaslepenou čelní maskou, technika ale dostala zas jednou na frak.
V roce 2017 představil Volkswagen pětimetrové SUV zvané buď Atlas (USA, Chile a Israel), nebo Teramont (zbytek světa). O tři léta později přišel první facelift, který vozu nadělil hlavně nové čelní partie, zatímco druhá modernizace představená v únoru 2023 byla zaměřena především na interiér. Ve Státech nicméně došlo i na jednu mechanickou změnu, zpod přední kapoty zmizel vpravdě kultovní motor VR6, který si netyká se snahami o neustálé snižování papírové spotřeby paliva. Jedinou nabízenou jednotkou se tedy na tomto trhu stal přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec.
Letos tu máme další střídání stráží, tentokrát však výraznější. VW totiž v Číně představil Teramont Pro, tedy v podstatě druhou generaci tohoto vozu, i když říkat ji lze i velký facelift. Auto tedy nadále zůstává u platformy MQB, jde však o evoluční verzi, se kterou je sice spojen stejný rozvor jako dříve (2 980 mm), nicméně celková délka narostla o 61 milimetrů na 5 158 mm. Za tím stojí hlavně radikálně překopané čelní partie, které působí docela agresivně. A zároveň také falešně, neboť většina naznačených otvorů je zaslepena, stejně jako samotná čelní maska.
Zajímavý je vývoj světel, neboť hlavně po prvním faceliftu první generace VW přistupoval k jejich zužování. Nyní tu ale máme jejich citelné zvětšení, které vzadu doplňuje „pixelovatá“ lišta propojující koncové lampy. V obou případech jde o podobný styl, s jakým je v Číně spojen Teramont X, tedy varianta kupé. Na dané změny nicméně došlo teprve předloni, tamní zastoupení německé automobilky tedy evidentně dává celé nabídce jednotný charakter. Byť verze X u něj nejspíše dlouhou nezůstane.
Po stránce motorické i Teramont Pro již podobně jako americký Atlas zůstává u jediného motoru, a sice taktéž dvoulitrového čtyřválce. Jde o motor z rodiny EA888, jeho pátá generace však prošla revizemi, aby nabídla nižší spotřebu paliva. Zesíleny tak byly třeba hřídel, písty či ojnice, zatímco mazání a chlazení bylo zlepšeno a přeplňování počítá s variabilní geometrií turbodmychadla, palivový systém pak s vysokým tlakem až 500 barů.
S jakou žíznivostí bude moci klientela počítat, zatím nebylo upřesněno. Nový dvoulitr nicméně produkuje 272 koní výkonu a 400 Nm točivého momentu, tedy podobné parametry, jaké má na svědomí čtyřválec čtvrté generace (273 koní, 370 Nm). Spárován je pak zatím výlučně se sedmistupňovým automatem a pohonem všech kol 4Motion, pročež ke zrychlení na stovku potřebuje 7,6 sekundy. Oproti motoru VR6 jde nicméně o posun dolů, 2,5litrový agregát totiž produkoval až 303 koní a 500 Nm.
Co se interiéru týče, změny již nejsou až tak výrazné. Dáno je to i tím, že se výrobci přesunuli k dotykovým obrazovkám, pročež je vlastně velmi těžké architekturu kabiny jakkoli dramticky změnit. Teramont Pro nemá být nabízen pouze s digitálním přístrojovým štítem, centrální obrazovkou multimédií a displejem pro spolujezdce, ale lze jej dále osadit ještě třemi monitory, které slouží pro zábavu zadních cestujících. Těm znovu budou k dispozici jedna či dvě řady sedadel.
Za pozornost stojí i sedadlo spolujezdce vpředu, které je titulováno jako „královnino“. Disponuje tedy elektricky ovládanou podnožkou, stejně jako vyhříváním, chlazením a masážními funkcemi. Zda se přitom nastěhuje také do americké verze, je v tuto chvíli ve hvězdách. Dá se ale předpokládat, že na její odhalení již dlouho čekat nebudeme.
Ani s příchodem druhé generace ale nepočítáme s tím, že by Teramont či Atlas oficiálně dorazily na evropské trhy, což je škoda. Tohle auto totiž dnes v Číně startuje na 249 000 CNY, tedy asi 820 tisících Kč. A nepředpokládáme, že by nové provedení stálo dramaticky jiné peníze. Pro Evropany by taková nabídka byla hotovou pohádkou, a to i kdyby vůz byl o několik set tisíc dražší.




















VW Teramont Pro je titulován jako druhá generace, byt třeba rozvor má shodný s předchůdcem a natáhl se hlavně do délky. Za dramatičtějšími čelními partiemi pak čekejme už jen přeplňovaný dvoulitr. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
Důkazů, že si VW kdysi dovolil udělat svůj vlastní model ze Škody, ubývá, jsou téměř všechny na kaši
před 6 hodinamiFrancouzi, Číňani a Arabové řekli víc k řešení, které dovoluje ve velkém předělávat elektromobily zpátky na spalovací pohon
před 7 hodinamiNová automobilka financovaná Jeffem Bezosem začala odhalovat svá první auta způsobem, jaký svět ještě nezažil
před 9 hodinamiVíc jak 2 milionům Hond selhává start-stop, nesmyslný systém dává majitelům po letech týraní další ránu
před 10 hodinamiNová levná Lada se konečně plně odhalila i jako kombík, zavazadelník skýtá hned dvě překvapení
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis
- IT poradna 04.22. 18:47 - pavproch
- Detektory policejních radarů 04.22. 17:33 - Brus
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus