Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jen jedna automobilka má ze současné krize radost, její problémy paradoxně řeší
25.5.2021 | Petr Prokopec
Nedostatek čipů je pro naprostou většinu automobilek pohromou, který způsobuje neefektivní fungování továren na straně jedné a nedostatek aut na straně druhé. Britům ale skutečně pomáhá.
Pokud jste posledních pár měsíců nestrávili v kómatu či na opuštěném ostrově, pak jistě víte, že automobilový průmysl trápí neobvyklý problém. Výrobci bojují s nedostatkem čipů, který je nutí k větším odstávkám výroby, než o jaké se loni na jaře zasadil koronavirus. Dle dosavadních odhadů tak letos vznikne o takřka čtyři miliony aut méně, než kolik by jich automobilky normálně prodaly, což logicky způsobuje na už tak utrápeném trhu další chaos a automobilky trápí podobně jako zákazníky. Ti si přes omezenou poptávku řadu aut koupit vůbec nemohou a pokud ano, tak za vyšší ceny než dříve.
Jeden výrobce si ale paradoxně nestěžuje, naopak má ze současné krize radost, přestože na něj dopadá stejně jako na jiné. Řeč je o Jaguaru Land Roveru, tedy automobilce, která v posledních letech skoro neví, co to je úspěch. Zájem o tyto vozy vytrvale klesal, zejména pak u Jaguaru, u nějž se odbyt propadl na minimum. Důsledkem toho bylo zhruba 35 tisíc aut, které tyto značky měly na skladech a kterých se nedokázaly zbavit - šlo o zásoby na zhruba 90 dnů. Obě značky tak často nabízely auta staršího modelového roku v momentu, kdy již továrny dávno produkovaly nové a právě tím už teď problém nemají.
Šéf americké divize automobilky Joe Eberhardt nyní oznámil, že zásoby v případě těch nejžádanějších modelů klesly na pouhých 10 dní. Navíc mnohé vozy, zejména pak Range Rovery, se prodávají beze slev, což pochopitelně zvyšuje marže automobilky i dealerů. Místo aut se tak u Jaguaru a Land Roveru obrazně řečeno hromadí lahve šampaňského, neboť po letech trápení přišlo období radosti. Obě značky si nicméně musí uvědomit, že nic netrvá věčně.
S nedostatkem čipů je totiž pochopitelně spojen i Jaguar a Land Rover. A zatímco dosud dealeři mohli sahat do oněch skladových zásob a obsluhovat tak klienty, kteří jinde nepochodili, do budoucna nemusí mít ani Britové co nabídnout. I to ale Eberhardt bere jako výhodu. Jak totiž dodává, momentálně „je výzvou odhadnout, jaká je reálná poptávka, a poté s tím sladit výrobu, jakmile bude možnost něco takového učinit. Nechceme ovšem auta na trh tlačit.“
Co přesně to znamená? V podstatě tolik, že Britové chtějí s výrobou zamířit na takovou úroveň, aby se jim auta nehromadila na skladech. Skutečně se tak mohou dostat na úroveň Bentley, jak chtějí. V ten moment by ovšem jejich aktuálně více než statisícové registrace klesly přibližně na desetinu. A i to jim může podařit, když do čtyř let chtějí prodávat jen elektromobily, o které je na trhu omezený zájem.
Kromě toho je třeba připomenout, že pro elektromobily je potřeba několikanásobně více čipů než pro auta se spalovacím ústrojím. Jejich nedostatek tak Jaguar a Land Rover mohou zakrátko pocítit daleko více než kdokoliv jiný, jakkoliv nyní mají důvod k radosti. Stačí si jen uvědomit, že dle expertů se daná krize protáhne až do roku 2023. To ostatně naznačuje i šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares, dle kterého je světlo na konci tunelu v nedohlednu.



Britské automobilky Jaguar a Land Rover aktuálně asi jako jediné mají důvod k radosti, díky nedostatku čipů totiž konečně po letech dokážou „vypráskat” své skladové zásoby, navíc za vysoké ceny. Foto: Land Rover
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 28 minutami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
