Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy
9.3.2020 | Petr Prokopec
Situace okolo tohoto auta nejlépe ukazuje, jak utopické jsou představy o rentabilní výrobě elektromobilů. Byl o něj zájem, měl své jisté odběratele, přes StreetScooter končí s obrovským minus bez naděje na obrat k lepšímu.
Deutsche Post před několika lety oznámila, že není příliš spokojena s dodávkami od Fordu či Volkswagenu. Proto se její vedení rozhodlo pro radikální krok, jímž bylo odkoupení společnosti StreetScooter. Ta se od roku 2010 zabývala vývojem elektrických dodávek, což byla voda na poštovní mlýn. Postupně se tak zrodil model zvaný Work, která byla koncipována přesně dle požadavků Deutsche Post. Důraz tak byl kladen na nákladní prostor a dojezd.
Po úvodním modelu s nákladovou kapacitou čtyř kubíků a dojezdem 160 kilometrů přišla verze Work L, která již zvládla dvojnásobek nákladu při stejném dojezdu. Cena se přitom i nadále pohybovala víceméně na lidové úrovni, tedy na 43 350 Eurech (cca 1,1 milionu korun), což byl na danou praktičnost vlastně úspěch. Není tedy vlastně divu, že elektrická dodávka šla na dračku a třeba v září 2018 byla dokonce nejprodávanějším elektromobilem Evropy před Nissanem Leaf či VW e-Golf.
Pošťáci nicméně již od počátku prohlašovali, že nejsou a nehodlají být automobilkou. Proto k sobě usilovně hledali partnera. Došlo tak i na spolupráci s již zmíněným Fordem, jehož Transit posloužil jako základ pro elektrický model Work XL. Ten je vůbec největší dodávkou, jakou má Deutsche Post k dispozici, neboť pobere dokonce 20 kubíků. Mimo to bylo založeno joint venture s čínským Chery, ovšem ani tento krok nakonec nevedl k úspěchu.
Místo toho přišlo ukončení projektu, neboť Deutsche Post oznámila, že značka StreetScooter na sklonku letošního roku ukončí činnost. Veškeré dosavadní objednávky budou ještě realizovány, nové ale již firma nepřijímá. Stojí za tím, jak se dá vytušit, roky ztrát. Jen loni StreetScooter německé poště prodělal 100 milionů Eur (2,5 miliardy korun), což je při oné poptávce a primitivnosti konstrukce auta tristní.
Ač tedy na projektu participovalo 50 společností, zajímal se o ni i Daimler, finální účet měla na krku právě Deutsche Post. A její vedení nejspíše již nechtělo dále koukat, jak mu protékají peníze skrze prsty. To si může dovolit Tesla, která ztráty látá z dalších a dalších emisí stále více ceněných akcií, nikdo jiné ale nikoli. A tak i Deutsche Post musí zavřít krám.
Znovu se tedy ukazuje, kterak je elektromobilita nerentabilní záležitostí, a to dokonce i v případě, kdy si projekt vypipláte od základu, máte hodně objednávek a částečně auto děláte sami pro sebe. Deutsche Post tak nakonec nenaplnila ani tu vizi, že nahradí všech svých 70 tisíc vozů elektrickými novinkami. Těch nakonec vzniklo jen 15 tisíc. V provozu samozřejmě zůstanou i nadále, od roku příštího je ale již budou znovu doplňovat dodávky zavedených automobilek. Kdo by to byl za rozbřesku elektrické éry čekal...












Projekt StreetScooter končí i přes nemalý zájem, výroba se totiž ukázala být nerentabilní. Ostatně jen loni Deutsche Post na elektrických dodávkách prodělala 2,5 miliardy korun
Zdroj: Electrive
Bleskovky
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
před 10 hodinami
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ 20:17
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen včera 11:38
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 včera 10:23
- KTM: První test 850cc v Jerezu 5.12.2025
- Alberto Surra nemohl říct ne mistrovství světa superbiků 5.12.2025
Nejčtenější články
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
6.11.2025
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
6.11.2025
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
6.11.2025
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
6.11.2025
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
7.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
