Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Klíče od aut jsou minulostí, nové řešení činí i ty nejmodernější z nich zbytečnými
13.11.2019 | Mirek Mazal
Nejdříve se auta odemykala a startovala klíči, pak bezklíčovými moduly, které mohou stále více připomínat chytré telefony. Přepřáhnutí na ryzí mobily bránila poslední překážka, i ta ale nyní padla.
Auta se v posledních letech vlivem digitalizace mění dříve nevídanou rychlostí. Jednou z oblastí, kterých se dotýká velmi intenzivně, je způsob, jakým auta odemykáme a startujeme. Kdysi to byl klasický klíč, posléze centrální dálkové odemykání, poslední dobou se ujímají vlády bezklíčové moduly, které navíc u aut prestižních značek dovolují auto dálkově ovládat způsobem nikoli nepodobným chytrému mobilnímu telefonu.
Když člověk vidí, co umí třeba takový klíč k BMW, musí se ptát, proč už k odemykání a startování vozu neslouží sám mobil. I něco takového je dnes možné, má to ale řadu úskalí, které nedávno na vlastní kůži poznali řidiči Tesel. Americká automobilka umí nahradit klíč mobilem, musíte mít ale telefon nabitý a připojený internetu, což nemusí vždy fungovat.
Ani novější alternativy digitálního klíče transformované do mobilního telefonu se zatím neuvedly dobrým způsobem. Letošní prezentace jednoho z takových systémů skončila trapným fiaskem, bylo ale jen otázkou času, než někdo přijde s neprůstřelným systémem, který nenabídne o nic méně než současné klíče. A přesně to se nyní stalo.
Oznámila to americká společnost Car Connectivity Consortium (CCC), která dlouhodobě vyvíjí globální technologie použitelné pro připojení chytrých telefonů k automobilům. Její pracovníci nyní finalizují nové řešení digitálního klíče s označením 2.0, které má být kompletně dokončeno před Novým rokem.
Připravovaná specifikace používá mobilní funkci NFC (Near Field Communication) a bude obsahovat bezpečnostní čip, který pracuje odděleně od operačního systému smartphonu. Novinka přináší řadu výhod, včetně vylepšeného zabezpečení a především možnosti auto odemknout a nastartovat, i když bude mobil zcela vybitý.
Car Connectivity Consortium rovněž věnuje pozornost plánovanému vydání digitálního klíče 3.0. Díky technologiím Bluetooth Low Energy a Ultra-Wideband údajně nebude potřeba ani vytahovat mobil a držet jej blízko u kliky dveří. Obtěžující pohyby nahradí pasivní přístup vyzařující signál z kapsy či tašky řidiče.
Zástupci CCC spolupracují s mnohými automobilkami, kooperace aktivně probíhá například s BMW, které už oznámilo, že nové řešení nabídne jako první. Mezi spolupracujícími automobilkami jsou ale i GM, Hyundai, PSA, přidala se Honda, Jaguar Land Rover, Mercedes, Renault, Suzuki, Volkswagen, Volvo a z druhé strany se zapojují Apple, HTC, Google, LG, Panasonic, Qualcomm nebo Samsung. Evidentně existuje široký zájem učinit jakoukoli formu automobilových klíčů minulostí a je nyní zřejmě jen otázkou času, než se s nimi definitivně rozloučíme.


Ani nejmodernější chytré klíče jako ty od BMW...
...už nedávají smysl vedle odemykání auta mobilem způsobem, který brzy uvede CCC. Nepřináší už žádné podstatné nevýhody, klíč plně nahradí a jeho funkce nekonečně rozšíří
Zdroje: Car Connectivity Consortium, BMW
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nejnovější články
Dědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva