Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdysi největší naděje Maserati na návrat končí po letech hanby bez nástupce, nezachránil ji ani diesel
5.1.2022 | Petr Miler
Měl to být vůz, který vrátí Maserati na automobilovou mapu světa a z úzkoprofilového výrobce sportovních specialit udělá prestižnějšího konkurenta BMW nebo Mercedesu. Nestalo se, po 9 letech marných pokusů uspět je s novodobým Ghibli konec.
Krátce po začátku druhé dekády nového milénia se vlády na Fiatem a Chryslerem ujal dnes již zesnulý Sergio Marchionne. Obě firmy nepochybně vytáhl z propasti, zdaleka ne všechny velkolepé plány, které měl, ale došly naplnění. Mezi svými ambiciózními cíli měl i záchranu dvou italských klasik a ani v jednom případě věci nešly podle plánu.
Alfu Romeo dnes necháme stranou, zpět na výsluní ale chtěl Marchionne dostat i Maserati. Tato značka v době jeho příchodu do FCA neznamenala prakticky nic, v Evropě prodala v roce 2012 pouhých 1 087 aut. Sergio M. ji chtěl dostat do úplně jiných sfér, ponechat jí na jednu stranu sportovní esprit, na tu druhou ale nabídnout i modely, které by oslovily širší publikum a udělaly z ní konkurenta německých prémiovek. V centru těchto snah se pak ocitl sedan vyšší střední třídy Ghibli, ke kterému se později přidalo také SUV Levante.
Ghibli přišlo na trh v roce 2013 a zprvu se zdálo být přesně tím, čím pro Maserati mělo být. Nabídlo v podstatě vše, co Němci - dokonce i dieselový šestiválec, osmiválec, hybrid či pohon všech kol - a zájem se dostavil. Maserati rostlo bláznivým tempem, v roce 2014 v Evropě hlásilo zvýšení prodejů o 268 procent, ovšem ode dna se odráží snadno. Tento růst znamenal pouze 5 734 aut prodaných v Evropě a byť ještě nějaký ten pátek pokračoval a dostal italského trojzubce k metě 10 tisíc prodaných aut ročně (stalo se tak v roce 2017) a přinesl desítky tisíc prodejů celosvětově, očekávání byla ještě jinde.
Rychle se totiž ukázalo, že Ghibli není tím, čím se zdálo být. Vydobylo si pověst nejvíce předraženého auta seskládaného z dílů určených pro mnohem levnější modely FCA, které prostě nemělo na to se se zdviženou hlavou postavit bavorákům a dalším německým klasikám. Když se pak ukázalo, že SUV Levante je podobný průšvih, z velkého návratu nebylo nic.
Trojzubec to stále nevzdává, na cestě je další novinka, která „to má zlomit”, Ghibli u toho ale už nebude. Automobilka oznámila, že pouť tohoto modelu světem ukončí bez nástupce, voda se za ním zavře v průběhu letošního roku - patrně v momentě, kdy se do prodeje dostane nové SUV Grecale. Bude to po 9 letech konec jednoho velkého příběhu, který skutečně nelze vnímat jako šťastný. Podle dat JATO Dynamics se za celou dobu prodalo v Evropě pouhých 21 589 exemplářů, přičemž nejlepším rokem byl pro Ghibli ten třetí, když se v roce 2015 prodalo 4 644 aut. V USA byla situace o něco lepší (protože Američané mají „mazerády” více zafixované jako něco velmi prestižního), ani to ale autu krk nezachránilo a nezachrání.









Ghibli se v roce 2013 stalo symbolem návratu Maserati a jeho největší nadějí na další úspěch. Zprvu to s ním vypadalo dobře, později ale odhalilo svou pravou tvář a nikdy ani zdaleka nedosáhlo prodejních úspěchů, kterých mělo. Po 9 letech tak skončí bez nástupce a s fanfárami to nebude. Foto: Maserati
Zdroj: Maserati
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
Audi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
před hodinouŠéf této automobilky přiznal, že už bohužel nemá lidem co prodat, elektromobily jsou pro ní zcela ze hry
před 3 hodinamiEU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
včeraDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včera