Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Končí nadvláda Red Bullu ve Formuli 1? Od Silverstone dostanou monoposty jiné pneumatiky
14.5.2023 | Petr Miler
Fanoušci rudých býků budou se současným stavem věcí spokojeni, organizátorům šampionátu ale nepochybně nedá spát, že se mistrovství světa po pár závodech zdá být rozhodnuté. A tak roztáčí kolotoč změn, které dříve nebo později situaci změní.
Dokážete si představit, že by se v poločase fotbalového utkání změnila pravidla hry, pakliže jeden tým přehrává druhý v poměru 3:0? A naděje, že by druhá půle vývoj obrátila, jsou při zachování statu quo nutně minimální? Asi ne, ve Formuli 1 je ale něco takového naprosto běžné.
V podstatě nahodilé změny pravidel jsou už dlouho oblíbenou cestou FIA a majitelů komerčních práv Formule 1 k zamíchání pořadím. Nemusí být nutně koncipovány tak, aby někomu konkrétnímu ublížily a jinému nahrály, ono stačí sem tam něco změnit a polem to dříve nebo později zamíchá, protože každé významné novince se různé týmy přizpůsobí různě.
Podobných případů z minulosti bychom našli bezpočet. Například zkraje 90. let byly sestřeleny stroje s aktivním odpružením, se kterým byl už tak mistrovský Williams jasně nejdál a hrozilo, že další rok s Ayrtonem Sennou za volantem jednoho z monopostů bude konkurenci školit ještě víc než dřív. V roce 2005 se najednou musely závody F1 odjet na jedné sadě pneumatik, což pro změnu sestřelilo Ferrari. A nedávno přišly rozsáhlé modifikace aerodynamických pravidel a vlastně konstrukce celých aut, které ukončily zdánlivě nekonečnou dominanci Mercedesu.
Nyní vládne Red Bull a zejména pak Max Verstappen. V roce 2021 si dojel pro titul ještě s inferiorním autem, loni po krátké nadvládě Ferrari převzal otěže a letos opět vládne. Konkurentům - včetně vlastního stájového kolegy - dá šanci jen velmi sporadicky, když mu selže technika, udělá chybu, má smůlu se safery carem nebo z nějakého důvodu nemá den. Jakmile se Verstappenovi vše sejde, nemá soupeře, však naposledy v Miami vyhrál z devátého místa na startu, i když Checo Perez se stejným autem začal z prvního. V kvalifikacích to není tak jednoznačné, v závodech si ale Red Bull dělá z konkurence dobrý den.
Pokud se zbytek sezóny nemá stát formalitou, chce to další technickou změnu. A k jedné takové se právě schyluje. Potenciální pomoc pro týmy, které se nejmenují Red Bull, přichází z Itálie, neboť Pirelli hodlá od Velké ceny Velké Británie v Silverstone nasadit nové a tvrdší pneumatiky. Formálně je to prý proto, že se vozy staly až příliš rychlými. Navzdory povinným úpravám aerodynamiky, které měly zabránit porpoisingu, byl letošní Perezův čas na pole position v Miami o dvě sekundy rychlejší než loni. A to Perez nejel v Miami první ligu, Verstappen byl po celý víkend krom nepovedené kvalifikace o půl třídy rychlejší. Týmy zkrátka přes zmíněná omezení našly cesty, jak vozy dál zrychlit, což má krok Pirelli změnit. Prý tak chce mimo jiné zabránit problémům jako v Baku 2021.
To nějaký smysl dává, ale pochybujeme o tom, že je to přinejmenším jediná motivace. Jinak koncipované pneumatiky jsou vždy šancí, jak zamíchat kartami, protože takový krok nutně někomu vyhoví více a jinému méně. Asi nelze předjímat, kdo bude kým, a tak se může stát, že Red Bull bude nakonec právě kvůli tomu ještě dominantnější. Dojít ale může také k pravému opaku, což by letošní ef-jedničky oživilo, tedy pokud je neoživí dílčí konstrukční novinky, které některé týmy přivezou už příští víkend do Imoly. Jen čas ukáže víc.




Red Bull jasně opanoval závod v Miami a Max Verstappen si dojel pro vítězství dokonce z 9. místa. Líbí se to asi málokomu bez tmavě modrých triček, a tak přijdou další technické změny, ta další se odehraje letos v Silverstone. Foto: Oracle Red Bull Racing, tiskové materiály
Zdroj: Pirelli
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejčtenější články
Němci dali v testu dramaticky lepší známku čínskému autu než srovnatelnému vozu domácího Audi, to je zlomová věc
21.5.2025Mercedes už skoro prosí zákazníky, aby si koupili jeho nesmyslný čtyřválcový C63 od AMG. Někde slevil dalších 280 tisíc, je levnější než M3
22.5.2025Audi vážně rozprodává části své firmy, dokonce prý ziskové. Jeho situace musí být ještě horší, než se zdá
22.5.2025Porsche to „dokázalo”, už čtvrtý měsíc v roce prodeje nového elektrického Macanu meziročně klesají. Teď uznává: Chtěli jsme to, co zákazníci ne
22.5.2025Nejnovější Nissan dostal jméno Micra asi omylem, jeho odpudivá otylost čiší už z prvních fotek
22.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva