Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korea musí už teď zachraňovat automobilový průmysl, ČR brzy čeká totéž
25.3.2020 | Petr Prokopec
Omezení mající zabránit šíření nového koronaviru trvají jen pár týdnů a pro laika se mohou zdát ze strany průmyslu snadno překonatelná. Realita je ale úplně jiná, jsme zřejmě na prahu největšího ekonomického poklesu dějin.
Na první pohled se může zdát, že nás koronavirus až tak příliš neohrožuje. Ano, je pravdou, že bez roušky aktuálně nemůžeme opustit byt, a dostat se za hranice je pomalu stejně náročné jako za komunismu. Ovšem na straně druhé jsou regály až na droždí stále plné, do práce se ve většině případů chodí, a pokud je to nutné, příbuzenstvo taktéž navštívit můžete. Jinými slovy tu máme jen jistá omezení, ovšem nezdá se, že by šlo o kolaps, o němž se soustavně mluví.
Jak ale již asi tušíte, toto zdání skutečně klame a je třeba se připravit na pokles ekonomiky, který svět zřejmě ještě nepoznal. Je to smutné, ale jak řekl včera Bill Gates, nemáme na výběr - ekonomiku časem spravíme, životy lidí, kteří by mohli umřít kvůli laxní reakci na šíření nového koronaviru už by nikdo zpět nevrátil. Automobilový pak bude jedním z těch nejvíce zasažených.
Pro Českou republiku, kde výroba aut představuje jeden z nejvýznamnějších pilířů ekonomiky, jsou to hodně zlé zprávy. Momentálně stojí jak Škoda, tak Hyundai i TPCA Toyota Peugeot Citroën. S nimi stojí i jejich dodavatelé a je vskutku otázkou, kdy se celý řetězec znovu rozpohybuje. Nejde tu ale jen o to, problémů je mnohem víc. Veškerá omezení roztočí negativní spirálu, která nemusí být brát konce - už jen omezení turistiky zničí podnikání spousty firem, které si nekoupí spoustu věcí, propustí spoustu lidí, kteří opět nebudou mít peněz na rozdávání, natož pak na koupi auta. Kam až následky dojdou, v tuto chvíli zřejmě nelze zcela domyslet.
Není tedy divu, že se do dění zapojují vlády, a to přesto, že problémy zatím trvají vlastně jen pár týdnů. Jako první ohlásila své kroky vláda Jižní Koreje, neboť v automobilové branži tam dle oficiálních statistik pracuje 12 procent lidí. Vedení země proto rozhodlo, že uspíší celní procedury, místním automobilkám poskytne leteckou dopravu komponentů a nezbytné finanční prostředky pro překlenutí krizového období.
„Je čas připravit se na šokující pokles globální poptávky a problémy se zásobováním Evropy,“ uvedl korejský ministr průmyslu Sung Yoon-mo. A dodal, že ve chvílích, jako je tato, kdy na jedné straně dochází k poklesu poptávky a na straně druhé k problémům s výrobou, je stěžejní zajistit přežití firem. S jakými konkrétními sumami však mohou automobilky jako Hyundai, Kia či SsangYong počítat, prozatím nebylo upřesněno.
Je přitom třeba dodat, že podobenství Česka a Jižní Koreje nekoresponduje pouze v rámci závislosti ekonomiky na automobilovém segmentu, ale rovněž na exportu. Je tedy víceméně jisté, že stejné problémy, jaké se řeší na druhém konci světa, budeme mít zakrátko také u nás. „Momentálně je jasné, že pokles vývozu aut a automobilových komponentů je nevyhnutelný, neboť se zavírají továrny i showroomy,“ potvrdil danou skutečnost Sung, a dodal, že Korejci mají zásoby jen na zhruba dva měsíce.
Ač se tedy zdá, že koronavirus českou ekonomiku zatím nezasáhl, realitou je pravý opak. Jen důsledky uvidíme s jistým zpožděním, jako se nyní projevují v Koreji, která byla epidemii vystavena o poznání dříve než Česko. Vůči nám ovšem podstatně více testuje, má tedy lepší povědomí o výskytu choroby ještě dříve, než se projeví, a tak má šanci se rychleji zotavit. U nás se střílí do prázdna - o to déle mohou obecná omezení trvat a o to déle může být řešení jejich následků nákladnější.



Korejská vláda již oznámila, že kvůli koronaviru napumpuje do domácího automobilového průmyslu nemalé finance. Zdá se to předčasné, ale není
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Prodeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před hodinouNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 4 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 6 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 7 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva