Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kam peníze, tam plášť. Elon Musk otočil a chce, aby politici chránili jeho byznys před Číňany, může se to obrátit proti němu
28.1.2024 | Petr Prokopec
Musk se tváří jako velký zastánce principů volného trhu, to ale jen v momentě, kdy se mu to hodí. Stačilo, aby čínské automobilky začaly pořádně vystrkovat růžky, a už má ústa plná protekcionismu. Ten ale nakonec může vyjít právě jeho velmi draho.
Za celý svůj život se Elon Musk dočkal mnoha přívlastků, pokud na něj ovšem některý sedí stoprocentně, pak je to oportunismus. Jasně, nestanete se nejbohatším mužem světa tak, že se chováte jako Mirek Dušín, vyloženě prospěchářské chování ale nikoho nectí. A Musk s ním nemá problém.
Příkladů bychom našli spoustu, ale jeden za všechny - než Tesla prodala v USA prvních 200 tisíc aut, nezmiňoval se její šéf o dotacích a dalších anti-tržních podporách negativně ani slovem. Jakmile se ovšem Tesla etablovala a americký federální kredit se pro ni skočil (později se znovu vrátil po změně pravidel), rázem je začal považovat za nástroj, který deformuje tržní prostředí. A volal po jejich konci, neboť v daný moment dotace pomáhaly hlavně konkurentům Teslu dohánět
Podobný je jeho vztah k čínské konkurenci. Ještě v roce 2011 se Musk zejména značce BYD vysmíval a naznačoval, že místo plánů spojených s expanzí by se měla zaměřit na řešení domácích problémů, jinak jí hrozí krach. Na ten nicméně nedošlo, místo toho BYD v posledním loňském kvartálu sesadil Teslu z trůnu. Čínská automobilka totiž od října do prosince lidem doručila 526 409 ryzích elektromobilů, tedy o zhruba 40 tisíc více než Muskem zaštítěná značka.
Úsměv tak z tváře šéfa Tesly zmizel. Ostatně již loni v květnu uváděl, že vozy BYDu jsou „vysoce konkurenceschopné“. V listopadu pak dodal, že v brzké budoucnosti bude desítku největších automobilek světa tvořit vedle Tesly devět čínských výrobců. A aktuálně zašel ještě dál, po americké vládě totiž požaduje, aby učinila kroky, které jeho byznys ochrání. V té souvislosti by si ale možná měl uvědomit, že jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
„Z našeho pozorování vyplynulo, že čínské automobilky jsou těmi nejkonkurenceschopnějšími na světě. Pokud nedojde na zavedení obchodních bariér, pošlou ke dnu většinu ostatních výrobců,“ uvedl Musk. Čínská elektrická auta totiž nově považuje za „extrémně dobrá“. A jejich cenám, za nimiž stojí vládní subvence na všech možných úrovních, se podle něj nedá vyrovnat. Problémem je, že třeba navýšení celních cel hlavně zákazníkům příliš nepomůže.
Pokud by přitom Musk skutečně toužil po zlepšení života na Zemi, k čemuž dle jeho slov mají elektromobily přispět, jistě by nebránil tomu, aby se bateriový pohon stal dostupnějším masám. Jenže realita je trochu jiná, o přírodu a ovzduší tu opravdu nejde. Případný pokles prodejů a přesun zájmu klientely směrem k čínským značkám by totiž zamával s cenou akcií Tesly. Přičemž právě jejich hodnota dělá z Muska nejbohatšího člověka na světě.
Zas a znovu se tak jen potvrzuje, že v byznysu jde vždy v první řadě o peníze. Jenže ona cla se snadno mohou stát dvousečnou zbraní. Pro Teslu je totiž čínský trh stěžejní, prodává tam dlouhodobě asi 60 procent všech svých aut. Říše středu navíc dominuje v rámci zpracování vzácných kovů. Čím více tedy proti ní bude Musk brojit, s tím tvrdší odvetou z její strany musí počítat.



Než začne Musk vyžadovat vládní zásahy chránící jeho byznys a prodeje aut, jako je Model Y, měl by si uvědomit, že probudit čínského draka ho může přijít velmi draho. Foto: Tesla
Zdroj: Fortune
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 6 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 7 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 9 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 10 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva