Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka

Ještě před dvěma dekádami byste automobilky slyšeli věštit jim tu nejsvětlejší budoucnost, dnes jsou ale v přesně opačné situaci jejich skon je na spadnutí. MPV mizí z trhu a nepodléhají jen SUV, ničí je i osobní verze dodávek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka

19.2.2021 | Petr Prokopec

Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka

/

Foto: Fiat

Ještě před dvěma dekádami byste automobilky slyšeli věštit jim tu nejsvětlejší budoucnost, dnes jsou ale v přesně opačné situaci jejich skon je na spadnutí. MPV mizí z trhu a nepodléhají jen SUV, ničí je i osobní verze dodávek.

Automobilový svět býval jednodušším místem k životu, tedy alespoň pokud šlo o koupi nového vozu. Pokud se jednalo o manažera, pak sázkou na jistotu byl sedan střední či vyšší třídy. Chalupáři pro změnu sahali po kombících, zatímco lesníci se neobešli bez off-roadů. A pro mladé lidi bez dětí bylo prioritou sportovně působící dvou- nebo třídvířko, ostatní pak kupovali pětidvéřové hatchbacky. Kterýkoli z těchto vozů mohl být s příchodem dětí nahrazen nebo doplněn MPV, v té chvíli ovšem řadě lidí vyvstal problém - do takových sice naskládali naprosto vše od plínek až po kočárek, jejich společenská prestiž však s tímto typem vozu poněkud trpěla.

I to je jeden z důvodů, proč na popularitě začala získávat SUV. Tedy auta, která disponují ve výsledku podobně velkými karoseriemi, navrch ale přihazují více stylu. Problémem nakonec není ani jejich daleko vyšší hmotnost či zhoršená aerodynamika, zájem o ně začal být tak velký, že všechno ostatní prostě muselo jít stranou.

Naopak poptávka po MPV začala rychle upadat a loni se propadla až nebezpečně blízko k nule, jak dokládají data JATO Dynamics. Ještě v roce 2009 bylo v Evropě prodáno 1,8 milionu MPV, v roce 2018 byly prodeje sotva poloviční a loni klesly na méně než čtvrtinu původního čísla. Sešup dolů je neskutečný, neboť v dvou nejfrekventovanějších subkategoriích kompaktních (B-MPV) a velkých (D-MPV) vozů tohoto typu došlo v Evropě jen meziročně na 49% resp. 37% propad. To je hotový carmagedon, neboť prodáno bylo jen 53 600 resp. 79 400 těchto vozů. Úplné nic už skutečně není daleko.

Navíc je třeba dodat, že prodeje ani v dalších letech nemohou než klesat, neboť klesající poptávce se přizpůsobují automobilky, které dále omezují své nabídky. A kde nic není, tam ani konzervativní zákazník nebere. Na pozici nejprodávanějšího kompaktního MPV se tak loni v Evropě vyšplhal Fiat 500L přes meziroční pokles prodejů o 42 % těsně následovaný Dacií Lodgy s poklesem o 35 %. Mezi velkými pak vládne Seat Alhambra přes 35% pokles, to jsou všechno smutná vítězství.

Někteří pak v čele prodejů této subtřídy vidí Mercedes třídy V, což neveselé výsledky MPV jen podtrhuje. Prodejně je totiž loni poprvé převálcovaly jejich nedokonalé náhražky, osobní verze dodávek, které nikdy nebudou sloužit přepravě osob tak dobře jako ryzí empévéčka. Mercedes třídy V je na pomezí těchto segmentů, ten i všechna ostatní MPV ale jasně převálcovaly vozy jako Citroën Berlingo, Dacia Dokker nebo Peugeot Partner. Nejsou pro plnění těchto úkolů dokonalá, ale jsou levná a praktická. Celkově se tak loni v Evropě prodalo 445 tisíc osobních dodávek, to je spousta aut.

MPV se tak nachází na pokraji úplného vyhynutí, neboť zajímavé nové modely na trh nemíří a popularita těch stávajících klesá rychleji než důvěra v českou vládu. Spasit je může snad jen zázrak a nebo nové regulace. Je ale otázkou, jestli cokoli dokáže změnit postoje zákazníků - ti jsou dnes k MPV jednoznačně otočeni zády a nezdá se, že by se chtěli byť ohlížet zpět.


Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 1 - Fiat 500L oficialni nove 03Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 2 - Fiat 500L oficialni nove 04Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 3 - Fiat 500L oficialni nove 05Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 4 - Fiat 500L oficialni nove 38Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 5 - Fiat 500L oficialni nove 39Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 6 - Fiat 500L oficialni nove 11
Zájem o MPV razantně klesá, na vítězství v třídě těch kompaktních stačil mizerný výsledek Fiatu 500L (21 140 aut v Evropě, -42 %), který je sám o sobě považován za propadák. Foto: Fiat

Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 7 - Seat Alhambra 2015 facelift nova sada 13Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 8 - Seat Alhambra 2015 facelift nova sada 14Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 9 - Seat Alhambra 2015 facelift nova sada 17Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 10 - Seat Alhambra 2015 facelift nova sada 48Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 11 - Seat Alhambra 2015 facelift nova sada 50Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka - 12 - Seat Alhambra 2015 facelift nova sada 53
Mezi většími modely pak vládne už velmi starý, též prodejně rychle klesající Seat Alhambra. Foto: Seat

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec