Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedno z posledních levných aut z Česka definitivně skončilo bez nástupce, EU nedovolí jinak
27.1.2022 | Petr Prokopec
Je fascinující, jaký konkrétní dopad mají pravidla Evropské unie, kterými už léta zatěžuje automobilový průmysl. Nyní jsou jimi vytlačována malá, lehká a levná auta na úkor mnohatunových SUV s hybridními nebo elektrickými pohony. To je spása planety jako vyšitá.
V roce 2005 se Česká republika začala řadit k automobilovým velmocem. Kromě Škody operující v Mladé Boleslavi a Kvasinách se tehdy u Kolína rozjela výroba Citroënu C1, Peugeotu 107 a Toyoty Aygo. Všechny tři vozy dostaly identickou techniku a lišily se pouze vzhledem. O devět let později pak automobilky sdružené do joint-venture zvaného TPCA přišly s výrazným faceliftem, kterému říkaly druhá generace. Platforma se nicméně nezměnila, místo vzniku také ne.
Dlouho se předpokládalo, že tento trojlístek bude pokračovat - jen v modernizované podobě a na nové platformě TNGA-B - ještě mnoho dalších let. Nicméně v mezičase začala Evropská unie opravdu mohutně zatápět pod emisním kotlem, což z malých a levných aut udělalo ohrožený druh. Jakkoliv tedy nový Citroën C1 měl dokonce již datum premiéry, nakonec se loni v březnu veřejnosti neukázal. Místo toho se začalo mluvit o konci francouzských prcků, což jen potvrdila Toyota odkoupením podílu Citroënu a Peugeotu. Na sklonku loňského léta pak bylo potvrzeno, že C1 skončí a to se nyní i fakticky stalo.
C1 je tak po Škodě Citigo dalším malým a levným autem, které to má spočítané. A nezdá se, že by nástupce mohl vznikat kdekoli jinde, neboť to prostě nedává ekonomický smysl - náklady na to, aby auto obstálo před všemi emisními normami, by byly příliš vysoké, aby bylo prodejné za smysluplnou cenu. Šéf Citroënu Vincent Cobée se už dříve nechal slyšet, že takové auto je za současných podmínek panujících v EU „takřka nemožné“ nahradit. Výslovně zmínil hlavně stále přísnější emisní normy, které segment malých městských aut prakticky mažou z povrchu zemského.
Oficiální tiskové prohlášení Francouzů o konci výroby působí poněkud smířlivěji, neboť hovoří o vyřazení z výroby kvůli „změnám priorit skupiny Stellantis“, přičemž Citroën se prý „dívá do budoucnosti městské mobility“. Tou je podle automobilky model Ami, který se ovšem nezdá být plnohodnotnou náhradou. Jde o elektrickou čtyřkolku, která může jet maximálně 45 km/h a její dojezd činí normovaných 75 km. Navíc pobere jen dva cestující, rozhodně tak nejde o univerzální auto. A zajímavěji nepůsobí ani při zmínce o ceně 6 990 Eur (cca 171 tisíc Kč), na které startuje ve Francii.
Pokud tedy budete mít zájem o „nákupní tašku“ do města, která by ovšem měla zvládnout odvézt i celou rodinu na večeři, budete muset zakrátko pouze do autobazarů. Poděkovat za to můžete Evropské unii, které očividně stále nedochází, že 854 kilo vážící vůz s litrovým tříválcem je pro přírodu menší zátěží než třeba dvoutunový šestiválcový plug-in hybrid, jemuž elektrický dojezd na energii vyrobenou nezřídka v uhelné elektrárně sráží papírové emise na minimum. Pravidla EU jasně favorizují to druhé, vozy prvního zmíněného ražení jejich umělým zatěžováním nesmyslnými náklady v podstatě zakazují a automobilky se tomu evidentně ochotně přízpůsobují.
Citroën C1 definitivně skončil, s nástupcem nemáme počítat ani z ČR, ani odjinud. Pokud by jej totiž francouzská automobilka osadila antiemisními systémy dle přání EU, pak by jeho cena vzrostla na úroveň většího C3. Foto: Citroën
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 33 minutami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 2 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva