Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent

Situace japonské automobilky ukazuje, co může v dohledné době čekat většina automobilových firem. Nissan ale řádění koronaviru odskáče více než kdo jiný, čínský trh byl tím posledním kde bodoval.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent

11.3.2020 | Petr Prokopec

Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent

/

Foto: Nissan

Situace japonské automobilky ukazuje, co může v dohledné době čekat většina automobilových firem. Nissan ale řádění koronaviru odskáče více než kdo jiný, čínský trh byl tím posledním kde bodoval.

Únor je v Číně tradičně slabším měsícem, za čímž stojí tamní oslavy Nového roku. Ty trvají povětšinou sedm dní, a co je nejpodstatnější, de facto jsou vládou nařízené. Znamená to tedy, že dojde k zastavení montážních linek i k uzavření showroomů. Prodeje aut jsou tedy logicky horší než ve zbytku roku, meziročně si ale pochopitelně drží podobnou úroveň.

Letos tu ovšem máme výjimečnou situaci, jenž dle očekávání souvisí s koronavirem. Tato epidemie totiž zavřela továrny i dealerství na mnohem delší dobu než jen na týden. Celkové registrace tedy nakonec poklesly o 80 procent, a to vlastně jen proto, že prodejci měli k dispozici skladové zásoby. Výroba nicméně klesla ještě o dalších šest procent, čínská ekonomika tak šla rapidně dolů.

Čínu jako celek ale nechme stranou, místo toho se zaměříme na tamní prodeje Nissanu. Pro japonskou automobilku jde totiž o nejdůležitější trh, kde v posledních čtyřech letech prodala vždy minimálně milion aut. Otázkou však je, jak tomu bude letos. Již v lednu totiž došlo k meziročnímu pádu, a to o 10 procent na 91 027 kusů. Únor byl však daleko tragičtější, neboť tu máme 80procentní pokles a tedy pouze 15 111 zaregistrovaných vozů.

Lze samozřejmě konstatovat, že dolů letěly v únoru veškeré značky přítomné na čínském trhu, jenže většina z nich není v tak komplikované situaci, jako Nissan. Japonská automobilka totiž v uplynulých měsících strádala ve své domovině i ve Spojených státech a Čína pro ní představovala záchranný polštář a generátor peněz, s nimiž značka chtěla napomoci urychlit vývoj nových aut. Teď ale z Číny má a jistě chvíli bude mít jen ztráty.

Aby těch obtíží nebylo málo, pro Nissan není Čína důležitá jen v oblasti prodejů, ale také kvůli výrobě řady komponentů, jenž následně míří do firemních továren po celém světě, především ale v Japonsku. Ty se nyní potýkají s nedostatkem dílů, což logicky ovlivní globální výrobu i prodeje. Nissan tedy letos čeká opravdu těžký rok a hrozba bankrotu, o níž mluvil jeho někdejší šéf Carlos Ghosn, je náhle poměrně reálná.


Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent - 1 - Prodeje Cina 02-2020 Nissan 01Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent - 2 - Prodeje Cina 02-2020 Nissan 02
Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent - 3 - Prodeje Cina 02-2020 Nissan 03Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent - 4 - Prodeje Cina 02-2020 Nissan 04
Čínské prodeje Nissanu v únoru klesly o 80 procent, následky odnesl hlavně tamní veleoblíbený model značky jménem Sylphy, který patří mezi vůbec nejprodávanější auta své třídy

Zdroj: Nissan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.