Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Kosmická loď moří v luxusu přeletí Atlantik tam i zpět na jeden zátah, je na prodej
18.3.2020 | Mirek Mazal
Futuristicky střižený stroj není největší ani nejdražší jachtou světa, svá specifika ale využívá v jiných oblastech. Posádku přepraví rychle a daleko a za každého počasí bez ústupků v komfortu na palubě.
Výstřední loď se třemi trupy neporušuje konvence jen svým vzhledem, stavitelé se vzepřeli zvyklostem v každém ohledu. Tvarově připomíná kosmický raketoplán a hvězdami je inspirován i její název Adastra (Ke hvězdám). Vznikla pro rychlým a komfortní přesun po vodní hladině, součásti zadání přitom bylo šetřit životní prostředí pomocí úspory paliva díky hmotnosti celého výtvoru.
Jde o unikát, který získal spoustu ocenění za techniku i design. Respektovaný trimarán (sic) na palubě nese plnohodnotné vybavení potřebné komunitě miliardářů. Jeden z nich - Antony Marden - zadal stavbu velkolepé lodi u společnosti Shuttleworth Design. Konstrukce pod záštitou McConaghy Boats probíhala v Číně a výsledek překonal i nemalá očekávání.
Stavba Adastry trvala sedm let a magazín Boat International výsledek ohodnotil jako „jednu z nejúžasnějších jachet na světě, která by mohla znamenat budoucnost výletních lodí“. Spuštění na vodu proběhlo 11. dubna 2012 a po necelých osmi letech užívání je skvost na prodej. Cena 12 milionů dolarů (295 milionů Kč) je citelně nižší oproti původní sumě 20 milionů dolarů (492 milionů Kč).
Marden počítá s tím, že prodej nebude záležitostí chvíle, protože třítrupá jachta je užitkově menší s určením na delší výlety, což není mezi bohatými kupci příliš žádaná kombinace. „Je ve skutečnosti docela malá, má pouze tři kajuty, takže se velmi liší od superjacht. Je to spíše rodinná loď. Neočekával bych, že bude prodána rychle, protože existuje jen omezený počet lidí, kteří by ji chtěli, z toho polovina není připravena a polovina nemá peníze,“ uznal vlastník futuristického stvoření.
Velikostní vnímání lépe přibližuje kapacita až devíti hostů a šesti členů posádky. Pokoje jsou útulně oddělené od společných prostorů. Realizaci interiéru zajistilo studio Jepsen Design upřednostňující praktičnost, pohodlí, eleganci v kombinaci se zakřivenými tvary, rozsáhlého prosklení a inteligentního využití veškerého dostupného místa.
Od ostatních superjachet se kompaktní trimarán liší nepřítomností posilovny, sauny, bazénu či helipadu. Výstřednosti zastupuje jen potápěčská plošina, zbytek luxusních doplňků nahradila volná plocha pro opalování a vůbec klidný život mimo pevninu.
Konstrukce lodi je relativně velmi lehká, celá váží 49 tun bez zásob vody a paliva. Trupy tvoří vrstvy e-skla a kevlaru, zatímco paluba a nadstavba jsou vyrobeny z uhlíkových vláken s voštinovým jádrem Nomex. Všechno vybavení bylo postaveno na míru, od žebříků, přes poklopy a světlíky, až po unikátní kotevní systém se třemi kotvami. Tři trupy slibují rovnováhu za každého počasí, takže Adastra může být prakticky pořád v pohybu.
Její cestovní rychlost kolísá okolo 17 uzlů (31 km/h), maximálně lze jet 23,2 uzly (43 km/h), což jsou na jachtu tohoto ražení vysoké hodnoty. Pohon zajišťuje turbodieselový šestiválec Caterpillar C18 o výkonu 858 kW (1 166 koní). Zálohu proti ztroskotání tvoří pár agregátů Yanmar. Spotřeba v rychlosti 31 km/h se zásobou 20 tun paliva a vody kolísá na hodnotě 130 litrů za hodinu. Klidnější tempo s pomocí přírody dovoluje dvakrát přeplout Atlantik bez nutného tankování, což větší, těžší a honosnější jachty neumí.




























Adastra měří na délku 42,5 metru, schválně vypadá jinak než zbytek méně efektivních plavidel
Zdroje: Burgess Yachts, Shuttle Worth Design
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
