Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Koronavirus může dát Nissanu poslední ránu, automobilka prosí banky o 111 miliard
9.4.2020 | Petr Prokopec
Japonská automobilka se do problémů dostala už před příchodem pandemie a zastavení výroby i prodejů ji trápí více než konkurenty. Může už jen propouštět a doufat, že získá peníze od bank.
O Nissanu se léta mluvilo jen v pozitivech. Dokázal úspěšně nabízet sporťáky jako GT-R či 370Z, SUV jako Qashqai či X-Trail a jakž takž se prosadit i s elektrickým Leafem. V případě klasických hatchbacků, sedanů nebo kombíků už to nebylo tak slavné, zejména v Evropě, ale firmě jako takové se velmi dařilo. V té době však byl u vesla francouzsko-japonské aliance Carlos Ghosn. Z respektovaného manažera se však mezitím stal jeden z nejznámějších uprchlíků historie, z automobilky pak jen stín její někdejší slávy. Pokud tedy o ní momentálně padne zmínka, pak víceméně jen ve spojitosti s hrozbou bankrotu. A jak asi již tušíte, nejinak tomu bude i dnes.
Japonci za sebou mají opravdu náročné čtvrtletí, kterým zakončili uplynulý fiskální rok. Jejich zisk by se dle agentury Refinitiv Smart Estimate měl propadnout o 85 procent na „pouhých“ 49 miliard yenů (cca 11,11 mld. Kč), což je nejnižší úroveň od roku 2009, jenž byl ovlivněn globální finanční krizí. A poslední čtvrtletí už bylo jasně ztrátové. To pro Nissan rozhodně není dobrá zpráva, neboť jak jste si museli všimnout, svět momentálně zachvátila pandemie koronaviru. Výroba a prodej aut tak byly prakticky úplně zastaveny.
Novou nákazou jsou samozřejmě zasaženi všichni výrobci, ovšem většina z nich byla před koronavirem v daleko lepší kondici než Nissan. Vlastně tak nepřekvapí, že automobilka podle nejmenovaného zdroje již požádala hlavní bankovní domy o půjčky v celkové výši 500 miliard yenů (asi 111 mld. Kč). Je nicméně otázkou, zda i taková suma vůbec bude na překonání současných nesnází stačit. I proto další člověk blízký značce dodává, že finální částka ještě zatím nebyla upřesněna.
Nissan tyto zvěsti odmítl komentovat, přičemž dle mluvčí japonské automobilky je ve firemní kase dostatek hotovosti na pokrytí jakékoliv výkyvu. Nicméně připustila, že výrobce v současné době prozkoumává veškeré možnosti, jak se co nejlépe připravit na případnou krizi. Tomu však nejspíše nikdo nevěří, zvláště za situace, kdy značka propouští tisíce lidí na obou stranách Atlantiku. Realita je pravděpodobněji taková, že značce nyní teče do bot jako již dlouho ne.
Je přitom třeba dodat, že Nissan v podobné situaci již kdysi byl. Tehdy se psal rok 1999 a značka čelila řadě problémů, díky nimž nakonec vykázala ztrátu ve výši 6,46 miliardy dolarů (dle dnešního kurzu jde o 159,1 mld. Kč). I díky tomu odkoupil 36,8procentní podíl ve firmě Renault v čele s Carlosem Ghosnem, vznikla světoznámá aliance a Nissan byl do tří let zpátky v ziskových vodách. Něco podobného ale nyní bez Ghosna nejspíše půjde stěží.
Nissanu se nedařilo již před koronavirem, i proto, že třeba stěžejní Qashqai je aktuálně již sedm let staré SUV
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 22 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 21 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva